×
×

علت وقفه در امدادرسانی به پلنگ بشاگرد اعلام شد
هیچ امکانات و تجربه نداشتیم

  • کد نوشته: 17919
  • ۱۳۹۹-۱۰-۰۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین حبیب مسیحی تازیانی در گفتگو با پرسون، با اشاره به اینکه به محض اعلام گرفتار شدن پلنگ ماده در کوه‌های بشاگرد یک تیم تخصصی از مرکز استان به این منطقه اعزام شد، اظهار کرد: فاصله زمانی مرکز استان با کوه‌های بشاگرد نزدیک به ۶ ساعت است که عدم دسترسی آسان و نبود ارتباط تلفنی و عوامل دیگر باعث وقفه در انجام اقدامات پشتیبانی جهت رهایی پلنگ گرفتار در دام بود.
    هیچ امکانات و تجربه نداشتیم
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: نبود امکانات و تجهیزات لازم و صعب العبور بودن باعث جلوگیری از امدادرسانی به موقع به پلنگ بشاگرد بود.

    هیچ امکانات و تجربه نداشتیم

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین حبیب مسیحی تازیانی در گفتگو با پرسون، با اشاره به اینکه به محض اعلام گرفتار شدن پلنگ ماده در کوه‌های بشاگرد یک تیم تخصصی از مرکز استان به این منطقه اعزام شد، اظهار کرد: فاصله زمانی مرکز استان با کوه‌های بشاگرد نزدیک به ۶ ساعت است که عدم دسترسی آسان و نبود ارتباط تلفنی و عوامل دیگر باعث وقفه در انجام اقدامات پشتیبانی جهت رهایی پلنگ گرفتار در دام بود.

    وی با تاکید بر اینکه تیم دامپزشکی شب سه‌شنبه هفته قبل در محل حاضر شد، افزود: به علت تاریکی هوا امکان بررسی بیشتر وضعیت این گونه ارشمند مهیا نبود اما روز چهارشنبه ارزیابی های اولیه صورت گرفت.

    مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان تصریح کرد: متاسفانه وجود برخی از هیجانات در محل وقوع حادثه از سوی اهالی محلی باعث تقلای بیشتر پلنگ و وارد شدن آسیب بیشتر به مچ دست حیوان شده بود.

    مسیحی تازیانی ادامه داد: صبح چهارشنبه هماهنگی‌های لازم با سازمان محیط زیست در تهران انجام گرفت و تصمیم بر این شد که عملیات رهایی حیوان از دام فلزی از طریق نیروهای متخصص انجام گیرد.

    وی گفت: نیروهای باتجربه و متخصص در این حوزه پنجشنبه وارد هرمزگان شدند و صبح جمعه اقدام به بیهوشی پلنگ و انتقال آن به مرکز استان را انجام دادند.

    مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان اضافه کرد: روز شنبه دست پلنگ پانسمان شد و قرار بود با پرواز همین روز به تهران انتقال یابد که متاسفانه به علت کنسل شدن پرواز ماهان و نبود امکانات لازم برای انتقال پلنگ از طریق پروازهای دیگر این امر به روز یکشنبه موکول شد.

    مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه وجود آسیب جدی در بافت دست چپ این پلنگ دور از انتظار نبود افزود: این تجربه اول ما در برخورد با یک گربه‌سان بزرگ بود که نبود امکانات لازم و دوری مسافت نیز مزید بر این اتفاق ناگوار و قطع شدن دست این گونه ارزشمند شد.

    وی بیان کرد: جابه جایی این حیون آسیب دیده به خوبی مدیریت شد اما فاصله زمانی اگر کمتر بود شاید منجر به قطعی دست پلنگ نمی‌شد.

    مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به پیگیری‌های شبانه روزی از سوی شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان و قدردانی از زحمات وی یادآور شد: بعد از این اتفاق جلسات و صحبت‌های کارشناسی متعددی با همکاران استان و سازمان انجام گرفت و قرار بر این شد تا امکانات منطقه‌ای برای مواجهه به چنین امکاناتی افزایش یابد.

    مسیحی تازیانی گفت: راهکارهای متعددی برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی وجود دارد که نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها در حل تعارضات بین حیات‌وحش و جوامع محلی می‌باشد.

    وی با اشاره به اینکه تمامی سعی و امیدواری ما در بازگشت این گونه ارزشمند به طبیعت بود، افزود: امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده و حل مشکل تعارضات و همچنین افزایش امکانات و تجربیات منطقه‌ای در این خصوص شاهد وقوع اتفاقات اینچنینی در آینده نباشیم.

    به گزارش پرسون، جمعیت پلنگ ایرانی به عنوان بزرگترین زیرگونه پلنگ در جهان در سال‌های اخیر به علت تکه‌تکه‌شدگی زیستگاه، شکار و تعارضات بین این حیوان و جوامع محلی به شدت کاهش یافته است و حفاظت از این گونه ارزشمند نیازمند برنامه‌های حفاظتی ویژه است.

    نویسنده: مسعود لاهوت
    منبع: پرسون

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *