×
×

روز جهانی کودک؛
سهم گمشده کودکان گلستانی

  • کد نوشته: 1696
  • ۱۳۹۸-۰۷-۱۶
  • ۰
  • کودکان گلستانی سهمی در برنامه ریزی شهری و رفاهی مدیران اجرائی استانی و شهرستانی ندارند. در این بین افزایش چشمگیر کودکان کار و ترک تحصیل کرده در شهرها و روستاهای استان نشان از ان دارد که این روز فقط به نام کودکان است و آن ها اندک سهمی از بودجه های مصوب شده در جلسات […]

    سهم گمشده کودکان گلستانی
  • تبلیغ هدفمند
    کودکان گلستانی سهمی در برنامه ریزی شهری و رفاهی مدیران اجرائی استانی و شهرستانی ندارند.


    در این بین افزایش چشمگیر کودکان کار و ترک تحصیل کرده در شهرها و روستاهای استان نشان از ان دارد که این روز فقط به نام کودکان است و آن ها اندک سهمی از بودجه های مصوب شده در جلسات مسئولان اجرائی نداشته و ندارند.


    کمبود امکانات تفریحی، پارک ها، شهر بازی، امکانات تحصیلی، امکانات عمرانی از جمله نامناسب بودن مسیرهای تردد شهری و روستائی بخصوص دسترسی به مسیرهای کم خطر برای رفت و آمد به مدرسه، سوء تغذیه ، کمبود مشاوران کودک در مدارس و حتی عدم آموزش استفاده از مشاوران کودک برای خانواده ها و از همه مهم تر کم توجهی به نیاز های کودکان معلول همه و همه سهم اندک کودکان گلستانی از این روز که از همه روزهای سال است که فقط در یک نصفه روز و با اجرای چند برنامه مسئولان آن را گرامی می دارند و بعد از آن همانند بسیاری از ایام نوشته شده در تقویم، خواسته های آنان به فراموشی سپرده می شود.


    کودکانی که کودکی نکرده بزرگ می شوند و لذت های کودکی حسرتی می شود بر دلهایشان.


    سال ۹۶ علی اصغر طهماسبی، معاون اسبق سیاسی امنیتی استانداری گلستان، اعلام کرده بود که تدوین اطلس کودکان گلستان برای بررسی وضعیت کودکان، رسیدگی به مسائل آنان از جمله کودکان آسیب دیده و همچنین حمایت از حقوق کودکان گلستانی در دستور کار امور بانوان استانداری قرار گرفته است اما پس از گذشت دو سال نه فقط خبری از اجرائی شدن این مصوبه نیست که حتی همان اندک حقوقی را هم که در جلسات کمیته بررسی حقوق کودک مصوب می کنند به اجرا در نمی آید.


    محقق نشدن حقوق کودکان گلستانی، زنگ خطر افزایش آسیب‌ها
    یک فعال اجتماعی حوزه کودک با بیان اینکه مسئولان گلستانی در رابطه با رسیدگی به حقوق همه کودکان و بخصوص کودکان آسیب دیده بسیار ضعیف عمل می کنند، به کسب و کار گفت: از فقدان پارک های بازی، نامناسب بودن محیط های شهری برای تردد و کم توجهی به ایجاد کتابخانه های مخصوص کودک گرفته تا نادیده گرفتن حقوق کودکان بی هویت بدون شناسنامه ، کودکان کار و متکدی کمبودهایی است که به شدت در همه شهرهای استان و از جمله مرکز استان احساس می شود اما همچنان مسئولان نسبت به رفع این مشکلات بی اعتنا هستند.


    نجمه علاء الدینی افزود: هر ساله چند کودک به دلیل پر خطر بودن مسیر مدارس که در حاشیه جاده های روستائی بنا شده اند جان خود را بر اثر تصادف از دست می دهند و عده ای دیگر هم به دلیل فقر خانواده و یا عدم دسترسی به امکانات آموزشی مبجور به ترک تحصیل و کار برای خانواده می شوند.


    وی ادامه داد: سهم کودکان گلستانی از روز جهانی کودک فقط اجرای چند برنامه از سوی شهرداری ها است و تا کنون هیچ یک از فرمانداران و یا مسئولان شهری در این روز نشستی با فعالان این حوزه ، کودکان و توجه به خواسته های آنان نداشته اند.


    این فعال حوزه کودک افزود: در این بین کودکان طبقه محروم و یا دارای معلولیت به شدت برای دسترسی به نیازهای اولیه خود در تنگنا قرا دارند و عدم توجه به این قشر از جامعه که در برخی مواقع حتی از محبت خانواده هم محروم هستند آسیب های روحی و روانی جدی به آنان می زند که کم توجهی به این مساله بعدها آسیب های بزرگتری برای آنان به همراه دارد.


    علاء الدینی با بیان اینکه افسردگی در بین کودکان بیداد می کند، گفت: بسیاری از خانواده ها به دلیل کم توجهی به مساله تنهایی بیش از حد کودکان در خانه و کمبود امکانات تفریحی متوجه این مساله نیستند که کودکان امروز دچار افسردگی شده اند و برای رهایی از این درد به بازیهای رایانه ای و یا گوشه گیری و رفتارهای پرخاشگرانه برای بیان مشکلات روحی خود پناه می برند.


    وی افزود: مدارس که نقش بنیادینی در رفع مشکلات روحی و بررسی خواسته های کودکان دارند در این خصوص ضعیف عمل کرده اند و میزان علاقمندی کودکان به تحصیل به شدت افت کرده و آن ها فقط در حد نمره گرفتن و یا گذران وقت با دوستان پذیرای رفتن به مدرسه هستند نه از رو علاقمندی به تحصیل.


    یکی دیگر از فعالان اجتماعی حوزه کودک در گلستان با بیان این‌که قانون حمایت از کودک فقط معطوف به کودکان آسیب‌دیده نیست، به همشهری گفت: امنیت کودکان، فقدان امکانات تفریحی و شهری، کمبود مشاوران تخصصی حوزه کودک در مدارس و مراکز آموزشی توسعه یافته در استان از جمله حقوقی است که احقاق آن تا کنون بسیار نادیده گرفته شده است.


    محبوبه نجفی افزود: سخنان زیبایی در حوزه دفاع از حقوق کودک ایراد می‌شود، اما واقعیت تلخ این است که کودکان گلستان از کم‌توجهی والدین، مسئولان و نهادهای حمایتی نسبت به احقاق حقوق خود رنج می‌برند.


    وی ادامه داد: تدوین اطلس حقوق کودک درحالی مفید خواهد بود که به قوانین درج شده در سند ملی دفاع از حقوق کودک پایبند باشد و آن‌ها را با اما و اگرهای اداری از حالت ضمانت خارج نکند.


    نجفی معتقد است، استفاده مستمر مدیران حوزه اجتماعی از کارشناسان، مددکاران و سمن‌های فعال در حوزه کودک و نوجوانان راه‌گشای مناسبی برای احقاق حقوق کودکان گلستای و به ثمر رساندن بندهای کنواسیون ملی حقوق کودک در راستای تدوین اطلس این حقوق در گلستان است.


    چند روز پیش مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به نوعی سهم مهمی در جهت پرورش نیازهای روحی و تفریحی کودکان دارد، اعلام کرد که از سیزدهم مهر برنامه های هفته ملی کودک در شهرها و بخصوص مناطق حاشیه نشین برگزار می شود.


    محبوبه رجب‌نسب با بیان اینکه این برنامه ها با هدف و شعار «آینده را باید ساخت» در قالب برنامه‌های متنوع و مهیج هفته‌ ملی ‌کودک با رویکرد آموزه‌های عاشورایی و در دو سطح ویژه‌ی کودکان و هم‌چنین مربیان، معلمان، اولیای تربیتی و والدین در تمامی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی شده است، عنوان کرد که افتتاح هفته ملی کودک در روز ۱۳ مهر، شادپیمایی کودکان ویژه روز جهانی کودک، گفتگوی مستقیم نوجوانان با مسئولان استانی، ویژه برنامه روز جهانی کودک در مناطق سیل زده، قصه‌گویی، نمایش عروسکی، معرفی و روخوانی کتاب، بحث آزاد، نشریه دیواری، شعرخوانی، مسابقه فرهنگی و مذهبی، معرفی وقایع ایام، معرفی شخصیت، ایستگاه نقاشی، خوش‌نویسی امداد فرهنگی در مناطق سیل زده و … را برای کودکان و نوجوانان از برنامه‌های این هفته است.


    وی گفتگوی مستقیم با استاندار را ازویژه برنامه های این هفته برشمرد و افزود: در روز جهانی کودک، کودکان و نوجوانان می توانند مشکلات و پیشنهادات خود را با موضوعات حقوق شهروندی، محیط زیست، ایمنی و بحران مطرح می کنند .این برنامه در شهر گنبد کاووس با حضور فرماندار برگزار می شود.


    مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان همچنین عناوین روزها و محور فعالیت‌های روز جهانی و هفته ملی کودک را به این ترتیب که ۱۳مهر« کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر »،۱۴ مهر « کودک، آموزش، سلامت و ایمنی »،۱۵ مهر “کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری” ۱۶ مهر « کودک، صلح، بازی و نشاط »، ۱۷ مهر « کودک، رسانه و ارتباطات »، ۱۸مهر « کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه » و ۲۰ مهر « کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی‌اسلامی » اعلام کرد .


    این برنامه ها در حالی هر ساله برای کودکان گلستانی با اندک تغییراتی برگزار می شود که بعد از گذشت هفته ملی کودک دیگر خبری از پیگیری و یا نتیجه بخشی آن ها نیست و حتی اجرائی شدن طرح شهر دوستدار کودک که مدت ها است در دستور کار بسیاری از مدیران شهری در کشور قرار گرفته هنوز به اجرا نرسیده و به دست فراموشی سپرده شده است.


    در این بین عدم هماهنگی نهادهای متولی در حوزه کودک برای اجرائی شدن نیازهای آنان از دیگر مشکلاتی است که موجب شده این نهادها حقوق کودکان را نادیده بگیرند و به نظر می رسد حضور آنان کم رنگ آنان در این روز و سلفی گرفتن با کودکان بیشتر جنبه تبلیغاتی و تقویت روزمه مدیریتی آنان را دارد.

    نویسنده: مهرنوش زاهد
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *