×
×

ترسیب کربن تغییر در سبک اشتغال روستاییان گلستان

  • کد نوشته: 1347
  • ۱۳۹۸-۰۶-۱۲
  • ۰
  • فائزه نوچمنی اجرای طرح ترسیب کربن که در خصوص مسائل مربوط به منابع طبیعی، جذب کربن و توسعه فضای سبز و حفظ منابع طبیعی است، به عنوان یکی از حلقه های زنجیره توسعه به اصطلاح تغییر سبک اشتغال در روستاها پایه گذاری شده که پس از اجرای آن از سال ۱۳۹۳ تا کنون به عنوان […]

    ترسیب کربن تغییر در سبک اشتغال روستاییان گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    فائزه نوچمنی

    اجرای طرح ترسیب کربن که در خصوص مسائل مربوط به منابع طبیعی، جذب کربن و توسعه فضای سبز و حفظ منابع طبیعی است، به عنوان یکی از حلقه های زنجیره توسعه به اصطلاح تغییر سبک اشتغال در روستاها پایه گذاری شده که پس از اجرای آن از سال ۱۳۹۳ تا کنون به عنوان یکی از طرح های موفق در حوزه اشتغالزایی در روستاهای گلستان پیامدهای اقتصادی خوبی به همراه داشته است.
    براساس نظر کارشناسان طرح ترسیب کربن به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام های هوایی و زیر زمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سو پدیده گرمایش زمین، گفته می شود که حدود ۶۰ درصد گرمای زمین به خاطر دی اکسید کربن این گاز است و اگر کسی بتواند دی اکسید کربن را کنترل و یا کاهش دهد تا ۷۰ درصد اثر گازهای گلخانه ای را کم کرده است.
    طرح ترسیب کربن می خواهد دی اکسید کربن را به عنوان مهمترین گاز گلخانه ای کاهش دهد که این مساله با توجه به گرمایش زمین فرصتی مناسبی را برای اجرای طرح های اشتغالزایی در زمانی که جوامع با کاهش منابع آب های زیر زمینی و گرم شدن هوا روبرو هستند، به وجود آورده است.
    از این رو اداره کل منابع طبیعی استان گلستان نیز با پیگیری جدی این طرح در روستاهای استان با رویکرد حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و ایجاد اشتغال فرصت های جدیدی را با توجه به زمینه مساعد استان برای اجرای این طرح در اختیار روستاییان قرار داده است.
    بخش چشمه ساران آزادشهر به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه یکی از نقاطی است که برای اجرایی شدن پروژه ترسیب کربن در گلستان انتخاب شده است.

    اجرای طرح ترسیب کربن در ۶ روستای گلستان

    به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، این طرح به منظور گروه های توسعه روستا و صندوق های اعتباری خرد به عنوان راهکارهایی جهت کاهش فشار بر منابع طبیعی در روستاهای تحت پوشش اجرایی شده است که افزایش میزان ترسیب کربن، افزایش روحیه مشارکت پذیری در میان مردم، بهبود شاخص های زیست محیطی، بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی بهره برداران، کاهش خشکسالی و بلایای طبیعی از جمله مهم ترین اهداف اجرایی این پروژه است.
    عزیزالله لطفی افزود: طرح ترسیب کربن که هدف توسعه مدل احیای مشارکتی مراتع و افزایش میزان ظرفیت جذب دی اکسید کربن در مراتع تخریب یافته و همزمان کاهش محرومیت جوامع محلی منطقه را به همراه دارد از سال ۹۳ در گلستان آغاز به کار کرد.
    وی یادآور شد: اجرای این طرح در روستای وامنان که ازتوابع بخش چشمه ساران محسوب می شود، به گونه ای موفقت آمیز اجرا شد که باعث برگشت ۹۰ خانوار به روستا شد.
    معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: پروژه ترسیب کربن برای نخستین بار در ۶ روستای گلستان چون کاشی دار، وامنان، خوش یلاق، سیب چال، نرآب و تیل آباد آغاز به کار کرد که تا کنون از موفقیت چشمگیری برخوردار است.
    وی یادآور شد: طبق هماهنگی های صورت گرفته پروژه ترسیب کربن تا پایان سال ۹۸ در چهار روستای استان گلستان اجرایی می شود.
    طبق گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان امسال برای اجرای این پروژه حدود ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار به منطقه گالیکش و آزادشهر اختصاص داده شد که تاکنون ۵۰ درصد آن تخصیص پیدا کرده است.
    وی افزود: سال گذشته مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان اعتبار از محل استانی و ۳۰۰ میلیون تومان از محل ملی برای پروژه ترسیب کربن اختصاص پیدا کرد.

    معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در خصوص اجرای طرح مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستایی، گفت: این طرح سعی دارد با نگاه اقتصادی، اجتماعی و شغل جایگزین برای افراد وارد شود و از عرصه های منابع طبیعی حفاظت کند.
    لطفی اظهار کرد: از ابتدای اجرای پروژه های مشارکتی گروه های توسعه شکل گرفت و بعد صندوق های خرد راه اندازی شد تا بدون وابستگی به وام طرح توسط مردم انجام شود.
    وی با اشاره به اینکه صندوق وامنان یکی از صندوق های بزرگ منطقه و از کارکرد خوبی برخوردار است، افزود: صندوق کمک می کند تا فعالیت ها سریعتر انجام شود.
    معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: برای اینکه وضعیت معیشتی و توانمندی اقتصادی مردم این منطقه را بهتر کنیم صنایعی که وابسته به کشاورزی چون بسته بندی و فراوری گیاهان دارویی است را جایگزین کردیم.

    فرصت طلایی که به رشته های سرخ زعفران
    گره خورده است

    وی با بیان اینکه فعالیت های مردم این منطقه که در گذشته از طریق کشاورزی و دام پروری صورت می گرفت و هیچ گونه ارزش افزوده ای نداشت، یادآورشد: اکنون فعالیت های خوبی در زمیه زعفران، انواع گیاهان دارویی، علوفه کاری اشتغال بانوان چون خیاطی و صنایع دستی صورت گرفت که بسیار مورد توجه است.
    وی با بیان اینکه تمام تمرکز ما در زمینه فعالیت توسعه منابع طبیعی است، افزود: برخی از فعالیت های اداره کل منابع طبیعی با مشارکت دستگاه های چون فنی حرفه ای، گردشگری، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی انجام می شود.
    وی ادامه داد: برای توانمند سازی مردم روستاهای هدف در اجرای طرح ترسیب کربن، تسهیلگران اداره کل منابع طبیعی دوره های آموزشی برگزار کردند و طرح های توسعه ای محلی به صورت ساده اجرایی شد.
    لطفی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد شغل مردم منطقه چشمه ساران در گذشته دامداری و یا باغداری بود، اظهار کرد: در گذشته تنها محصولاتی چون سیب زمینی، جو و…. در این منطقه کشت می شد. اما اکنون کشت گیاهان دارویی و زعفران باعث شده تا مردم از رونق اقتصادی بیشتری برخوردار شوند.

    کشت گیاهان دارویی و زعفران رونق اقتصادی برای کشاورزان در پی دارد

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ هکتار زعفران در روستای وامنان کشت می شود، یادآور شد: بهبود معیشت کشاورزان روستا باعث شد تا خانوارهای زیادی که به شهرها و استان های دیگر کشور مهاجرت کرده بودند بازگردند و مشغول کشاورزی شوند.
    لطفی اظهار کرد: در حال حاضر گیاهان دارویی و گل محمدی در روستای وامنان به فروانی کشت می شود که این کار توسعه گردشگری را برای این منطقه درپی خواهد داشت.
    رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی تولید روستایی زعفران کاران وامنان گلستان هم در خصوص کشت زعفران، گفت: بیش از ۳۰۰ هکتار کشت زعفران در منطقه صورت می گیرد که ۲۰۰ هکتار آن در روستای وامنان انجام می شود.
    حجت الاسلام محمد احمدی با بیان اینکه این ۲۰۰ هکتار بیش از دو تن زعفران سرگل به کشاورزان محصول می دهد، اظهارکرد: زعفران روستای وامنان به لحاظ کمی و کیفی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
    وی یادآور شد: به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه محصولات کشاورزی بدون سموم تهیه و روانه بازار می شود.

    شناسایی بیش از ۸۰ گونه گیاهان دارویی
    در منطقه چشمه ساران

    وی افزود: برای اینکه مردم از رونق اقتصادی بالایی برخوردار شوند نهال های گیلاس و آلبالو هم در بین کشاورزان منطقه توزیع شده تا در زمین هایی که زعفران کشت شده کاشته شود که این موضوع علاوه بر بحث اقتصادی نقش بسیار مهمی در بحث آبخیزداری بر عهده دارد.
    رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی تولید روستایی زعفران کاران وامنان گلستان اشتغال را یکی مهمترین دغدغه های جامعه امروز بیان کرد و گفت: طبق پیش بینی های انجام شده در زمان برداشت زعفران ۶۰ هزار نفر مشغول برداشت محصول می شوند.
    وی افزود: در زمان برداشت محصول به دلیل کمبود نیرو گل زعفران به شهرها و روستاهای اطراف کلاله، شاهرود و دامغان انتقال داده می شود.
    احمدی یادآورشد: بیش از ۸۰ گونه گیاهان دارویی در این منطقه شناسایی شده است که عرقیات ۱۴ نوع گیاه توسط مردم روستا گرفته و در اختیار مشتریان قرار داده می شود.

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *