×
×

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی
توزیع۱۷هزار تن خوراک دام بین عشایرخراسان شمالی

  • کد نوشته: 20309
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۳
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امسال نهاده های دامی به صورت خام در اختیار دامداران قرار نمی گیرد بلکه به منظور افزایش بهره‌وری تبدیل به کنسانتره و سپس در اختیار آنان قرار می گیرد.
    توزیع۱۷هزار تن خوراک دام بین عشایرخراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: ۱۷ هزار تن خوراک دام در ۹ ماه سال جاری برای تغذیه دستی دام‌ها بین تولیدکننده‌های عشایری این استان توزیع شد.

    توزیع۱۷هزار تن خوراک دام بین عشایرخراسان شمالی

    توزیع۱۷هزار تن خوراک دام بین عشایرخراسان شمالی
    توزیع۱۷هزار تن خوراک دام بین عشایرخراسان شمالی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امسال نهاده های دامی به صورت خام در اختیار دامداران قرار نمی گیرد بلکه به منظور افزایش بهره‌وری تبدیل به کنسانتره و سپس در اختیار آنان قرار می گیرد.

    وی همچنین کاهش هزینه های تولید و دسترسی بیشتر خانواده ها به علوفه دستی را از دیگر اهداف فراوری نهاده ها به کنسانتره عنوان کرد.

    قلی پور افزود: علاوه بر این میزان، ماهانه هزار و ۶۰۰ تن کنسانتره برای تغذیه دستی بین خانوارهای عشایری کوچرو این استان توزیع می‌شود که از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان تامین شده است.

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه مراتع مراوه تپه استان گلستان نیز تا حدودی خوراک دام ها را تامین نمی کند گفت: به همین منظور هزار تن نهاده نیز برای دامدارانی که در قشلاق به سر می برند در نظر گرفته شده است تا به این قشر مولد کمک شود.

    وی اظهار داشت: نهاده های دامی با قیمت هر کیلوگرم ۳۰ هزار ریال دراختیار دامداران عشایری قرار می گیرد که با بازار آزاد تفاوت زیادی دارد.

    وی با بیان اینکه در تامین نهاده های دامی برای عشایر مشکلی نداریم افزود: اما  به علت قیمت بالای گوشت در فروشگاه ها و قصابی ها سرانه مصرف گوشت قرمز در استان پایین آمده است.

    قلی پور اظهار داشت: پایین آمدن درآمد خانوار ها و مشکلات اقتصادی پیش آمده از ناحیه ویروس کرونا باعث کاهش خرید گوشت قرمز گوسفندی در سبد خانوار ها شده است.

    ۹۵ درصد درآمد عشایر متکی به دامداری است 

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه ۹۵ درصد درآمد خانوارهای عشایری این استان از فروش دام حاصل می شود افزود: تنها پنج درصد از درآمد این قشر از ناحیه فروش صنایع دستی و گیاهان دارویی به دست می آید.

    قلی پور اظهار داشت: گوشت تولیدی عشایر این استان کیفیت بالایی دارد اما به علت نبود صنایع بسته بندی، تبدیلی و تکمیلی و معرفی نشدن مناسب، ارزش افزوده آن نصیب دیگر استان ها می شود.

    وی افزود: هم اکنون سالانه ۲۰۰ هزار راس دام مازاد توسط خانوار های عشایری این استان تولید می شود که متاسفانه بدون ایجاد زنجیره ارزش افزوده از استان خارج می شود.

    وی جمعیت دامی این استان را ۲ میلیون راس عنوان کرد و گفت: از این تعداد افزون بر ۷۰۰ هزار راس دام مربوط به عشایر استان است که بعد از پرواربندی وارد چرخه صنایع تبدیلی نمی شود.

    مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر این استان ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می کنند.

    وی گفت: عشایر این استان به لحاظ جمعیتی در رده ۱۵ و در بخش تولید فراورده های دامی در رده ۱۲ کشور قرار دارد.

    عشایر خراسان شمالی با ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

    جمعیت این استان ۸۶۳ هزار نفر است که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *