×
×

رئیس پلیس فتا گلستان
استفاده از رمز دوم یکبارمصرف در کاهش وقوع جرایم فیشینگ موثر است

  • کد نوشته: 1913
  • ۱۳۹۸-۰۹-۱۷
  • ۰
  • رئیس پلیس فتا گلستان گفت: شگرد فیشینگ عامل شکل‌گیری درصد بالایی از جرائم سایبری در کشور است، به همین خاطر استفاده از رمز دوم یکبارمصرف به‌جای رمز ثابت در دستور کار قرارگرفته است.
    استفاده از رمز دوم یکبارمصرف در کاهش وقوع جرایم فیشینگ موثر است
  • تبلیغ هدفمند

    سرهنگ ابراهیم پرسا رئیس پلیس فتا گلستان اظهار داشت: شگرد فیشینگ عامل شکل‌گیری درصد بالایی از جرائم سایبری در کشور است. به همین خاطر استفاده از رمز دوم یکبارمصرف به‌جای رمز ثابت در دستور کار قرارگرفته است؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود با جایگزین شدن رمز یکبارمصرف از سوی تمامی بانک‌ها می‌توان میزان قربانیان فیشینگ را به‌طورجدی کاهش داد.

    وی گفت: رمز یکبارمصرف One Time Password یا OTP ، در مقابل رمز ثابت قرار دارد که به معنای کلمه رمزی است که فقط یکبار می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد که استفاده از این رمز تا حد زیادی جلوی برداشت از طریق فیشینگ را می‌توان گرفت.

    وی افزود: در وضعیت فعلی شهروندان برای خرید یا انتقال وجه بصورت اینترنتی یک رمز دوم ثابت دارند که آن را در کنار مشخصات دیگری مانند شماره کارت، کد CVV2 و تاریخ انقضا وارد می‌کنند. در کلاه‌برداری به روش فیشینگ سارقان به شکلی کاربران را فریب می‌دهند و آن‌ها را به یک صفحه جعلی پرداخت می‌کشانند.

    این مقام انتظامی تصریح کرد: این صفحات جعلی کاملاً شبیه صفحه‌های واقعی بانک‌ها طراحی می‌شود و حتی برای آن‌ها آدرس‌هایی که شبیه به پرداخت‌های حقیقی در سیستم بانکی است، طراحی می‌شود. کاربر فریب‌خورده در این صفحه جعلی همه مشخصات خود ازجمله رمز ثابت را وارد می‌کند اما درنهایت همه اطلاعات به‌دقت سارقان می‌افتد.سارقان با استفاده از اطلاعات کارت در کنار رمز دوم ثابت می‌توانند حساب فرد را به‌ سرعت خالی کنند.

    وی یاداور شد: اخیرا پیامک هایی به کاربران ارسال می شود با این عنوان که «برای دریافت رمز یک بار مصرف به سایت زیر مراجعه کنید» در صورتی که این گونه پیامک‌ها جعلی است و سودجویان با سوء استفاده از این فرصت بدنبال کسب اطلاعات کاربران و سپس کلاهبرداری از شهروندان هستند که در این زمینه تاکید می کنم شهروندان عزیز فقط و فقط از طریق بانک و نرم افزارها و اپلیکیشن مربوط به بانک خود اقدام به دریافت این رمز کنند و از مراجعه به لینک ها و وبسایت های ناشناس خودداری کنند.

    پرسا گفت: سودجویان شهروندان را با دعوت به راه اندازی این رمز، به سمت و سوی درگاههای جعلی می کشانند و نهایتا اطلاعات آنها را به سرقت می برند.

    وی گفت:در حال حاضر خدمات رمز پویا توسط نرم‌افزار‌های رمز‌ساز ارائه می‌شود وهموطنان باید این نرم‌افزار‌ها را حتما از فروشگاه‌های معتبر دانلود کنند و یا از خود سایت بانک مربوطه دریافت کنند و به هیچ وجه از شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها نرم‌افزار‌ها را دریافت و نصب نکنند.البته تمامی اطلاع رسانی های لازم در زمینه راه اندازی رمز یکبار مصرف از طریق رسانه های جمعی و یا سرشماره های معتبر بانک مربوطه به اطلاع هموطنان خواهد رسید.

    رئیس پلیس فتا گلستان تصریح کرد:شهروندان عزیزهوشیار باشند که برای فعال‌سازی رمز پویا نیازی به پرداخت هیچ وجهی نیست و اگر شهروندان برای فعال‌سازی رمزساز خود با مشکل مواجه شدند باید با پشتیبان بانک خود تماس بگیرند، و موارد مشکوک و مجرمانه را با مراجعه به سایت پلیس فتا در بخش فوریت‌های سایبری گزارش کنند.

    نویسنده: پلیس فتا
    منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا
    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *