×
×

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فاروج
درگذشت پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی

  • کد نوشته: 19391
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین حسن رضوانی اظهار داشت: رضا کوهستانی که از هنرمندان سرشناس موسیقی کرمانجی شمال خراسان بود زاده ۱۳۱۵ اهل روستای «کوران ترکیه» از توابع قوچان آن روز که شهرستان فاروج امروزی است که ۶۰ سال عمر خود را مشغول به فعالیت در عرصه موسیقی مقامی مشغول بود.
    درگذشت پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فاروج در خصوص جزئیات این خبر گفت : «رضا کوهستانی» بخشی هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی دیگر نمی تواند با ساز خود بر دل مشتقان بنوازد و آن را برای همیشه به خاطرات ذهن های عاشق سپرد و آسمانی شد.

    درگذشت پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی

    درگذشت پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی
    درگذشت پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین حسن رضوانی اظهار داشت: رضا کوهستانی  که از هنرمندان سرشناس موسیقی کرمانجی شمال خراسان بود زاده ۱۳۱۵ اهل روستای «کوران ترکیه» از توابع قوچان آن روز که شهرستان فاروج امروزی است که ۶۰ سال عمر خود را مشغول به فعالیت در عرصه موسیقی مقامی مشغول بود.

    وی در ادامه افزود: او از جوانی با نواها و نغمه های موسیقی محلی خو گرفت به طوری که دل و جان این هنرمند مردمی به تدریج با فعالیت در این رشته منجر شد که وی به یکی از اساتید بنام موسیقی شمال خراسان تبدیل شود و شاگردان بسیاری این هنر را در مکتب وی آموختند.

    «بخشی» لقبی است که او همانند سایر نوازندگان دو تار در شمال خراسان و ترکمن صحرا به وی داده شد. بخشی‌ها که نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند که به عبارتی از آن‌ها به عنوان روایت‌گران تاریخ فرهنگ شفاهی یاد شده و از جایگاه و احترام ویژه‌ای نزد دیگران برخوردارند.

    گفتنی است لقب بخشی خودبند، جز بالاترین رتبه ها در میان بخشی هاست که خود مولف، مصنف و تولیدکننده اصلی است و به عبارتی نوازنده و خواننده محسوب می‌شود و می‌تواند برای هر موضوع و اتفاقی که در جامعه رخ می دهد در لحظه شعر گفته و بخواند.

    لازم به ذکر است مردادماه سالجاری نیز یکی دیگر از هنرمندان این عرصه را به نام «سهراب محمدی» که در سن ۸۰ سالگی دارای مقام بخشی و هنرمند ممتاز موسیقی مقامی، که از هنرمندان کرمانج شهرستان مانه و سملقان و از بخشی های سرشناس خطه شمال خراسان را از دست دادیم.

    گفته می شود در حال حاضر افراد اندکی از بخشی های خراسان شمالی که تعداد آنها به اندازه انگشتان یک دست نمی رسد در حال نواختن دوتار در دست هستند و محل اقامت و فعالیت آنها شهرستان های شیروان، اسفراین، رازو جرگلان و بجنورد می باشد.

    قابل توجه اینکه موسیقی بخشی های شمال خراسان شامل خراسان شمالی و بخشی از خراسان رضوی، سال ۸۹ در اجلاس بین الدول مجمع یونسکو به عنوان میراث معنوی جهانی به ثبت رسید.

    نکته قابل تامل بازار کسب کار آنلاین

    انتظار می رود مسئولین به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در راستای زنده نگه داشتن این هنر تمام تلاش خود را به کار گیرد و تا زمانی که وجود این عزیزان در بین ما هست بهره کافی و وافی را ببرند تا شاهد روزی نباشیم که حسرت این روزها را بخوریم و از اینکه نتوانستیم از لحظه به لحظه وجود این هنرمندان برای زنده ماندن این میراث ماندگار بهره ببریم افسوس بخوریم.

    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *