×
×

در گفتگو با کار آفرین برتر تولید قارچ های خوراکی و دارویی عنوان شد؛
تولید اسپان ترافل برای نخستین بار در کشور

  • کد نوشته: 1784
  • ۱۳۹۸-۰۸-۰۱
  • ۰
  • وقتی صحبت از راه اندازی کسب و کار می شود، بسیاری بر این باورند که بدون در اختیار داشتن سرمایه کلان و یا پشتوانه های مالی و امکانات خاص امکان دسترسی به ایجاد یک کسب و کار پردرآمد و بازار پسند دور از ذهن است. در طول سال ها بوده اند افرادی که با کم […]

    تولید اسپان ترافل برای نخستین بار در کشور
  • تبلیغ هدفمند


    وقتی صحبت از راه اندازی کسب و کار می شود، بسیاری بر این باورند که بدون در اختیار داشتن سرمایه کلان و یا پشتوانه های مالی و امکانات خاص امکان دسترسی به ایجاد یک کسب و کار پردرآمد و بازار پسند دور از ذهن است.
    در طول سال ها بوده اند افرادی که با کم ترین امکانات و سرمایه و فقط به واسطه داشتن ایده های خلاقانه و پشتکار از ورود به ایجاد کسب و کار مورد علاقه خود پا پس نکشیده اند و با وجود مشکلات فراوان برای رسیدن به ایده های برتر و کسب بازارهای داخلی و خارجی با تمام توان ایستادگی کرده و فراز و نشیب ها را پشت سر می گذارند.
    اگر چه حمایت دستگاه‌های دولتی با توجه به در اختیار داشتن امکانات و تسهیلات کم بهره در دراز مدت مسیر رسیدن بسیاری از کار آفرینان را به اجرائی کردن ایده ها و توسعه اقتصاد داخلی کشور هموارتر می کند، اما فقدان همراهی برخی دستگاه های اجرائی و عدم حمایت ها موجب شده تا سنگلاخ های جاده موفقیت بر تاول پاهای کارآفرینان با استعداد گلستانی بیافزاید و راه رسیدن به موفقیت را طولانی تر کند.
    در شرایط فعلی که کشور نیاز به توسعه اقتصاد مقاومتی و ایجاد بازار کسب و کار برای کاهش بیکاری و افزایش درآمد دارد، فقدان حمایت ها مسیر موفقیت کاآفرینان را ناهموار می کند.
    سید حسین بنی هاشمی متولد سال ۱۳۷۴ و دانشجوی ترم آخر رشته زارعت دانشگاه منابع طبیعی گرگان یکی از کارآفرینان جوان موفق گلستانی در زمینه تولید انواع قارچ های خوراکی و دارویی و کلبه قارچ صدفی رنگی برای نخستین بار در ایران، با نام تجاری mushroomsland و ثبت شده شرکت «سرزمین قارچ هیرکان» است که با ایده پردازی های جدید در عرصه تولید و پرورش انواع قارچ های صدفی توانسته موانع پیش پای خود را بردارد و به رغم وجود مشکلات مالی، تجهیزاتی و مکانی توانسته عنوان کارآفرین برتر در تولید این گونه از قارچ ها را به نام خود ثبت کند.

    این جوان کار آفرین که ساکن شهرستان کردکوی است با اشاره به قدم های اولیه خود برای تولید قارچ های رنگی صدفی گفت: فکر و ایده تولید و تکثیر گونه های مختلف قارچ های صدفی از سال ۹۶ بعد از چند دوره شکست در تولید قارچ دکمه ای بخاطر آلودگی کمپوست هایی که از خارج استان وارد می شد به ذهنم رسید و با مطالعه و انجام آزمون و خطا با کمترین سرمایه شروع کردم.
    بنی هاشمی گفت: به دلیل نداشتن سرمایه و امکانات آزمایشگاهی، کارهای فنی و تحقیقاتی روی قارچ ها رادر خانه و با ابتکار انجام می دهم و همین مساله موجب دیر به ثمر رسیدن تولیدات و ایده هایم می شود. چون درصد خطا مشکلات زیادی دارد.


    وی در ادامه افزود: اوایل شروع کار با مشکلات زیادی مواجه بودم اما وقتی به مرحله تولید قارچ صدفی رنگی رسیدم با دو سوله ۵۰ متری و با کمک پدر و برادرم تولید را آغاز و شروع به بازار یابی کردیم. اما از آنجا که هنوز بسیاری از مصرف کنندگان قارچ های خوراکی اطلاعات زیادی در رابطه با قارچ خوراکی صدفی ندارند و بیشتر از قارچ دکمه ای استفاده می کنند، بازار یابی آن به سختی انجام شد تا اینکه توانستم چند بازار مناسب برای فروش پیدا کنم اما به دلیل حمایت اندک و کمبود سرمایه برای توسعه سوله های تولید قارچ قادر به تامین خواسته بسیاری از رستوران ها و مراکز فروش که بیشتر آن ها در خارج از استان قرار داردند، نیستیم و فقط می توانم نیاز داخل استان را تامین می کنم.

    هدفم فقط تولید قارچ صدفی نیست

    بنی هاشمی در جواب این سوال که چرا به جای قارچ های دکمه ای به تولید قارچ صدفی روی آوره است، اظهار کرد: قارچ های صدفی دارای ارزش غذایی بسیار بالا معادل استفاده هم زمان از گوشت قرمز و سبزیجات است. همچنین داری خواص دارویی است، چرا که علاوه بر اسید آمینه های ضروری ، غیر ضروری و ویتامین ها در آن، مواد معدنی چون D، C، B6 ، B1 و اسید فولیک را دارا است که به سبب دارا بودن این ویتامین ها مصرف آن موجب رفع خستگی، افزایش قدرت عصبی مغز شده و کاهش کلسترول خون و تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از تشکیل سلول های سرطانی به واسطه گلوکلن موجود در این قارچ ها از دیگر خواص آن است.

    وی در رابطه با اجرائی کردن ایده کلبه قارچ گفت: با توجه به اینکه هدفم فقط تولید قارچ نیست و هر روز به دنبال تولید ایده های جدید در زمینه پرورش قارچ های خوراکی و حتی دارویی هستم، همین مساله موجب تولید ایده کلبه قارچ بعد از تولید قارچ خوراکی صدفی شد. این کلبه در قالب شکل یک قارچ بروی پاکت های چهار گوش، با رنگ های جذاب طراحی شده و با آب پاشی روزانه بعد از مدت ۱۵ الی ۲۰ روز از محل درب کلبه شروع به قارچ دهی می کند. این محصول به سرعت و پس از نمایش در نمایشگاه های مختلف مورد توجه قرار گرفت و بازار فروش خوبی را پیدا کرده است و به تازگی هم قرار است به تعداد زیادی از مدارس برای تشویق محصلان به تولید قارچ در خانه معرفی شود.

    توان تولید کمپوست در استان را دارم
    این کارآفرین برتر با بیان اینکه تولید کمپوست و قارچ های مختلف با خواص دارویی را در دست دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه هم اکنون کمپوست با قیمت بالایی از استان های دیگر به گلستان وارد می شود در نظر دارم این ایده را اجرائی کنم ، و با توجه به پتانسیل بالای استان، نیاز داخلی استان به کمپوست قارچ را تامین کنیم.
    وی ادامه داد: برای اجرای این ایده وعده های زیادی به من داده شد اما به دلیل نداشتن پشتوانه مالی قوی در حال حاضر نتوانستم آن را تولید کنم چرا که نیازمند سرمایه زیادی است که بنده توان پرداخت آن را ندارم و دریافت تسهیلات بانکی نیز نیازمند تضامینی است که آن هم در توان من نیست.

    بنی هاشمی ایده های دیگر خود را تولید قارچ ترافل که یکی از گران ترین نمونه های قارچ خوراکی است عنوان و گفت: برای نخستین بار در کشور موفق به تولید «اسپان قارچ ترافل» و «قارچ هریسیوم» شدم و حتی این قارچ را با اسناد کامل تولید آن به جهاد کشاورزی هم معرفی کردم اما تا به این لحظه حماتی از من صورت نگرفته است و در دست بررسی است، اگر چه تا این لحظه از حمایت های مورد نیاز برخی دستگاه های اجرائی به عنوان جوان کار آفرین محروم بوده ام، اما همچنان با قدرت ادامه می دهم و به زودی خبر های خوبی درباره قارچ ترافل و چند نوع قارچ خوراکی دیگر را اعلام خواهم کرد . البته این نوع قارچ ها بازار بسیار خوبی درکشورهای خارجی دارند و اگر حمایت شوم بی شک این مساله نه فقط به توسعه اقتصادی استان که موجب ارزی آوری برای کشور و استان خواهد شد چرا که هدف من آموزش و ترویج کشت این نوع قارچ های خاص و با ارزش در کشور است تا بتوانیم به اقتصاد خانواده ها کمک کنیم، اما بدون حمایت، تولید آن زمان بر خواهد بود اما ناامید نشده و ادامه می دهم.

    هدف اصلی ام تولید ترافل و گانودرما است
    وی با بیان اینکه تولید نهال تلقیح شده «قارچ ترافل» ، «هریسیوم» و «شی تا که» را اجرائی خواهم کرد ، تصریح کرد: تولید قارچ دارویی خوراکی «گانودرما» نیز یکی دیگر ازبرنامه های تولیدی در مجموعه تولید من است که البته برای این کار نیاز به حمایت دارم تا این محصولات را راهی بازار کنم.

    بنی هاشمی فقدان اطلاع رسانی دستگاه های مختلف از جمله اداره بهداشت و صدا سیما را در رابطه با قارچ های صدفی خوراکی یکی از دلایل آشنائی اندک مردم با این قارچ ها عنوان کرد و اظهارکرد: چنانچه خواص خوراکی و دارویی این قارچ ها به مردم اطلاع رسانی شود بی شک بازار فروش این قارچ ها از قارچ های دکمه ای نیز بیشتر خواهد شد. چرا که این نوع قارچ ها بعد از طبخ به دلیل کم آبی در بدنه همانند گوشت نرم و لذید است و گوشت آن آب نمی شود. از سوی دیگر برای طبخ انواع غذاها جایگزین بسیار عالی برای گوشت بوده و به طور حتم هر شخصی یک بار از این قارچ استفاده کند بدون تردید مشتری آن خواهد شد اما آشنائی اندک مردم و عدم اطلاع رسانی موجب کم رنگ بودن آن در سبد غذایی خانوار ‌ها است.
    وی افزود: چند روز پیش هم ملاقاتی با دکتر حسین زاده، عضو «سازمان بین المللی فائو» یا همان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد که در زمینهٔ توسعهٔ کشاورزی فعالیت دارد، داشتم که وی با استناد به مقالات معتبر این قارچ را ضد سرطان، ضد قند و ضد فشار خون معرفی کردند. و خواستار فراگیرشدن این قارچ در سراسر ایران شدند تا به آسانی در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

    مسئولان به وعده ها عمل کنند
    با توجه به اینکه قارچ های صدفی بسیار کم در ایران تولید می شود و فقدان حمایت های لازم در زمینه تولید این نوع قارچ ها و فقدان تولید کمپوست در استان گلستان موجب شده تا بسیاری از ایده های جوانان نوآور در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی نام گذاری شده کم رنگ شود و هم اکنون که کشور نیاز مند تولید داخلی و کسب درآمد و حتی ارز آوری است، علاقه ای به تولید و ریسک سرمایه گذاری در آن ندارند و حتی از ورود به عرصه تولید وحشت دارند.
    این کارآفرین برتر گلستانی در پایان گفت: چه خوب بود اگر تمامی وعده های رسانه ای مسئولان در رابطه با حمایت از تولید داخلی و جوان کارآفرین و همچنین افزایش درآمد زائی برای کشور و استان گلستان به اجرا در بیاید و به فراموشی سپرده نشود و عرصه تولید همراه کارافرینان باشند.
    به گفته وی کار آفرینان هدف دارند و بدون شک به اهدافشان می رسند، اما این که رسیدن به این هدف چقدر زمان می برد بستگی به حمایت مسئولان دارد.

    نویسنده: مهین نورافروز
    منبع: بازار کسب وکار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *