×
×

عضو نخستین آکادمی ایران شناسی جهان در اتریش؛
گلستان ظرفیت بالایی برای برند شدن پوشاک محلی دارد

  • کد نوشته: 1863
  • ۱۳۹۸-۰۹-۰۶
  • ۰
  • طی سال های اخیر ورود به عرصه پوشاک و مد توسط زنان بسیار فراگیر شده است اما شاید کمتر کسی به غیر از ورود به عرصه مد و دوخت پوشاک های متنوع علاقمند به پژوهش در زمینه پوشاک مناطق مختلف کشور از جمله استان گلستان باشد . سمانه شهری نژاد استاد دانشگاه شهید شریعتی، دانشجوی […]

    گلستان ظرفیت بالایی برای برند شدن پوشاک محلی دارد
  • تبلیغ هدفمند

    طی سال های اخیر ورود به عرصه پوشاک و مد توسط زنان بسیار فراگیر شده است اما شاید کمتر کسی به غیر از ورود به عرصه مد و دوخت پوشاک های متنوع علاقمند به پژوهش در زمینه پوشاک مناطق مختلف کشور از جمله استان گلستان باشد .

    سمانه شهری نژاد استاد دانشگاه شهید شریعتی، دانشجوی دکترای در رشته هنر و محقق در زمینه پوشاک یکی از افرادی است که با ورود خود به این حرفه و تغییر نگاه به مساله پوشاک با رویکرد شناساندن لباس اقوام مختلف و همچنین ایجاد بازارهای نوین با ارائه این نوع پوشاک پا به عرصه مد و لباس گذاشته است که ره آورد این تحقیقات چاپ یک کتاب با موضوع تاریخ پوشاک استان گلستان (فرهنگ و اقوام عامه) بوده است و کتاب دیگری با همین مضمون در دست تالیف دارد و مقالات زیادی هم در رابطه با پوشاک در نشریات بین المللی به چاپ رسانده است.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه پوشاک محلی یکی از منابع غنی برای رونق دادن به اقتصاد بازار پوشاک است، به بازار کسب و کار گفت: در برخی از شهرهای کشور توجه به پوشاک محلی و استفاده از آنان در راس خرید مردم قرار دارد و این در حالی است که گلستان با توجه به ظرفیت وجود اقوام های مختلف هنوز در این زمینه ورود نکرده است.

    شهری نژاد ادامه داد: شاید یکی از دلایل کم رنگ بودن پوشاک اقوام در بازار شهرهای استان کم توجهی به تحقیق در رابطه با این پوشاک و بازاریابی آن بوده است.
    وی افزود: این در حالی است که اقوام استان تمایل زیادی برای استفاده از پوشاک خود دارند و از سوی دیگر آن دسته از مردم استان که جزو قومیت ها نیستند هم ممکن است علاقمند به استفاده از این پوشاک قومی و محلی باشند.

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: با توجه به اینکه مردم استان علاقمه مندی بسیار زیادی به خرید پوشاک دارند، در نتیجه این ظرفیت برای فروشندگان و حتی سرمایه گذاران حیطه مد و لباس وجود دارد که با ورود به این عرصه بتوانند بازار خوب و پرورونقی در زمینه فروش این نوع پوشاک داشته باشند.

    وی با بیان اینکه گلستان، هم ردیف با شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران در زمینه خرید و استفاده از پوشاک است، اظهار کرد: متاسفانه افرادی که در زمینه پوشاک در استان فعالیت می کنند نتوانسته اند آن طور که باید از ظرفیت این بازار برای معرفی و پوشاک محلی و اقوام با رویکرد جدید بهره ببرند.

    شهری نژاد استفاده از ایده های جدید در دوخت لباس و استفاده از طرح های سنتی در پوشاک را بسیار ناچیز خواند و گفت: نگاهی گذرا به مغازه های بیشتر شهرهای استان و از جمله گرگان نشان می دهد که همه بوتیک ها و مزون های لباس یک شکل و یک طرح هستند و هنوز در این استان دوزندگان و یا تولید کنندگان پوشاک به سمت تلفیق ایده های سنتی و مدرن برای ارائه لباس های منتنع به بازار حرکت نکرده اند.

    وی تصریح کرد: شاید یکی از دلایل این ضعف بزرگ همان کم رنگ بودن پژوهش در بحث لباس اقوام و ارائه آن و شناساندن آن به بازار پوشاک و بخصوص در جشنواره های اقوام باشد.
    شهری نژاد افزود: از سوی دیگر عدم همکاری مسئولان دستگاه های اجرائی استان در حمایت از افرادی که در این زمینه فعال هستند و بارها تقاضاهای خود را مبنی بر دوخت های تلفیقی پوشاک به صورت سنتی و مدرن به این دستگاه ها ارائه داده اند اما با جواب منفی روبرو شده اند ، یکی دیگر از مشکلاتی است که موجب شده تا جای خالی پوشاک محلی در استان بیشتر احساس شود.

    وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره های یک روزه مد و لباس برای ارائه وشناساندن پوشاک های متنوع کافی نیست، اظهار کرد: در این بین تولید کنندگان هم نمی توانند آن طور که باید ایده های خود را در زمینه پوشاک به بازاریان و مردم ارائه دهند و این مساله نیازمند حمایت و پشتیبانی بیشتری از سوی مسئولان است.

    شهری نژاد گفت: حمایت این مساله از سوی مسئولان موجب ایجاد بازار رقابتی بیشتری برای افراد علاقمند در این بازار می شود و از سوی دیگر منفعت اقتصادی خوبی برای استان و حتی برای تحصیلکردگان این حرفه و سرمایه گذران خواهد بود.

    عضو آکادمی غیر انتفاعی ایران شناسی جهان در اتریش، افزود: پوشاک محلی استان از جمله اقوام قابلیت شناسانده شدن به دیگر کشورهای را نیز دارد به گونه ای که پس از انتشار کتاب پژوهشی من در زمینه پوشاک استقبال خوبی از سوی بسیاری از پژوهشگران خارجی از این پژوهش شد.

    وی ادامه داد: انتشار مقالات من در نشریات بین المللی خارجی نیز یکی دیگر از اهدافم برای شناساندن قابلیت های پوشاک، بخصوص گلستان بود که آن هم مورد توجه قرار گرفت و از سوی دیگر برخی درس های تئوری خود در دانشگاه را به سمت ارائه طرح های عملی از جمله دوخت لباس اقوام توسط دانشجویان برای آشنائی بیشتر آنان با پوشاک مختلف ایران زمین برده ام که نتیجه بسیار مطلوبی هم به همراه داشته است.

    به گفته شهری نژاد، دغدغه متخصصان حوزه پوشاک کم رنگ شدن لباس های کپی شده در بازار و یک شکل بودن بوتیک ها است که اگر این مساله به یک چالش برای مسئولان تبدیل می شد بی شک متخصصان و تولید کنندگان زیادی در استان برای رهایی از این چالش وارد بازار کار می شدند و نمای فرشگاه های لباس استان بسیار تغییر می کرد و از سوی دیگر فروش آن ها به دلیل مسافر گیر بودن شهرهای استان رونق بالایی می گرفت.

    نویسنده: مهین نور افروز
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *