×
×

گوزن قرمز هیرکانی در دام یون؛
نگرانی از انتقال مرال ها

  • کد نوشته: 1828
  • ۱۳۹۸-۰۸-۳۰
  • ۰
  • مرال (گوزن قرمز) بزرگترین گونه گوزن ایران است که در گستره جنوبی دریای خزر یعنی مناطق جنگلی استان‌ های گیلان، مازندران و گلستان زندگی می‌کند. در سال‌های اخیر به علت شکار بی‌رویه و تخریب رویشگاه‌های جنگلی جمعیت این گونه گوزن به شدت کاهش یافته به گوه ای موجب کاهش جمعیت مرال ها شده و نگرانی […]

    نگرانی از انتقال مرال ها
  • تبلیغ هدفمند

    مرال (گوزن قرمز) بزرگترین گونه گوزن ایران است که در گستره جنوبی دریای خزر یعنی مناطق جنگلی استان‌ های گیلان، مازندران و گلستان زندگی می‌کند. در سال‌های اخیر به علت شکار بی‌رویه و تخریب رویشگاه‌های جنگلی جمعیت این گونه گوزن به شدت کاهش یافته به گوه ای موجب کاهش جمعیت مرال ها شده و نگرانی ها بابت انتقال گوزن ها به سایت دیگری شدت گرفته است.

    بیش از ۴۰ سال است که پارک جنگلی شهر قرق، به عنوان تنها سایت نگهداری و زادآوری گوزن قرمز در کشور به شمار می‌رود و بیشتر گوزن‌های قرمزی که در مراکز نگهداری از جمله ارسباران و قزوین زندگی می‌کنند، از نسل گوزن‌های قرق هستند. حیواناتی که چندسالی است براثر بیماری « یون» تعداد آنها به شدت کاهش یافته و به رغم انتقاد رسانه ها و حامیان حیوانات توجه خاصی به زیستگاه مرال ها نشده است.

    اگر چه کارشناسان بیش از یک سال است که نسبت به شیوع بیماری واگیر «یون» در بین گوزن های قرمز پارک جنگلی گرگان هشدار می دهند ، اما آن طوری که باید وضعیت مرال ها گویا مسئولان را حساس نکرده است.

    از آن جا که مکان نگهداری مرال‌ها در پارک جنگلی قرق متعلق به منابع طبیعی و متولی نگهداری از آنها محیط زیست استان است، سال گذشته منابع طبیعی به محیط زیست اعلام کرده که توان نگهداری گوزن‌های قرمز ایرانی را ندارد و محیط زیست هم عنوان کرده بود که پولی در بساط ندارد و گوزن ها باید به بخش خصوصی واگذار شوند.

    در همان زمان نائب رئیس شورای اسلامی شهر قرق، محمدعلی پودینه اعلام کرد که به دلایل نامشخص مرال های قرمز از پارک جنگلی قرق در حال انتقال هستند و مخالفت خود را بارها اعلام کرده ایم.
    به گفته حامیان مرال های قرمز نامناسب بودن جیره غذایی و مکان غیر بهداشتی موجب شیوع بیماری یون در بین گوزن های قرمز شده است و یکی از راهکار های رایج برای مقابله با بیماری یون همراه کردن جیره غذائی جانوران با مکمل ها غذائی و ویتامین است که به این ترتیب مقاومت گونه ای مانند مرال در برابر این بیماری بالا می رود و شیوع آن در بین آنها کمتر می شود.

    به رغم اعلام نگرانی بسیاری از فعالان حامی حیوانات و شهروندان گلستانی در رابطه با وضعیت نامناسب مرال های قرمز قرق، اما مدیر کل محیط زیست با اعلام این مطلب که سایت نگهداری مرال ها در قرق طی سال های گذشته تا به امروز فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است، به بازار کسب و کار گفت: در یک مقطع زمانی تعدادی از مرال های قرمز به دو شهر سمسکنده و کردکوی به بخش خصوصی واگذار شدند که در حال حاضر از وضعیت بسیار مناسبی برخودار هستند.
    محمد رضا کنعانی افزود: قرار برآن بود که سایت قرق به مکان دیگری منتقل شود که به دلیل حساسیت شهروندان قرقی و پیگیری شورای شهر این شهر، فرماندار وقت گرگان با این انتقال به شدت مخالف کرد و اعلام کرد که مرال های قرمز نماد شهر قرق هستند و به جای انتقال باید راه حل اساسی برای حفظ آن ها اندیشید.

    وی افزود: در حال حاضر دامپزشک سازمان مرکزی محیط زیست و اداره کل دامپزشکی استان در اجرای طرح نمونه گیری برای گوزن ها در رابطه با کاهش بیماری یون و حفظ سایت پای کار آمده اند و فعلا شرایط نسبت به گذشته که مرال ها در خطر قرار داشتند بهتر است.

    کنعانی با بیان اینکه هنوز خبری مبنی بر آغشته بودن مرال ها به یون به این سازمان اعلام نشده است، گفت: وضعیت مرال ها آن طور که باید مورد رضایت هم نیست اما تمام توان خود را برای حفظ سایت قرق به کار خواهیم گرفت.

    مدیر کل محیط زیست گلستان ادامه داد: فنس های مکان نگهداری مرال ها در قرق توسط محیط زیست مرمت شده و برای بهبود تغذیه و سم پاشی محیط مرال هم فرمانداری و شهداری قرق اعتباری را اختصاص دادند که این کار هم انجام شد و در حال حاضر دامپزشک وضعیت مرال ها را کنترل می کند و به دنبال نگه داشتن سایت قرق و پاکسازی آن از بیماری یون هستیم .

    کنعانی گفت: چنانچه نتوانیم این بیماری در سایت کنترل کنیم به ناچار مرال ها را به سایت دیگری منتقل خواهیم کرد.
    علی رغم تلاش های حامیان محیط زیست و دوستدارن مرال ها و دیگر دستگاه های اجرائی ، اما بروز بیماری «یون» آن هم در مرکز تکثیر و نگهداری این حیوانات که از ۵۰سال پیش در جنگل تفریحی قرق بنیان گذاشته شد ، نشان از آن دارد که در حفظ و نگهداری این گونه نادر از گوزن ها اقدام موثر و سریعی انجام نمی گیرد .

    دقت نا کافی در طریقه نگهداری و تغذیه این حیوانات باعث شد تا طی ماههای گذشته با بیماری مرگ بار عفونی یون دست و پنجه نرم کنند .
    بر اساس آمارهای موجود زایش مرال ها به دلیل کم توجهی و اغشتگی به یون کاهش یافته به گونه ای از ۸ زایش به ۲ زایش رسیده است.

    نویسنده: مهین نورافروز
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *