×
×

کشیده شدن پای کتاب به پیاده رو شهر

  • کد نوشته: 14933
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۲
  • ۰
  • چند سالی است برای اینکه شهروندان را بیشتر با کتاب آشنا کند، قفسه کتاب‌های خود را به خیابان آورده است تا بلکه مردمی که شتابان از سویی به سویی و از مغازه‌ای به پاساژی سرک می‌کشند، لحظاتی هم با دیدن کتاب‌ها، در این ایستگاه فرهنگی پا سست کنند.
    کشیده شدن پای کتاب به پیاده رو شهر
  • تبلیغ هدفمند

    چند سالی است برای اینکه شهروندان را بیشتر با کتاب آشنا کند، قفسه کتاب‌های خود را به خیابان آورده است تا بلکه مردمی که شتابان از سویی به سویی و از مغازه‌ای به پاساژی سرک می‌کشند، لحظاتی هم با دیدن کتاب‌ها، در این ایستگاه فرهنگی پا سست کنند.

    قفسه ای پر از کتاب در حاشیه خیابان «طالقانی» بجنورد، مدتهاست که پای ثابت چهارراه «مخابرات» این شهر شده است که با نمایش عناوینی از کتاب های روز و یا قدیمی، تلاش دارد رهگذران را به انس با این کالای فرهنگی فراخوانده و آنان را به کتابخوانی ترغیب کند.

    شاید بسیاری از ما بارها و بارها، بی اعتنا از کنار او گذشته و به نقش او در توسعه فرهنگی و علاقه مند کردن افراد به کتاب توجهی نکرده ایم، در حالی که فراهم کردن زمینه ای برای کار فرهنگی تاثیر زیادی در توسعه جامعه دارد و جالب است که یکی از جوانان کتابخوان بجنوردی از او به عنوان یکی از مشوق هایش برای خواندن کتاب و خوب خواندن کتاب یاد می کند.

    مشوق کتابخوانی

    این جوان بجنوردی می گوید: هر بار که برای خرید کتاب به او مراجعه می کنم با توجه به آگاهی و اطلاعاتی که دارد به خوبی من را راهنمایی می کند و چون علائق من را می داند بهترین کتاب ها را معرفی می کند.

    مهدی گودرزی با بیان اینکه این کتابفروش بی ادعا، همیشه بهترین کتاب های ترجمه شده را به مخاطبانش معرفی می کند، اظهار می دارد: گاه یک کتاب چندین ترجمه دارد که می توان با راهنمایی این کتابفروش صبور، بهترین ترجمه ها را تهیه کرده و خواند.

    مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی نیز با تقدیر از کار این کتابفروش خیابانی، می گوید: هر فردی که به هر شکل برای توسعه و ترویج کتابخوانی قدمی، قلمی و یا درمی اختصاص دهد قابل تقدیر و احترام است.

    قابل ستایش 

    علی‌محمد جهانی می افزاید: در این دوره که مردم کمتر مجال و امکان پرداختن به مسائل فرهنگی را دارند این که فردی به خاطر عشق و علاقه، کتاب می فروشد قابل تحسین است و من به نوبه خود از وی قدردانی می کنم.

    وی خاطرنشان می کند: مهم تر این است که این فرد دسترسی به کتاب را برای مردم آسان کرده است زیرا برای این که کالایی به فروش رود باید کاری کرد که به آسانی عرضه شود و در دسترس قرار بگیرد و این کتابفروش به این نیاز مردم پاسخ داده و این کالای فرهنگی را در معرض دید عموم قرار داده است که پسندیده و تاثیرگذار است.

    جهانی می افزاید: در این روزهای کرونایی شاید مردم نخواهند و نتوانند برای انتخاب و خرید کتاب به داخل کتابفروشی ها و زیرزمین پاساژها رفت و آمد کنند  اما فردی که این قفسه را می بیند، حتما دمی درنگ کرده و به کتابها نگاهی می اندازد.

    وی اظهار می دارد: کتاب های این کتابفروش خیابانی به لحاظ کیفی نشان می دهد که وی به خوبی کتاب را می شناسد و کارهای خوب و کتاب های مورد علاقه مردم را عرضه می کند اما هنوز فرصتی برای قدردانی از وی پیدا نکرده ایم.

    مردم کتابخوان بجنورد

    محمدرضا مدنی بجنوردی، امروز هم مثل هر روز قفسه کتاب خود را، چون پرچمی از فرهنگ و ادب، در گوشه ای از چهارراه شریعتی (مخابرات) بجنورد برافراشته و پاسخگوی سووالات مراجعان و علاقه مندان به کتاب است.

    زیاد اهل مصاحبه نیست اما در مورد اینکه چرا در حاشیه خیابان کتاب می فروشد، به خبرنگار ایرنا می گوید: احساس کردم باید در محلی که معبر رفت و آمد عموم مردم است بایستم و کتاب ها را در معرض دید شهروندان قرار دهم.

    وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی که گریبان جامعه را گرفته است، می افزاید: در این وضعیت شاید کمتر کسی برای رفتن به مغازه کتابفروشی وقت بگذارد و من احساس کردم با این کار شاید بتوان همشهریان خود را به سمت کتاب خریدن و کتاب خواندن جذب کنم.

    وی با بیان اینکه بجنوردی ها مردمی کتاب دوست و فرهنگی هستند، اظهار می کند: دوست دارم مردم بدانند و این پیام را منتقل کنم که کتاب «یاری مهربان» است که هیچگاه برای نشستن در کنارش و آغاز کتاب خواندن دیر نیست و در هر سنی و با هر روحیه ای می توان کتاب خوب تهیه کرد و خواند.
    وی می گوید: با توجه به تجربه ای که دارم در کنار خیابان بهتر از داخل مغازه می توان کار کرد و کتاب فروخت.

    در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی ۲۷ کتابفروشی فعال است.

    این استان هم‌اکنون جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت در کشور داراست.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *