×
×

افتخارملی غرورملی

  • کد نوشته: 17629
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۹
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرناپلاس، تیم‌های شرق آسیا ۱۸ بار و تیم‌های غرب آسیا ۱۶ بار به فینال لیگ باشگاه‌های آسیا رسیده‌اند، که شرقی‌ها ۱۲ بار و غربی‌ها فقط ۵ بار آن را فتح کرده‌اند. کره‌ای‌ها برای نهمین بار فینالیست شده‌اند و ایرانی‌ها چهارمین فینال را تجربه می‌کنند. تیم‌های کره‌ای ۵ بار جام را برده و رکورددارند، اما نماینده‌های ایران هرگز این جام را که به شکل امروزی درآمده لمس نکرده‌اند.
    افتخارملی غرورملی
  • تبلیغ هدفمند

    تیم‌های پرسپولیس ایران و اولسان هیوندای کره‌جنوبی، برگزار کننده فینال هجدهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی قطر خواهند بود. جامی که اولسان یکبار در سال ۲۰۱۲ با غلبه بر الاهلی عربستان به آن دست یافت اما پرسپولیس در سال ۲۰۱۸ با ناکامی مقابل کاشیما آنتلرز ژاپن آن را از دست داد.

    افتخارملی غرورملی

    افتخارملی غرورملی
    افتخارملی غرورملی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرناپلاس، تیم‌های شرق آسیا ۱۸ بار و تیم‌های غرب آسیا ۱۶ بار به فینال لیگ باشگاه‌های آسیا رسیده‌اند، که شرقی‌ها ۱۲ بار و غربی‌ها فقط ۵ بار آن را فتح کرده‌اند. کره‌ای‌ها برای نهمین بار فینالیست شده‌اند و ایرانی‌ها چهارمین فینال را تجربه می‌کنند. تیم‌های کره‌ای ۵ بار جام را برده و رکورددارند، اما نماینده‌های ایران هرگز این جام را که به شکل امروزی درآمده لمس نکرده‌اند.

    نگاه دلی یا حرفه‌ای؟
    واقعیت اینکه درست نمی‌دانیم به این بازی باید نگاه دلی داشته باشیم یا نگاه حرفه‌ای؟! اینکه باید با نگاه واقع‌بینانه به این بازی اشاره کرد یا مثل همیشه چشم به اما و اگرها بدوزیم. نگاه حرفه‌ای یعنی اینکه تفاوت‌های فوتبال ایران با شرق آسیا با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و حضور بازیکنان تراز اول است.
    نگاه دلی یعنی اینکه به جای توجه به زیرساخت‌های اصولی در فوتبال ملی و باشگاهی به دنبال پیروزی ملی و غرور ملی باشیم! انتخاب سخت است زیرا بدون نگاه به رنگ‌ها همه دوست داریم پرسپولیس قهرمان آسیا شود، اما …

    سه عاملی که پرسپولیس را تهدید می‌کند
    بدون تردید اولین چیزی که پرسپولیس را در این فینال تهدید می‌کند، سرعت کره‌ای‌هاست. دومین عاملی که باعث آزار این تیم می‌شود؛ غیبت احسان پهلوان، وحید امیری و عیسی آل‌کثیر سه بازیکن کلیدی است که جانشین ندارند. سومین عامل ناخوشایند و دردآوری که فقط در فوتبال ما دیده می‌شود اینکه بازیکنان پرسپولیس تا بازی فینال ۱۹ روز است که از شرایط بازی خارج شده‌ و پس از دیدار با شهرخودرو در هیچ میدانی محک نخورده‌اند! شایعه است که چون بازی‌ها پخش مستقیم می‌شد، یحیی گل‌محمدی نمی‌خواست دستش برای حریف کره‌ای رو شود!

    دیکته از روش برانکو
    اما یک موضوع را نباید نادیده گرفت؛ پس از رفتن برانکو از پرسپولیس، تغییراتی در کادر فنی و بازیکنان این تیم صورت گرفت. با آمدن گابریل کالدرون، تغییرات عمقی در پرسپولیس انجام نشد و حتی وقتی این مربی دید تاکتیک مورد نظرش به بن‌بست خورده بلافاصله روش برانکو را برگزید و پرسپولیس را به صدر رساند اما مدیریت وقت باشگاه در یک حرکت عجیب و به سراغ یحیی گل‌محمدی رفت و او را با یک رقم سنگین از شهرخودرو به پرسپولیس کشاند.
    شیوع کرونا سبب شد بازی‌های نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم با تاخیر و مشکلات عمده آغاز شود.

    جذب بازیکنان مورد علاقه سرمربی
    یحیی گل‌محمدی با حفظ روند بازی به سبک کالدرون که برگرفته از سیستم «برانکوئیست» بود و بازیکنان به آن عادت داشتند، پرسپولیس را برای چهارمین سال متوالی قهرمان لیگ برتر کرد. پس از آن گل‌محمدی بر آن شد تا سیستم بازی خود به بازیکنان پرسپولیس دیکته کند و دگرگونی در تیم ایجاد کرد.
    هفت، هشت بازیکن جدید که سلیقه او بودند را جذب کرد. از طرفی علیرضا بیرانوند، محمد نادری، شجاع خلیل‌زاده، محسن ربیع‌خواه، مهدی ترابی، علی علیپور، امیر روستایی و کریستین اوساگونا نفراتی بودند که خواسته و ناخواسته پرسپولیس را ترک کردند.

    نبرد سخت و پیچیده با اولسان
    اکنون پرسپولیس با یک تیم کاملاً ایرانی با یک تیم کاملاً شرقی بازی دارد. موضوع مهم این است که ما خود را نماینده غرب آسیا می‌دانیم، اما واقعیت اینکه فوتبال ایران جزو فوتبال غرب آسیا محسوب نمی‌شود. زیرا فوتبال غرب آسیا یعنی فوتبال کشورهای عربی که هر ۵ قهرمانی این جام را -‌عربستان ۳ بار و امارات ۲ بار- فتح کرده‌اند. ایران برای خود یک کلاس جداگانه دارد. با این وصف اکنون شاهد فینالی به دو سبک خواهیم بود، فوتبال ایرانی در مقابل فوتبال شرق آسیا!
    یک چیز را نباید فراموش کرد؛ پرسپولیس نبرد بسیار سخت و پیچیده‌تری با اولسان دارد.

    ۲۴ سال پیش در ورزشگاه آل مکتوم
    ۲۴ سال پیش ۲۶ آذر ۱۳۷۵ در یک چهارم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ که در امارات برگزار ‌شد در ورزشگاه آل مکتوم تیم‌ ملی ایران با مربیگری محمد مایلی‌کهن به مصاف کره جنوبی می‌رفت؛ ابتدا کیم دو هون اولین گل این دیدار را در دقیقه ۱۱ به کنج دروازه نیما نکیسا ‌دوخت. این گل را کریم باقری در دقیقه ۳۰ روی ضربه کرنر مهرداد میناوند با یک ضربه سر تماشایی از روی خط هجده قدم جبران کرد، اما ۴ دقیقه بعد کره‌ای‌ها به گل دوم دست پیدا ‌کردند که کیم دو هون در آن نقش داشت.

    خاطره تلخ برای کیم دو هون تکرار می‌شود؟
    در نیمه دوم، روزگار کیم دو هون و یارانش سیاه ‌شد و ابتدا خداداد عزیزی روی پاس زیبای علی دایی گل تساوی را به ثمر رساند و سپس نوبت علی دایی ‌شد که ۴ بار دروازه کره را باز ‌کرد تا پیروزی تاریخی ۶ بر ۲ ایران رقم زده شود.
    این همان پیروزی ملی، غرور ملی برای فوتبال ما بود زیرا با یک تیم جوان و جویای نام پس از سال‌ها توانستیم سر خود را بالا بگیریم. اکنون کیم دو هون، سرمربی اولسان هیوندای است و در این طرف نیز کریم باقری و افشین پیروانی از آن بازی در کادر فنی پرسپولیس قرار دارند، شاید دوباره بتوان خاطره تلخ آن دیدار را برای کیم دو هون رقم زد!

    کیم دو هون مربی با هوش
    نباید نادیده بگیریم که کیم دو هون مربی با هوشی است و تیم تحت نظر او خیلی خوب بازی می‌کند. اولسان هیوندای آنقدر از فوتبال دو یا سه نفر استفاده می‌کند تا بین دو خط دفاعی و هافبک پرسپولیس حفره یا فاصله ایجاد و ضربه نهایی را وارد کند.
    کادر فنی پرسپولیس می‌تواند با دیدن سه بازی آخر این تیم مقابل تیم‌های ویکتوری، بیجینگ کوان و ویسل کوبه که با ایجاد فاصله ۵ متری در خطوط یاد شده این حریفان با همین تاکتیک، همه گل‌های خود را زده است. روشی که کیم دو هون برای اولسان در نظر دارد بازی دو نفره‌،‌ به اضافه یک نفر اضافه است.

    سیستم بسیار انعطاف‌پذیر
    کادر فنی پرسپولیس اگر بتوانند این معادله را حل کنند براحتی از اولسان گل نخواهند خورد. هر دو تیم با روش ۱-۳-۲-۴ سیستمی که بسیار انعطاف‌پذیر بوده و به کمک آن می‌توان با تسلط همزمان بر میانه میدان و حضور پر تعداد در کناره‌ها، بر حریف چیره شد. چهار واحدی بودن، انعطاف بالا، طرح‌های متعدد تاکتیکی در لحظات دفاع، انتقال جلونشینی و عقب‌نشینی و حمله از نقاط قوت این سیستم در مقایسه با سایر سیستم‌ها محسوب می‌شود.
    پرسپولیس برای ضربه زدن به تیم اولسان، می‌تواند به دو شیوه بازی کند. یک روش با استفاده از آرمان رمضانی و روش دیگر بهره بردن از مهدی عبدی.

    تحمیل تاکتیک خود به حریف
    پرسپولیس اگر بتواند دو عامل را کنترل کند اولسان هیوندای که در حال حاضر تیم قدرتمندی برای تکرار قهرمانی ۸ سال پیش خود در این رقابت‌هاست را شکست خواهد داد. با توجه به فیزیک آرمان رمضانی با اشتباهاتی که کیم کی هی و دیو بولتویی دو مدافع میانی این تیم تاکنون نشان داده‌اند، اگر با توپ بلند به دفاع حریف عمق بدهد و رمضانی توپ اول را بزند یا بازیکنان این تیم توپ دوم را به دست آورند و اگر پرسپولیس با این استراتژی به بازی بپردازد و تاکتیک خود را به حریف تحمیل کند و در عین حال به حریف اجازه ندهد تا مربع جلویی خود را شکل بدهد و پیش بیاید، می‌تواند با برتری میدان را ترک کند.

    اولسان کوچک‌تر از حسینی
    با نگاه به تاریخچه اولسان هیوندای متوجه می‌شوید این باشگاه قدمت چندانی ندارد و حتی ۶۷۱ روز از سیدجلال حسینی کوچک‌تر و جام‌هایی که برده نیز کم‌تر از کاپیتان پرسپولیس است!
    در بین بازیکنان این تیم کره‌ای چند بازیکن خارجی بسیار تاثیرگذار دیده می‌شود که تا این مرحله عملکرد بسیار درخشانی را خود بر جای گذاشته‌اند. بیورن یانسن، ملی‌پوش نروژی مشهورترین آنهاست. جیسون دیویدسون، ملی‌پوش استرالیایی و جونیور نگرائو، برزیلی در کنار دیو بولتویی مدافع میانی، یون بیت گارام، لی کیون هو و کیم این سونگ ستون‌های اصلی اولسان را تشکیل می‌دهند.

    بازیکنان زهردار اولسان
    جونیور نگرائو، با شماره ۹ اصلی‌ترین بازیکن خط حمله آنها محسوب می‌شود. البته او تنها مهره‌ تاثیرگذار خط حمله نیست و بیورن یانسن، با شماره ۱۹ دیگر بازیکن خارجی این تیم که ذخیره او به حساب می‌آید نیز مهاجم زهرداری است و آنها هرکدام ۵ گل زده‌اند.
    یون بیت گارام، با شماره ۱۰ هافبک دفاعی که خیلی خوب می‌تواند در مواقع ضروری نبض تیم را در دست بگیرد و به بازی سرعت ببخشد. کیم این سونگ، با شماره ۷ در نقش مهاجم سایه بازی می‌کند که سرعت خوبی نیز برخوردار است. لی کیون هو، کاپیتان اولسان با شماره ۱۱ نیز جزو باسابقه‌ترین و باتجربه‌ترین بازیکنان این تیم در این مسابقات محسوب می‌شود.

    کنترل حرکات تاکتیکی سه نفر جلویی اولسان
    اولسان هیوندای گاهی با سیستم ۳-۳-۴ بازی می‌کند که با این نفرات زهردارتر نیز می‌شود. در واقع این تیم با نفراتی که در بالا نام بردیم در مربع جلو خیلی خوب ظاهر می‌شود، مربعی که برای پرسپولیس با حضور کنعانی‌زادگان،‌ حسینی، سرلک و کامیابی‌نیا (نوراللهی) شکل می‌گیرد و اگر حریف کره‌ای در این منطقه فضا به دست بیاورد، خطرناک است.
    اولسان بیشتر گل‌هایش را اینگونه زده و گل‌محمدی باید تدبیری بیندیشد تا حرکات تاکتیکی سه نفر جلویی این تیم را کاملاً کنترل کند. به همین دلیل در سیستم ۱-۳-۲-۴ بخصوص در پست دفاع میانی باید نفراتی بازی کنند که در تکلینگ، زدن ضربات سر و مارکینگ مهارت کافی را داشته باشند.

    نقش پازل مربعی پرسپولیس
    وظیفه اصلی مدافعان میانی، دفع خطرات مهاجم‌های زهردار حریف است، اما به لطف حضور دو هافبک دفاعی که ممکن است از بین سرلک، کامیابی‌نیا و نوراللهی باشد، کعنانی‌زادگان و حسینی می‌توانند حتی به جلوتر حرکت کنند و در توپ‌گیری به هافبک‌ها کمک و یا حتی مانند یک سوئیپر در طراحی حملات شرکت کنند. این پازل مربعی پرسپولیس باید تلاش کنند که هرگز فاصله‌ای بیشتر از ۵ متر بین‌شان ایجاد نشود،‌ چون اولسان هیوندای دقیقاً برای همین فضا نقشه دارد و با همین تاکتیک به گلزنی فکر می‌کند. پرسپولیس در هنگام ضربات کرنر و ایستگاهی حریف نباید مناطق پشت شش قدم را خالی بگذارد زیرا حریف از آن نقاط بخوبی استفاده می‌کند.

    مراقب ضدحمله‌های بسیار خطرناک اولسان
    اولسان هیوندای روی ضدحمله‌ها بسیار خطرناک است و در بیشتر بازی‌های خود از شوتزنی بهره برده و اکثر حملات را در سمت راست خود جایی که یونگ دو هو با شماره ۲ و لی چونگ یونگ با شماره ۷۷ حضور دارند طراحی می‌کند.
    البته آنها روی ضربات کرنر و ایستگاهی شکننده هستند، اما به دلیل سرعتی بودن، خیلی زود مثلث خود را شکل می‎دهند و باید به این نکته توجه داشت که به هنگام حمله همیشه با ۵ بازیکن در درون شش قدم حضور دارند و کو میونگ جین با شماره ۲۲‌، جین هو با شماره ۸ و یا یون بیت گارام با شماره ۱۰ روی خط هجده قدم منتظر توپ می‌شوند تا کار را تمام کنند.

    انتظار مردم ایران از بازیکنان پرسپولیس این است که با کمی هوشیاری خاطره ۲۶ آذر ۱۳۷۵ (پیروزی ۶  بر ۲ ایران مقابل کره) را تکرار کنند. آنها می‌توانند با ارائه یک بازی منطقی به دنبال یک پیروزی ملی، یک غرور ملی برای ایران باشند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *