×
×

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی
آزاد سازی۲هزارو۵۰۰مترمربع ازگستره طرح بازآفرینی مفخم بجنورد

  • کد نوشته: 20256
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۳
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین حبیب یزدان پناه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا کنون هزار و ۵۰۰ متر مربع از گستره این طرح آزادسازی شده است.
    آزاد سازی۲هزارو۵۰۰مترمربع ازگستره طرح بازآفرینی مفخم بجنورد
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۲هزار و ۵۰۰ مترمربع از گستره طرح بازآفرینی مجموعه فرهنگی گردشگری مفخم بجنورد تا پایان هفته آزاد می‌شود.

    آزاد سازی۲هزارو۵۰۰مترمربع ازگستره طرح بازآفرینی مفخم بجنورد

    آزاد سازی۲هزارو۵۰۰مترمربع ازگستره طرح بازآفرینی مفخم بجنورد
    آزاد سازی۲هزارو۵۰۰مترمربع ازگستره طرح بازآفرینی مفخم بجنورد

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین حبیب یزدان پناه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا کنون هزار و ۵۰۰ متر مربع از گستره این طرح آزادسازی شده است.

    وی افزود: در مجموع بخش زیادی از  طرح هفت هکتاری بازآفرینی مجموعه مفخم املاک شهرداری بجنورد و راه و شهرسازی است

    وی با بیان این که طرح بازآفرینی مجموعه فرهنگی و گردشگری مفخم با مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به منظور حفظ میراث تاریخی مجموعه مفخم و احیای  آن است.

    یزدان‌پناه افزود: عمارت مفخم زیبایی کم نظیری دارد و  شاید بتوان گفت نخستین عمارت مهندسی ساز دوره قاجار است و با اجرای آن این محدوده هفت هکتاری تبدیل به مرکز تاریخی، گردشگری؛ اقتصادی و فرهنگی می شود.

    وی گفت: در صورت مهیا بودن شرایط و همکاری همه عوامل، این طرح بزرگ که در نوع خود بی نظیر است در دو سال پایان می یاید.  

    وی اظهار داشت: طرح بازآفرینی مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم سبب رونق گردشگری و پویایی اقتصاد مرکز استان و تبدیل این محدوده به نگین گردشگری خراسان شمالی می شود.

    عمارت مفخم در دهه ۱۲۵۰ خورشیدی، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار، به فرمان یارمحمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم، ایلخان طایفه کرد شادلو و حاکم آن روزگار منطقه شمال خراسان و استرآباد (گرگان کنونی) ساخته شد.

    این مکان محل سکونت سردار مفخم و خانواده اش و نیز پذیرایی از مهمانان دولتی و رجال سیاسی آن روزگار بود و البته در همان دوران مراسم و تشریفات نظامی نیز در آن برگزار می شد و مشکلات و مسائل سیاسی ایل هایی که زیر لوای حکمرانی او بودند، در آن بررسی می شد.

    نقشه عمارت مفخم توسط میرزامهدی خان شقاقی (ممتحن الدوله) کشیده شده است و او از نخستین معماران ایرانی بود که پس از تحصیل در دارالفنون، تحصیلات خود را در پاریس گذرانده بود.

    وسعت عمارت مفخم که دو طبقه دارد، ۵۰ در ۲۳ متر است و همچنین ارتفاع آن به ۹ متر می رسد.

    در دوره قاجار عمارت مفخم همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه ‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر آن در باغی بزرگ واقع بوده که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌ داده است.

    عمارت مفخم دارای ۳۲ اتاق و ۲ تالار با آینه ‌کاری‌ ها، کاشی ‌کاری‌ ها و گچبری ‌های بسیار زیبا و تماشایی است و یکی از آثار بی ‌نظیر عصر ناصرالدین شاه محسوب می ‌شود.

    از مجموع آثار ثبت شده خراسان شمالی در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملموس و ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.
    استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *