×
×

روندافزایشی مصرف گازدرپی سرماشدیددرخراسان جنوبی

  • کد نوشته: 19146
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۳
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های کویری با توجه به شرایط اقلیمی هر سال زمستان سردی را تجربه می‌کند و سرما از فصل پاییز مهمان مردم این استان مرزی می‌شود.
    روندافزایشی مصرف گازدرپی سرماشدیددرخراسان جنوبی
  • تبلیغ هدفمند

    مصرف گاز طبیعی در خراسان جنوبی به ویژه بخش خانگی و اداری در هفته‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و کاهش محسوس دما یکی از عواملی است که در این زمینه نام برده می‌شود.

    روندافزایشی مصرف گازدرپی سرماشدیددرخراسان جنوبی

    روندافزایشی مصرف گازدرپی سرماشدیددرخراسان جنوبی
    روندافزایشی مصرف گازدرپی سرماشدیددرخراسان جنوبی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های کویری با توجه به شرایط اقلیمی هر سال زمستان سردی را تجربه می‌کند و سرما از فصل پاییز مهمان مردم این استان مرزی می‌شود.

    امسال نیز از اواخر آذر ماه شاهد کاهش قابل ملاحظه دمای هوا در اغلب مناطق خراسان جنوبی بودیم به طوری که در برخی روزهای آذر و دی، تمامی ۱۱ شهرستان استان دمای زیر صفر درجه را تجربه کردند.

    شهرهای بیرجند و سربیشه هم در برخی روزها به عنوان سردترین شهرهای کشور اعلام شدند و بدیهی است که استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر می‌شود با این وجود در همین شرایط بهینه‌سازی مصرف انرژی با هدف حفظ پایداری شبکه‌های گازرسانی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند.

    این اهمیت تا جایی است که به گفته مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اگر مردم فقط یک درجه دمای اتاق را کاهش دهند بیش از ۶ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

    سید محمود هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده در پی کاهش شدید دما و افزایش مصرف، فشار گاز در خطوط انتقال گاز استان دچار افت محسوسی شده است بنابراین از همه مردم درخواست می‌کنیم در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کرده و دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد را رعایت کنند.

    وی اظهار داشت: آذر امسال که برخی از روزهایش دمای هوا در استان به منفی هشت درجه هم رسید، پیک مصرف گاز در خراسان جنوبی بوده به طوری که ۲۳ آذر ماه شاهد رشد ۲۶ درصدی مصرف گاز طبیعی در بخش‌های خانگی و دولتی استان بودیم.

    وی گفت: با وجود همه هشدارها نه تنها مصرف گاز در استان تعدیل نشد بلکه در روز هشتم دی‌ مصرف گاز بخش خانگی خراسان جنوبی به نسبت همین روز در سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشت.

    افزایش مشترکان اثرگذار در رشد مصرف 

    با توجه به تداوم گازرسانی در خراسان جنوبی این پرسش مطرح می‌شود که آیا افزایش تعداد مشترکان هم در رشد مصرف گاز استان اثرگذار بوده است و مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در این باره گفت: یکی از دلایل رشد مصرف گاز را می‌توان افزایش شمار مشترکان دانست ولی دلیل اصلی افزایش، مصرف خانگی است.

    وی بیان کرد: اکنون بیش از ۲۷۷ هزار مشترک گاز طبیعی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که این تعداد نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

    هاشمی افزود: تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که مصرف گاز استان در ۹ ماه گذشته از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش یافته است.

    وی با اشاره به مصرف گاز استان به تفکیک بخش‌های مختلف گفت: از ابتدای امسال مصارف خانگی، عمومی، تجاری و سایر ۳۲۱ میلیون متر مکعب بوده، حمل و نقل ۴۴.۹ میلیون متر معکب، بخش صنعتی ۱۹۵ میلیون متر معکب، سیمان قاین ۴۴.۴ میلیون متر مکعب و نیروگاه‌ها ۵۸۶.۱ میلیون متر معکب مصرف گاز داشته‌اند.

    مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی درباره برنامه شرکت گاز برای تعدیل یا قطع مصرف صنایع اظهار داشت: در صورت لزوم به ترتیب اولویت از قبل تعیین شده همچون نوع و اهمیت کالای تولیدی و برای استمرار و پایداری جریان گاز خانگی، نسبت به کاهش مصرف واحدهای صنعتی و در صورت افت شدید فشار و ایجاد شرایط بحرانی نسبت به قطع گاز تمامی واحدهای صنعتی اقدام خواهد شد.

    وی افزود: برای مدیریت بهتر مصرف گاز در استان از اوایل دی ماه گاز نیروگاه‌های برق شهرستان قاینات نیز قطع شده و لازم است که واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی در این روزها حتما از سوخت دوم استفاده کنند تا امکان استمرار جریان گاز در بخش خانگی فراهم باشد.

    هاشمی بیان کرد: ۲ نیروگاه برق شهرستان قاینات از سال ۸۸ به شبکه سراسری گاز متصل شد و مصرف گاز آنها در سال گذشته بالغ بر ۶۷۳ میلیون متر مکعب بوده است.

    وی گفت: اعمال و رفع محدودیت مصرف نیروگاه‌ها مطابق ابلاغیه ستاد شرکت ملی گاز ایران بوده و از حوزه اختیارات شرکت گاز استان خارج است.

    مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: انتظار می‌رود مردم با پوشیدن لباس‌های گرم و مناسب فصل، نصب پنجره‌های دو جداره، استفاده از پرده‌های ضخیم، خاموش کردن وسایل گرمایشی در اتاق‌های بدون استفاده، عایق کاری موتورخانه‌ها و استفاده نکردن از شومینه به دلیل بازدهی کم و ایمنی پایین، تعمیر و سرویس سامانه‌ها و وسایل گرمایشی از جمله موتورخانه‌ها و نصب سامانه پایش هوشمند در آن و استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد با برچسب انرژی بالا در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند.

    ضرورت همکاری ادارات در بهینه‌سازی مصرف گاز

    رعایت مصرف بهینه منابع انرژی بخصوص گاز طبیعی در ادارات دولتی نیز بسیار ضروری و مهم است و با روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت پیش از آغاز به کار و خاموش کردن آنها یک ساعت قبل از پایان وقت اداری و نیز خاموش کردن وسایل گرمایشی غیر ضروری در روزهای تعطیل و عایق‌بندی لوله‌های موتورخانه نسبت به صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی اقدام کنند.

    معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به ابلاغ بخشنامه معاون اول رییس جمهوری مبنی بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی گفت: امسال نیز رعایت بخشنامه دولت درخصوص صرفه‌جویی در ادارات استان از سوی بازرسان شرکت گاز در وقت اداری و بعد از وقت اداری مورد پایش قرار می‌گیرد و در صورت تخلف از موارد مندرج در بخشنامه، اخطاریه برای دستگاه اجرایی صادر خواهد شد که در صورت ترتیب ندادن اثر می‌تواند منجر به قطع جریان گاز نیز شود.

    رحمان محمودی از مسوولان ادارات خواست با رعایت دمای رفاه (۱۸ تا ۲۱ درجه در فضای بسته و دمای ۱۸ درجه در راهروها و فضاهای عمومی و سرپوشیده) نسبت به کاهش مصرف گاز طبیعی اهتمام ویژه داشته باشند.

    وی همچنین تعمیر و سرویس سامانه‌ها و وسایل گرمایشی از جمله موتورخانه‌ها و نصب سامانه پایش هوشمند در آن و استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد با برچسب انرژی بالا را از جمله راه‌های صرفه‌جویی در مصرف گاز در ادارات و سازمان‌های دولتی عنوان کرد.

    گازبهای رایگان برای مشترکان کم‌مصرف

    معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان جنوبی افزود: با توجه به مصوبه اخیر هیات وزیران، گاز بهای مشترکان کم‌مصرف گاز طبیعی تا سقف الگوی تعیین شده از ابتدای دی ماه امسال با تخفیف ۱۰۰ درصدی محاسبه می‌شود.

    وی تصریح کرد: مطابق این مصوبه گازبها و تمامی هزینه‌های مرتبط با آن شامل مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی مشترکان کم‌مصرف (کمتر از ۲۰۰ متر مکعب در ماه) در سکونتگاه‌های دایمی شهری و روستایی همچنین سکونتگاه‌های عشایری از ابتدای دی ماه ۱۳۹۹ رایگان است.

     معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: مشترکان با میزان مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف نیز ۶ ماه فرصت دارند تا نسبت به اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف گاز طبیعی اقدام کنند و در پایان این دوره، بهای گاز آن دسته از مشترکانی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین شده باشد، افزایش می‌یابد.

    مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، سرما و یخبندان شبانه در خراسان جنوبی تداوم دارد هرچند در برخی مناطق از شدت آن کاسته خواهد شد بنابراین مدیریت مصرف گاز باید تا پایان امسال در دستور کار مردم و ادارات باشد.

    بنابر اعلام شرکت گاز خراسان جنوبی، در مجموع بیش از ۱۰ هزار و ۱۵۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در این استان اجرا شده است همچنین در هفت ماه سال جاری حدود ۲۰۰ روستای استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند و تا پایان امسال بیش از ۲۰۰ روستای دیگر به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل خواهند شد.

    در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۴ درصد جمعیت روستایی استان خراسان جنوبی از گاز طبیعی برخوردار هستند و پیش بینی می‌شود تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان زیر پوشش این نعمت خدادادی قرار گیرند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *