×
×

به بهانه روز ملی پیشگیری از سوختگی؛
دردی که ثبت تقویمی ندارد

  • کد نوشته: 2091
  • ۱۳۹۸-۱۰-۰۳
  • ۰
  • براساس آمار موجود ، سوختگی سیزدهمین رتبه بیماری ناشی از حوادث را به خود اختصاص داده است.
    دردی که ثبت تقویمی ندارد
  • تبلیغ هدفمند

    براساس آمار موجود ، سوختگی سیزدهمین رتبه بیماری ناشی از حوادث را به خود اختصاص داده است.

    چند سالی است اول دی ماه به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی در کشور نامگذاری شده است، اما این روز بر خلاف روزهای موجود در تقویم رسمی ثبت نشده است و همین مساله موجب شده تا مسئولان نگاه عمیق تری به این بیماران نسبت به سال های گذشته داشته باشند.

    هرساله تعداد زیادی به علت سوختگی جان خود را از دست داده یا معلول می‌شوند و از سوی دیگر سوختگی بیماری هزینه‌بری است و هر سال میلیارد‌ها تومان به بودجه کشور اضافه می‌کند. در سوختگی‌های شدید، درمان هر یک درصد سوختگی سطح بدن حدود پنج میلیون تومان است.

    رئیس مرکز تحقیقات سوختگی کشور چند روز پیش در نشست روز ملی پیشگیری از سوختگی اعلام کرد بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار بود ۱۰ درصد بخش بیمارستانها، متعلق به سوختگی باشد که این امر محقق نشد، اکنون هیچ بیمارستان خصوصی بخش سوختگی ندارد و فقط ۲۵۰ تخت ویژه سوختگی داریم، مشکلات بسیاری در حوزه درمان اینگونه بیماران وجود دارد که قابل حل نیست، باید بین مردم فرهنگ پیشگیری از سوختگی را ارتقا داده شود.

    وی اظهار کرد: بیش از دو برابر متوسط جهانی مرگ ومیر در این بخش داریم، درمان ها استاندارد نیست، افرادی که زنده می مانند درصد قابل توجهی از آنها دچار معلولیت شده و مشکلات جدی برای آنها بوجود می آورد.

    فاطمی با بیان اینکه به استاندارد سازی توجه نمی کنیم، ادامه داد: طلاق در خانواده های سوخته بسیار شایع است و درصد زیادی از آنها دچار افسردگی می شوند، باید بتوانیم مشکل سوختگی را با پیشگیری حل کنیم، همه ما در خطر سوختن هستیم، رسانه ها باید کمک کنند به مردم بگویند که سوختگی خطر جدی است و لازم است به سمت استاندارد سازی بروند.

    پانسمان های سوختگی وارداتی است

    وی افزود: سوختگی بیماری هزینه بری است، هر درصد سوختگی اگر بخواهد خوب درمان شود به پنج میلیون تومان هزینه نیاز دارد، اکنون پانسمان های سوختگی وارداتی است و تولید داخل نداریم با توجه به گران شدن دلار و تحریم مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد و روش های قدیمی و غیر استاندارد درمان مرگ و میر را زیاد می کند.

    رئیس انجمن ققنوس گفت: سالانه ۲ هزار سوختگی الکتریکی در ایران داریم که ۶۵ درصد این افراد یک عضو از بدن آنها قطع شده است که اگر پیشگیری کنیم سالانه هزار میلیارد تومان به سرانه بودجه کشور کمک می شود.

    فاطمی ادامه داد: مشکلات در این حوزه زیاد است و مشکل از مسوولان ناکارآمد، اتش نشانی و سازمان استانداردسازی است که قدرت اجرایی ندارد و اعمال زیبایی ناشی از سوختگی را بیمه ها پوشش نمی دهد.

    کودکان و سالمندان در صدرحوادث سوختگی

    قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست تاکید کرد: تفریحات خانواده مانند آتش روشن کردن، کودکان را در معرض آتش سوزی قرار می دهد و مراجعه کودکان و سالمندان که قادر به مراقبت از خود نیستند بر اثر سوختگی به بیمارستان ها بسیار زیاد است .

    طیب قدیمی گفت: از سال ۹۱ تا سال ۹۷ حدود ۳۰ هزار نفر بر اثر سوختگی در کشور بستری شدند که یک هفتم آنها نیازمند به بستری شدن در بخش های ویژه بودند و آمار مرگ و میر ناشی از سوختگی در کشور در سال ۱۳۹۶، یکهزار و ۶۰ نفر بوده است.

    وی تصریح کرد: اکنون برخی داروهای درمان سوختگی از جمله پماد سوختگی مرحله حاد تولید داخل و تحت پوشش بیمه است و پمادی که برای جلوگیری از گوشت اضافه استفاده می شود خارجی و گران قیمت است.

    ۹۰ درصد این بیماران توانایی پرداخت هزینه درمان را ندارند


    مدیر کل اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این نشست گفت: سوختگی آسیب فقرا است، بیش از ۹۰ درصد بیماران سوخته هزینه های درمان را ندارند.

    رضا رضایی با انتقاد از اینکه در کتب درسی پیشگیری از سوختگی جای ندارد، افزود: بخش های سوختگی در بیمارستان ها وجود ندارد سازمان تامین اجتماعی حتی یک تخت سوختگی در بیمارستان های خود ندارد، چرا که برای راه اندازی هر تخت سوختگی بیش از پنج میلیارد تومان هزینه می خواهد.

    وی با بیان اینکه اکنون ۹۳۵ تخت سوختگی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: اگر در تمام کشور تخت سوختگی ایجاد کنیم تا در زمینه پیشگیری کار نکنیم، باز هم مشکلات زیادی در حوزه درمان سوختگی بوجود می آید.

    سوختگی در حالی به یکی از معضلات دامن گیر برای اقشار جامعه تبدیل شده است که به غیر از سوختگی های ناشی از حوادث ، در سال های اخیر سوختگی های ناشی از اسیدپاشی هم بر آن اضافه شده است و اگر چه تنبی هاتی برای عاملان این حادثه در نظر گرفته شده اما این نوع از بیماران به دلیل هزینه گزاف درمان نه فقط توان تهیه داروهای مورد نیاز خود را ندارند که نمی توانند جراحی زیبایی انجام دهند و همین مساله موجب به تعویق افتادن جراحی و سلامت و یا بازگشت چند درصدی عضو مورد نظر می شود.

    بی شک گلستان هم از این معضل دور نیست و اگر چه چند سالی است بیمارستان سوانح سوختگی در محل فعلی ۵آذر گرگان افتتاح شده است و هزینه های درمان در آن بر عهده دولت است اما بسیاری از بیماران نیازمند جراحی های خاص هستند که امکان پرداخت هزنیه های آن را ندارند و از سوی دیگر کمبود تجهیزات در زمان فعلی این بیماران را با مشکل مواجه کرده است.

    نویسنده: مهین نورافروز
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *