×
×

کیسه های نایلونی؛
سرطانی خاموش در نانوائی های گرگان

  • کد نوشته: 1898
  • ۱۳۹۸-۰۹-۱۲
  • ۰
  • سال ها است کیسه های پلاستیکی بر سر درب نانوائی ها مردم را به این رسم نامیمون عادت داده است که پس از خرید، نان را داخل آن انداخته و بدون توجه به آسیب های این مواد پلاستکی بر نان و سلامت خودشان مدام از آن استفاده کنند.
    سرطانی خاموش در نانوائی های گرگان
  • تبلیغ هدفمند

    سال ها است کیسه های پلاستیکی بر سر درب نانوائی ها مردم را به این رسم نامیمون عادت داده است که پس از خرید، نان را داخل آن انداخته و بدون توجه به آسیب های این مواد پلاستکی بر نان و سلامت خودشان مدام از آن استفاده کنند.

    استفاده مداوم و مضرات استفاده از این کیسه ها بر سلامت مردم ، از سه سال پیش تعدادی از مسئولان و نانوایان را بر آن داشت تا با اطلاع رسانی استفاده از کیسه های نخی به جای پلاستیکی این رسم غلط را از میان مردم بردارند که پس از گذشت این مدت این طرح آن طور که باید موفق عمل نکرد.

    مردم در حالی استفاده از نایلون برای خرید نان را طی این چند سال در برنامه های روزانه خود جای دادند که در ابتدا نانوائی ها آن را بر سر درب مغازه های خود گمارند و با کنار رفتن زنبیل ها و ساک های نخی از خرید های روزانه این نایلون ها مضر جایگرین راحتی برای خرید مردم شدند.
    به گفته کارشناسان بهداشتی قرار گرفتن نان در کیسه های پلاستیکی باعث آزاد شدن مونومرها و ترکیبات خطرناک می شود که احتمال بروز بیماری به ویژه سرطان و گوارشی را افزایش خواهد داد.
    این کارشناسان معتقدند، نایلونِ نایلکس از پلی تریدهای سبک و سنگین تشکیل می شود که این پلی تریدها یا همان پلاستیک از مواد نفتی و پتروشیمی تهیه می شوند که حتی بوییدن مواد نفتی خود برای سلامتی زیان بار است.
    از سوی دیگر مسئولان بهداشتی هم معتقدند که این کیسه ها، مواد شیمیایی هستند که وقتی به جسم داغ برخورد می کنند تمام مولکول هایی که به صورت اتم ها در کنار هم قرار گرفته اند در کوتاه ترین زمان ممکن آزاد و وارد نان می شوند و استفاده از این نان باعث بدخیمی ها و عوارض گوارشی می شود و به مرور زمان ممکن است سبب ابتلاء ما به انواع سرطان ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش شوند.

    توزیع کیسه پلاستیکی در نانوائی ها ممنوع است

    اینکه چرا پس از گذشت سه سال از ارائه ایده جمع آوری کیسه های نایلونی و جایگزین کردن آن با کیسه های نخی هنوز این ایده اجرائی نشده است، مساله ای است که به گفته رئیس اتحادیه خبازان گرگان نیازمند فرهنگ سازی است.
    حمید مقیمی با بیان اینکه برای اجرائی شدن این ایده یک عزم جدی نیاز است، اظهار کرد: توزیع کیسه های پارچه ای بین نانوایان تقریبا اجرا شده و ما در تلاشیم که کیسه های با کیفیت تری را تایید کنیم.
    وی افزود: تا به حال بین ۵۰ نانوایی در گرگان این کیسه ها توزیع شده ولی گسترش آن نیازمند فرهنگ سازی است.

    رئیس اتحادیه خبازان گرگان با بیان این که توزیع کیسه پلاستیکی در بقیه نانوایی هایی ها به جز نانوایی های لواش ممنوع است، افزود: توزیع این کیسه ها از ابتدای آذر ماه آغاز شده و تا به حال بین تقریبا ۵۰ نانوایی در گرگان توزیع شده است.
    وی در خصوص عدم اجرای این طرح در نانوایی های لواش گفت: این طرح در نانوایی لواش قابلیت اجرا ندارد چون باید سرد شود و داخل کیسه پلاستیکی گذاشته شود و دلیل اجرای این طرح، سرطان زا بودن نان داغ در کیسه های پلاستیکی بود که بیشترین آسیب را به مردم می زد.
    مقیمی ادامه داد: قیمت این کیسه ها برای مصرف کنندگان زیر چهار تومان است، قابل شستشو هستند و دوام و کیفیت مناسبی دارند.

    وی افزود: این طرح سال ۸۸ نیز به صورت رایگان اجرا شد که استقبال نشد اما در حال حاضر باید فرهنگ سازی از طریق رسانه صورت گیرد.
    مقیمی خاطر نشان کرد: نانواها برای دریافت این کیسه ها باید به شرکت تعاونی مراجعه کنند، علاوه بر اتحادیه، سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان و فرمانداری بر اجرای طرح نظارت و پیگیری دارند.

    کیسه های پارچه ای جایگزین پلاستیک می شوند


    فرماندار گرگان نیز در همین رابطه در جلسه در جلسه کارگروه گندم، آرد و نان شهرستان اظهار کرد که در راستای حمایت از سلامت شهروندان کیسه های پارچه ای جایگزین پلاستیک می شود و نیاز است مردم هم از این طرح حمایت کنند.
    محمد حمیدی گفت: به منظور بهبود کیفیت نان دوره آموزشی برای خمیرگیران نانوایی ها برگزار شد و برای شاطران نانوایی هم این دوره آموزشی به زودی برگزار می شود.

    وی افزود: از زمان تغییر قیمت نان، ۵۰ مورد بازدید از طریق دستگاه های متولی در سطح نانوایی ها به عمل آمد که از این تعداد با پنج متخلف در حوزه کم فروشی و عدم رعایت ماده ۱۷ قانون نظام صنفی، برخورد قانونی صورت گرفت.
    حمیدی گفت: با توجه به بازرسی های صورت گرفته به صورت مدون از نانوایی های شهرستان همه موارد در خصوص کیفیت نان، رعایت وزن چانه، موارد بهداشتی و سایر نکات به آنها داده شده و امیدواریم دیگر شاهد عدم رعایت از سوی نانوایی ها نباشیم.
    کیسه های پلاستیکی باعث کپک می شود
    یک متخصص تغذیه با بیان اینکه با بیان اینکه نان داغ در کیسه های پلاستیکی سبب تولید حرارت می‌شود ؛گفت: هنگام خرید نان تازه آن را در کیسه های پلاستیکی قرار ندهید.حرارت نان داغ در کیسه های پلاستیکی سبب تعرق کیسه و کپک زدن نان می شود.
    محمد حسین عزیزی افزود: لاستیک از مواد نفتی و پتروشیمی تولید می شود به همین دلیل در شرایط تماس با مواد داغ و اسیدی ماده ای به نام مونومر(مولکول های کوچکی که تعدادی اتم را در یک ردیف دربر می گیرد) بوجود می آید که این مواد در دراز مدت ممکن است خطرناک و سرطان زا باشد.

    به گفته وی تولید مواد مونومر در کیسه و تماس با نان باعث ایجاد بیماری های ریوی و اختلال گوارشی می شود و سیستم های عملکردی بدن افراد را مختل می کند و بهتر است بجای کیسه پلاستیکی از پارچه استفاده کنید، البته از پارچه های ساده نه رنگی زیرا رنگ های بکار برده شده در آنها نیز شیمیایی است.

    نویسنده: مهرنوش زاهد
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *