×
×

رنج مردم از کمیابی دارو؛
حال ناخوش وضعیت دارو در گلستان

  • کد نوشته: 1648
  • ۱۳۹۸-۰۷-۱۱
  • ۰
  • فائزه نوچمنی اگر این روزها گذرتان به داروخانه های استان افتاده باشد بارها با چالش کلمه «نداریم» به خصوص برای بیماران خاص و جراحی های سنگین روبه رو شده اید. این مشکلات درحالی دست به گریبان بیماران شده است که ۱۴ شهریور امسال سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در رسانه های […]

    حال ناخوش وضعیت دارو در گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    فائزه نوچمنی

    اگر این روزها گذرتان به داروخانه های استان افتاده باشد بارها با چالش کلمه «نداریم» به خصوص برای بیماران خاص و جراحی های سنگین روبه رو شده اید.

    این مشکلات درحالی دست به گریبان بیماران شده است که ۱۴ شهریور امسال سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در رسانه های خبری اعلام کرد که «همه داروهای مورد نیاز کشور تا پایان امسال تامین شده و چیزی به نام کمبود اساسی و تجهیزات پزشکی در کشور نخواهیم داشت.»

    اگرچه وزیر بهداشت خبرفوق را در قالب خبر خوش برای بیماران اعلام کرده بود اما گزارش های میدانی حاکی از آن است که همچنان کمبود دارو به معضلی برای بیماران و خانواده هایشان تبدیل شده است.

     داروهای مشابه داخلی دردی از بیماران دوا نمی کند

    یکی از شهروندان علی آباد کتول که مدت ها است برای تامین دارو سرطانی به داروخانه های مرکز استان مراجعه می کند با بیان اینکه هنوز نتوانسته دارو ی مورد نیاز خود را تهیه کند، به بازار کسب و کار گفت: برخی از داروهای وارداتی که مخصوص بیماران شیمی درمانی است در شهرستان علی آباد کتول پیدا نمی شود.

    زهرا نیکبخت افزود: برای تهیه دارو هرماه به گرگان مراجعه می کنم که گاهی از اوقات حتی در  داروخانه های گرگان هم یافت نمی شود و به اجبار باید به ساری، سمنان و یا تهران مراجعه کنم.

    وی با اشاره به اینکه دارو «وین کریستین» نسبت به دارو های زیر جلدی بسیار سخت پیدا می شود، ادامه داد: در حال حاضر به جای داروهای خارجی داروهای مشابه داخلی در داروخانه ها موجود است که حتی خود پزشکان آن ها را قبول ندارند چرا که در صورت استفاده بدن بیمار به این داروها واکنش نشان می دهد. 

    یکی دیگر از شهروندان گرگانی که خود به بیماری دیابت مبتلا است در گفتگو با بازار کسب و کار گفت: چند سالی است که به بیماری دیابت مبتلا شده ام و برای کنترل آن از داروهای خارجی استفاده می کنم که مدتی است در داروخانه های شهر موجود نیست.

    راضیه شادفر افزود: نبود دارو در داروخانه ها تنها یک بخش از مشکلات بیماران و خانواده ها است، بعد از مراجعه های پیاپی به داروخانه ها و یافتن آن با مشکل گرانی قیمت دارو مواجه می شویم که با اقتصاد خانواده بیمار همخوانی ندارد.

    مهدیه لطفی یکی دیگر از شهروندان گلستانی است که در گفتگو با بازار کسب و کار گفت: داروی  «یاسنال ۱۰ »یکی از داروهایی تجویز پزشک معالج برای بیمار است که نزدیک به دوماه این دارو در دارخانه ها موجود نیست و این در حالی است که این دارو برای مصرف دو ماه بیمار تجویز شده و بیمار باید سر دوماه به پزشک مراجعه کند که این مسئله ممکن است خطراتی برای وی به همراه داشته باشد.

     طفره روی داروخانه ها از ارائه پاسخ

    برای بررسی بیشتر این موضوع به چند داروخانه معتبر گرگان مراجعه کردیم که همه آن ها از ارائه پاسخ مبنی بر اینکه آیا بیماران برای دریافت داروهای مورد نیاز با مشکل مواجه هستند یا خیر، امتناء کردند.

    باتوجه به اینکه تعداد زیادی از مراجعه کنندگان و بیماران با مشکل تهیه داروهای مختلف از جمله بیماری های خاص روبرو هستند، اما معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفتگو با بازار کسب و کار اظهار کرد: تاکنون در حوزه تأمین دارو در داروخانه ها با مشکل جدی مواجه نبوده ایم و چنانچه تأمین دارو در کشور با مشکل اساسی روبه رو نشود ما هم مشکلی نخواهیم داشت.

    محمد صلبی در خصوص  کمبود داروهای خارجی گفت: باتوجه به اعلام سیاست های سازمان قضا و دارو امسال برندهای خارجی که مشابه داخلی دارند وارد کشور نمی شوند و ممکن است برخی از داروهای خارجی هنوز در انبارها موجود باشد اما وارد نشده است.

    وی افزود: برای تهیه دارو قبل از اینکه افراد به داروخانه ها مراجعه کنند می توانند از طریق تماس با شماره نسبت به تهیه داروی مورد نیاز اقدام کنند.

    صلبی در خصوص برخی گرانی برخی اقلام داروئی هم گفت: برخی اقلام داروئی مقرارت بیمه ای دارند  و در لیست تامین بیمه ها نمی گنجند که در این خصوص ما اجازه ورود نداریم. 

    وی با اشاره به اینکه برای خارج نشدن برخی داروها از لیست بیمه در شورای عالی بیمه برای تامین آن ها تصمیم گیری می شود، اظهار کرد: اگر چه اقلام حیاتی مورد نیاز از حمایت بیمه ها برخوردار می شوند اما با مکاتباتی که از سوی سازمان غذا و دارو با بیمه صورت گرفته سعی شده  اقلام مهم که جزو قرار داد بیمه ها نیستند پوشش بیمه ای داده شوند.

    وی با بیان اینکه تا کنون در داروخانه های استان داروی قاچاق دیده نشده،  تصریح کرد: استان گلستان مبدا قاچاق دارو نیست بلکه مقصد داروهای قاچاق محسوب می شود و چنانچه گزارشی در این رابطه با دانشگاه اعلام شود با آن به شدت برخورد می کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: برخی از مراکز فروش این داروها عطاری ها یا سوپر مارکت ها هستند که جزو نقاط پر قاچاق محسوب می شوند که نقاط مورد نظر در دست بررسی هستند.

     بازار گرم قاچاق با وجود داروهای مشابه

    با توجه به اینکه اما و اگر های زیادی در کمبود و نبود دارو از سوی مردم و مسئولان اعلام می شود اما تهیه دارو این روزها به یکی از دغدغه های پر رنج بیماران گلستانی و خانواده های آنان پس از تحریم ها تبدیل شده است. بسیاری از آنان مجبورند برای درمان از داروهای مشابه ساخت داخل استفاده کنند که به گفته آنان اثر بخشی رضایت مندی درپی ندارد. در این بین افرادی که از این فرصت سو استفاده می کنند اقدام به فروش داروهای قاچاق می کنند که مردم نیز برای کاهش دردهای خود به ناچار با پرداخت هزینه های بسیار گزاف مجبور به تامین آن هستند که البته به دلیل فقدان برچسب تاییدیه وزارت بهداشت جان بسیاری از این بیماران در معرض خطر قرار می گیرد.

     قانونی که اجرائی نشد

    ۲۱ خرداد امسال ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت به ایسنا اعلام کرده بود« باتوجه به اینکه کاهش هزینه های بیماران آنقدر مهم است که از اهداف اصلی نظام برشمرده می شود در نتیجه پرداخت ها از جیب مردم باید کاهش بیشتری پیدا کند.»

     به گفته وی عدد پرداخت از جیب مردم ۵ سال قبل از اجرای طرح تحول سلامت ۵۴ درصد بود که در حال حاضر به ۳۵ درصد رسیده است؛ در حالی که کشوری که پرداخت از جیب، بالای ۲۰ درصد باشد رسیدن به اهداف کاهش هزینه ها را غیر ممکن می کند. به گفته وی در اهداف تعین شده در جدول مندرج در ماده ۷۴ قانون برنامه توسعه ششم، باید میزان پرداخت از جیب مردم به ۲۵ درصد برسد.

    نویسنده: فائزه نوچمنی
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *