×
×

با وجود ادعای سازمان صمت مبنی بر بازرسی بازار؛
حلقه گرانی ها تنگ تر می شود

  • کد نوشته: 1895
  • ۱۳۹۸-۰۹-۱۲
  • ۰
  • برخلاف وعده مسئولان مبنی بر حفظ ثبات قیمت کالاها و خدمات پس از ۳ برابر شدن بهای بنزین، شواهد حاکی از آن است که موج جدید گرانی ها در راه است. بر اساس آمار منتشر شده در برخی خبرگزاری ها نرخ حمل‎ونقل مسافران درون‌شهری و میوه‌ و تره‌بار گاهی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد […]

    حلقه گرانی ها تنگ تر می شود
  • تبلیغ هدفمند

    برخلاف وعده مسئولان مبنی بر حفظ ثبات قیمت کالاها و خدمات پس از ۳ برابر شدن بهای بنزین، شواهد حاکی از آن است که موج جدید گرانی ها در راه است.
    بر اساس آمار منتشر شده در برخی خبرگزاری ها نرخ حمل‎ونقل مسافران درون‌شهری و میوه‌ و تره‌بار گاهی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد داشته و بنابراین به‌طور غیرمستقیم بر هزینه تولید و در نهایت قیمت مصرف‌کننده تأثیر گذاشته‌ است.
    قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به رقمی بین ۸.۵ تا ۱۳ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت نارنگی و پرتقال هم در روزهای اخیر رشد قیمت داشته‌اند و بهای هر کیلوگرم انار درجه یک از ۹۰۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده است.
    این تورم در حالی افسار گسخیته و بدون ارائه مصوبه خاصی به اصناف و مشاغل مختلف رو به افزایش گذاشته است که بسیاری از شاغلان بخش حمل و نقل افزایش بنزین را دلیل گرانی اجناس بخصوص اقلام خوراکی در بازار عنوان کرده اند.
    این افزایش در حالی از طریق سیستم حمل و نقل در بازار رخ داده است که دولت اعلام کرده است چون خودورهای جاده ای از جمله کامیون ها گازوئلی هستند و این مفراورده افزایش پیدا نکرده است ، در نتیجه اجناس مصرفی افزایش نخواهند یافت.
    در این بین استان گلستان که یکی از استان ها تولید کننده مرکبات ، صیفی جات و برنج در کشور است از این افزایش بی نصیب نمانده و گرانی افسار گسیخته برخی اقلام خوراکی مردم را کلافه کرده است.
    این مساله حتی در حوزه مسکن خود را نشان داده است و بسیاری از مستاجران واحدهای مسکونی و تجاری که قبل از این هم به سختی اچاره های خود را با کسر بسیاری از هزنیه های زندگی یپرداخت میکردند و با افزایش قیمت از سوی صاحبان ملک روبرو شده اند.
    مردم در حالی از افزایش کالاها گلایه مندند که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اعلام کرده است که از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین تا کنون شاهد تغییر خاصی در قیمت کالاها نبوده ایم.
    حسین طلوعیان گفته که با حضور و نظارت شدید بازرسان اجازه افزایش قیمت به اصناف داده نشده است.
    وی اذعان کرده است که اجازه بر هم خوردن تعادل نظم بازار را به بهانه افزایش قیمت بنزین نخواهیم داد.
    اگر چه مسئولان حوزه اقتصادی ادعا میکنند که با حضور بازرسان اجازه افزایش اجناس را نمی دهند اما افزایش قیمت در همه بخش ها حاکی از آن است که این ادعا ها در حرف است و هنوز عملا مردم برخوردی در رابطه با کاهش یافتن قیمت ها نمی بینند.
    این در حالی است که طی دو سال گذشته مسئولان سازمان صمت مدام از حضور بازرسان در بازارها خبر می دهند و اما همچنان بازار با تورم های پشت سر هم عرصه را بر مردم تنگ کرده است و هر روز شرایط خرید برای مردم سخت و سخت تر می شود.
    این مساله دقیقا شبیه نرخ دلار است که با افزایش آن اجناس به شدت بالا می رود و با سقوط قیمت آن اما کاهشی در قیمت اجناس دیده نمی شود.
    چند روز پیش رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صراحتاً در برخی سایت های خبری عنوان کرد گزارشاتی از گرانی کالاها دریافت کرده است. لاریجانی حتی به گرانی توسط شرکت های دولتی و خودروسازی ها اشاره کرد. دیگر نمایندگان مجلس نیز بر چنین موضوعی تاکید داشته اند.
    اوضاع و شرایط به گونه ای شده که وزیر صمت نیز صراحتاً افزایش قیمت ها را تائید کرده است. روز ۶ آذرماه خبرگزاری تسنیم به نقل از رضا رحمانی نوشت « افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت در حوزه حمل و نقل شده که این افزایش قیمت نباید اتفاق بیفتد و تاثیر گرانی بنزین در این حد نیست که یک عده کرایه افزایش می‌دهند.»

    نویسنده: محمد مهدوی
    منبع: بازار کسب و کار
    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *