×
×

معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
سهم گلستان در صادرات محصولات چاپی بسیار کم رنگ است

  • کد نوشته: 1364
  • ۱۳۹۸-۰۶-۱۲
  • ۰
  • معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی گفت: در چهار ماه ۶ هزار تن صادرات محصولات چاپی به ویژه ترکمنستان و تاجیکستان داشتیم و سهم استان گلستان با توجه به اینکه استان مرزی است بسیار کم رنگ بود. علی اکبر ابراهیمی در ششمین همایش صنعت چاپ استان گلستان همزمان با نوزدهمین جشنواره ملی […]

    سهم گلستان در صادرات محصولات چاپی بسیار کم رنگ است
  • تبلیغ هدفمند

    معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی گفت: در چهار ماه ۶ هزار تن صادرات محصولات چاپی به ویژه ترکمنستان و تاجیکستان داشتیم و سهم استان گلستان با توجه به اینکه استان مرزی است بسیار کم رنگ بود.
    علی اکبر ابراهیمی در ششمین همایش صنعت چاپ استان گلستان همزمان با نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران که در پردیس سینمایی کاپری شهرستان گرگان برگزار شد، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت از بدو فعالیت صنعت چاپ بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که داشت نسبت به حمایت این صنعت تلاش مضاعفی انجام دادند و از هیچ کوششی دریغ نکردند.
    معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم، تسهیلات بانکی و … از دهه هفتاد تا کنون برای صنعت چاپ اتفاق افتاده و در دهه هشتاد تسهیلات با کارمزد پایین به فعالان این صنعت اعطاء شد و در دهه ۹۰ شاهد این بودیم که بحث توسعه و نوسازی صنعت چاپ طی تفاهم‌نامه سازمان صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت ورودی ماشین‌آلات و دستگاه‌های چاپ را در کشور اتفاق افتاد.
    وی تاکید کرد: در مواردی که ماشین آلات و دستگاه های چاپی وارد کشور می‌شد این موارد معافیت گمرکی برخوردار بود و از سال ۱۳۹۲ این مهم اتفاق افتاد و دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که نیاز به تجهیز داشت وارد کشور شد.
    ابراهیمی با بیان اینکه به واسطه این اقدام سهم محصولات چاپی که وارد کشور می‌شده کاهش پیدا کرده است، گفت: در آن سال‌ها ۲۰۰ هزار تن محصولات چاپی وارد کشور می‌شد و در سال ۱۳۹۷ به حدود ۴۰ هزار تن رسیده است.
    وی با بیان اینکه سهم استان از تولیدات چاپی بسیار ناچیز بوده است، خاطرنشان کرد: برخی تسهیلات و خدمات به رفتار واحد چاپی و یا مجموعه چاپی بستگی دارد.
    معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی متذکر شد: در چهار ماه ۶ هزار تن صادرات محصولات چاپی به ویژه ترکمنستان و تاجیکستان داشتیم و سهم استان گلستان به ویژه با توجه به اینکه استان مرزی است بسیار کم رنگ بود.
    ابراهیمی با بیان اینکه این مهم ریشه به عدم سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ و محصولات چاپی استان دارد، افزود: مسئولان می‌توانند به حوزه تجهیز صنایع چاپی استان در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری کمک کنند.
    وی گفت: با سرمایه‌گذاری در این بخش پاسخگوی نیاز های همه استان هستیم، در کشور شاهد هستیم که سفارش از استان به استان دیگر می‌رود و علت آن عدم تجهیزات لازم چاپ در آن استان است.
    معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: صنعت چاپ تنها صنعت نشر نیست و بسته‌بندی متمم صنعت چاپ به‌شمار می‌رود و آن را تحت شعاع قرار داده است.
    ابراهمی متذکر شد: تمامی استان‌ها پاسخگوی نیازهای بخش دولتی هستند و به لحاظ چاپ نشر به ویژه در گلستان مشکل نداریم و در خصوص سفارشات چاپ به دیگر استان‌ها در گلستان و برخی دیگر استان‌ها دغدغه وجود دارد.
    وی تاکید کرد: ۹۹ درصد از واحدهای چاپی ما واحدهای فعالیت در حوزه نشر هستند و خواسته نائب رئیس اتحادیه صنعت چاپ جلوگیری از تایید فاکتورهای مالی چاپ در خارج از استان از سوی مجموعه استانداری و نهادهای دولتی است.
    معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی متذکر شد: در نقل و انتقال ماشین‌آلات بیان کردیم که اگر ماشینی از یک استان به استان دیگر در قالب خرید و فروش منتقل شود باید مورد تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد دو استان‌ قرار گیرد.
    وی در خاتمه، گفت: واردات کاغذ و زینک از اقداماتی بود که ارشاد دنبال کرد و نخستین محموله در مرداد سال گذشته صادر شده است بر اساس تصمیمات گرفته شده از سوی معاون اول رئیس جمهور تنها واردات در حوزه چاپ کتاب و نشریات از ارز دولتی بهره‌مند می‌شوند تا از افزایش قیمت کتاب جلوگیری شود.
    یادآوری می شود در ششمین همایش صنعت چاپ استان گلستان از جمعی از فعالان و پیشکسوتان عرصه چاپ و نشر گلستان تجلیل شد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *