×
×

مناقشه۲دستگاه گره دربلاتکلیفی مسکن ملی بجنورد

  • کد نوشته: 20950
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۹
  • ۰
  • طرح اقدام ملی تولید مسکن در شهر بجنورد، مردادماه امسال وارد مرحله اجرایی شد اما چیزی نگذشت که شهرداری مانع اجرای آن شد؛ نیمه آبان ماه بود که راه و شهرسازی خراسان شمالی اعلام کرد، اجرائیات شهرداری مرکز استان جلو کار را گرفته و مانع ادامه اجرای آن شده است.
    مناقشه۲دستگاه گره دربلاتکلیفی مسکن ملی بجنورد
  • تبلیغ هدفمند

    اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن بجنورد گرفتار در مناقشه میان راه و شهرسازی خراسان شمالی با شهرداری متوقف مانده است، هر چند برخی مسوولان ارشد وجود این مشکل را جزئی و کوچک شمرده‌اند اما این مشکل پس از ماه‌ها، هنوز حل نشده است.

    مناقشه۲دستگاه گره دربلاتکلیفی مسکن ملی بجنورد

    مناقشه۲دستگاه گره دربلاتکلیفی مسکن ملی بجنورد
    مناقشه۲دستگاه گره دربلاتکلیفی مسکن ملی بجنورد

    طرح اقدام ملی تولید مسکن در شهر بجنورد، مردادماه امسال وارد مرحله اجرایی شد اما چیزی نگذشت که شهرداری مانع اجرای آن شد؛ نیمه آبان ماه بود که راه و شهرسازی خراسان شمالی اعلام کرد، اجرائیات شهرداری مرکز استان جلو کار را گرفته و مانع ادامه اجرای آن شده است.  

    علت این اقدام شهرداری نداشتن پروانه اعلام شده بود. شهرداری بجنورد گفته بود که راه وشهرسازی برای اجرای این طرح باید پروانه بگیرد.  

    پس از آن و در اوایل آذرماه، راه و شهرسازی اعلام کرد که با پیگیری های انجام شده، دریافت پروانه انجام می شود و بر این اساس کارها از سرگرفته شد، اما با گذشت ۹ روز از زمستان، راه و شهرسازی بار دیگر از ممانعت شهرداری برای ادامه اجرای طرح خبر داد.

    مناقشه ای که جزئی خوانده شده و ماه ها به طول کشید

    برخی از مسوولان ارشد استان اعلام کرده اند که مشکل میان راه و شهرسازی و شهرداری مرکز استان بسیار جزئی است که البته این اظهار نظر، واکنش هایی در فضای مجازی به دنبال داشت که چرا این مشکل جزئی است اما اجرای طرح همچنان متوقف مانده است.  

    مشکل متوقف شدن اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در بجنورد بر سر دریافت پروانه ساختمانی و وجوه آن است.  

    راه و شهرسازی اعلام کرده است که بر اساس ابلاغیه وزارت کشور، شهرداری ها باید برای صدور پروانه ساختمانی در اقدام ملی، ۵۰ درصد تخفیف بدهند اما شهرداری بجنورد گفته است که بر اساس قانون نمی تواند تخفیف بدهد، البته در این باره منتظر پاسخ استعلام از سازمان بازرسی است.  

    استعلام از سازمان بازرسی برای تناقض قانونی تخفیف ۵۰ درصدی پروانه 

    شهردار بجنورد درباره وجوه پروانه ساخت و ساز در طرح اقدام ملی تولید مسکن در مرکز استان گفت: بر اساس ابلاغ وزارت کشور، شهرداری ها می توانند پروانه های ساخت در این طرح را با ۵۰ درصد تخفیف صادر کنند اما این ابلاغیه، با قانون مالیات بر ارزش افزوده در تناقض است.  

    هادی زارعی اظهار داشت: بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، اعمال هرگونه تخفیف و یا خودداری از دریافت وجوه مربوط به پروانه و عوارض ساختمان، غیرقانونی و ممنوع است بنابراین شهرداری نمی تواند برای طرح اقدام ملی تخفیفی اعمال کند.

    بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، اعمال هرگونه تخفیف و یا خودداری از دریافت وجوه مربوط به پروانه و عوارض ساختمان، غیرقانونی و ممنوع است بنابراین شهرداری نمی تواند برای طرح اقدام ملی تخفیفی اعمال کند

    وی افزود: در این زمینه از سازمان بازرسی استعلام شده است تا اعمال تخفیف برای طرح اقدام ملی تولید مسکن در بجنورد تعیین تکلیف شود اما پاسخ استعلام هنوز به دست ما نرسیده است.  

    وی خاطرنشان کرد: شهرداری بجنورد آمادگی دارد تا وجوه مربوط به پروانه ساخت و ساز در طرح مزبور را با لحاظ ۵۰ درصد تخفیف، دریافت کند اما در صورتی که اعمال این تخفیف از سوی سازمان بازرسی مغایر با قانون تشخیص داده شود، راه وشهرسازی باید مابقی وجه را پرداخت کند.  

    مارگزیدگی شهرداری 

    شهردار بجنورد در این باره اعلام کرده است که پیش از این و با اجرای مسکن مهر، بسیاری از تعهدات راه و شهرسازی در قبال ساکنان این مجموعه مسکونی، محقق نشده است و این بار نمی خواهد بی گدار به آب بزند و مشکلی دیگر همچون ساخت و ساز در مجموعه گلستان شهر و یا الغدیر  برای ساکنان ایجاد شود.  

    شهردار بجنورد اظهار داشت: رعایت نشدن قانون و ضوابط شهرسازی در ساخت و سازهای شهری توسط برخی ادارات دولتی در سال های گذشته سبب ایجاد تعهدات مالی فراوانی برای دولت و دستگاهای خدمات رسان شده است.  

    وی گفت: در شرایطی که هنوز مشکلات ناشی از کمبودها در شهرک گلستان و الغدیر، که بدون رعایت حداقل های شهرسازی مردم را به ستوه آورده اند، برطرف نشده در نقطه ای دیگر از شهر بدون گرفتن مجوز نسبت به ساخت و ساز اقدام شده است.  

    زارعی  اظهار داشت: رعایت نشدن مقررات و اقدامات شتابزده اداره کل راه و شهرسازی و انجام نشدن تعهدات در ساخت و سازها در شهرک های اطراف شهر، سبب ایجاد نارضایی در میان مردم شده است.   

    شهردار بجنورد درباره تعهدات راه و شهرسازی در الغدیر اظهار داشت: راه و شهرسازی اعلام کرده است که بابت تکلیفش در الغدیر، معادل همان وسعت، از زمین های گلستان شهر را در اختیار شهرداری قرار می دهد، اما شهرداری در این باره خواستار واگذاری زمین معادل ارزش ریالی زمین های منطقه الغدیر است.  

    در شرایطی که هنوز مشکلات ناشی از کمبودها در شهرک گلستان و الغدیر، که بدون رعایت حداقل های شهرسازی مردم را به ستوه آورده اند، برطرف نشده در نقطه ای دیگر از شهر بدون گرفتن مجوز نسبت به ساخت و ساز اقدام شده است

    وی با اشاره به محقق نشدن تعهدات راه و شهرسازی در گلستان شهر بجنورد افزود: با وجود گذشت حدود یک دهه از سکونت مردم در شهرک گلستان و پیگیری های مکرر استانداری و شهرداری،  اداره کل راه و شهرسازی از زیر بار مسوولیت خود در ارائه خدمات روبنایی به مردم این شهرک شانه خالی کرده است که مردم باید هزینه این کم‌کاری را پرداخت کنند و اکنون همین قصه در قسمت دیگری از شهر بجنورد درحال تکرار است.  

    وی اظهار داشت: در سفر دکتر نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی به استان، راه و شهرسازی مکلف شد ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای گلستان شهر تامین کند و نیز واگذاری پنج هکتار زمین در گلستان شهر به شهرداری مصوب شد اما تاکنون این امر محقق نشده است.  

    شهردار بجنورد گفت: دریافت پروانه برای اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن الزامی است و راه‌وشهرسازی خراسان شمالی هنوز در خصوص گرفتن پروانه اقدام موثری نکرده است.

    زارعی اظهار داشت: شهرداری از ادامه اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در شهرک فرهنگیان مرکز استان جلوگیری کرده است و تا زمانی که اقدامات قانونی برای دریافت پروانه انجام نشود، ساخت و ساز غیرقانونی است.

    وی افزود: نقشه های طرح اقدام ملی تولید مسکن در مرکز استان هنوز به تایید کمیسیون ماده پنج نرسیده است و بر این اساس صدور پروانه برای این طرح میسر نیست.

    زارعی خاطرنشان کرد: رفع نقص نقشه های بخش غیرمسکونی اعم از تجاری، آموزشی، ورزشی، درمانی، تاسیسات و تجهیزات، فرهنگی و پارکینگ در این عرصه هنوز ارائه نشده است و با توجه به عدم ابلاغ رای ماده پنج، امکان تایید نقشه های بخش مسکونی نیز وجود ندارد.

    وی گفت: نقشه های این طرح تاییدیه نظام مهندسی ساختمان بویژه در خصوص طراح، ناظر و مجری را ندارد و نقشه بخش مسکونی هم فاقد نقشه های تاسیسات است، بر این اساس صدور پروانه امکان پذیر نیست.  

    شهردار بجنورد اظهار داشت: شهرداری جلو این طرح را به علت نداشتن پروانه ساختمان گرفته است، انتظار می رود مدیرکل راه و شهرسازی استان در دریافت پروانه پروژه مسکن اقدام ملی نسبت به رعایت مقررات و قوانین ابلاغی وزارت راه و شهرسازی پیشقدم باشد.

    اعمال تخفیف برای پروانه خلاف قانون است 

    عضو شورای اسلامی شهر بجنورد هم علت متوقف شدن اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در شهرک فرهنگیان را نداشتن پروانه ساختمانی و البته قصور راه و شهرسازی در دریافت آن عنوان کرد و گفت: راه و شهرسازی برای دریافت پروانه اقدام کرده، اما کامل نیست هنوز زمین اجرای پروژه، نقشه ها و حتی متراژ آن مشخص نیست و کمیسیون ماده پنج هنوز آن را تایید نکرده است.

    سیدمحسن موسوی اظهار داشت: بر اساس اعلام راه و شهرسازی، وزارت کشور به شهرداری ها اعلام کرده است که صدور پروانه های ساختمانی در طرح اقدام ملی تولید مسکن با ۵۰ درصد تخفیف باشد، اما شهرداری ها بر اساس قانون نمی توانند این میزان تخفیف اعمال کنند و در حقیقت ابلاغیه وزارت کشور با قانون برنامه ششم توسعه در تناقض است.

    بر اساس اعلام راه و شهرسازی، وزارت کشور به شهرداری ها اعلام کرده است که صدور پروانه های ساختمانی در طرح اقدام ملی تولید مسکن با ۵۰ درصد تخفیف باشد، اما شهرداری ها بر اساس قانون نمی توانند این میزان تخفیف اعمال کنند و در حقیقت ابلاغیه وزارت کشور با قانون برنامه ششم توسعه در تناقض است

    وی افزود: اگر قرار است تخفیف در صدور پروانه اعمال شود باید محل تامین و جبران منابع آن مشخص باشد، شهرداری های استان کوچک هستند و به لحاظ مالی نمی توانند این میزان تخفیف بدهند.

    موسوی تصریح کرد: باید محل منابع برای جبران کاهش درآمدهای شهرداری در اعمال تخفیف ۵۰ درصدی، مشخص باشد در غیر این صورت شهرداری به عنوان نهاد خودگردان در آینده برای خدمات رسانی به ساکنان آن دچار مشکل می شود.

    وی با اشاره به اینکه نباید مشکلات مسکن مهر در گلستان شهر و یا معضلات در الغدیر در طرح اقدام ملی تکرار شود افزود: اکنون تعهدات راه و شهرسازی در قبال گلستان شهر بجنورد محقق نشده است و ساکنان آن در مشکلات زیاد هستند، نواقص و ایرادهای زیادی در مجموعه مسکونی گلستان شهر بجنورد وجود دارد که ساکنان آن را گلایه مند کرده است.  

    عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: راه و شهرسازی مکلف است ۱۰ درصد از زمین های گلستان شهر معادل ۱۷ هکتار را به شهرداری واگذار کند اما هنوز این امر محقق نشده است.

    وی با اشاره به اینکه مجموعه مسکونی گلستان شهر  ۲۸۰ هکتار وسعت دارد گفت:  ۳۸ هزار نفر در گلستان شهر سکونت دارند و هنوز با کاستی های فراوان روبه رو است، نباید اجازه داد که این مشکلات در جایی دیگر از شهر برای مردم تکرار شود.  

    عضو شورای اسلامی شهر بجنورد اظهار داشت: راه و شهرسازی به وظایف خود در قبال ساکنان شهرک الغدیر بجنورد هم عمل نکرده است، این اداره کل مکلف است که معادل ۱۰ درصد از گستره زمین های مسکونی این شهرک، زمین به شهرداری واگذار کند اما هنوز واگذار نشده است.  

    شهرداری بجنورد مانع اجرای طرح اقدام ملی مسکن

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی هم با گلایه از اقدام شهرداری بجنورد و ممانعت از ادامه اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در شهرک فرهنگیان گفت: بر اساس ابلاغ وزارت کشور، شهرداری ها مکلف هستند پروانه ساختمانی اجرای واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی برای تولید مسکن را با ۵۰ درصد تخفیف صادر کنند اما شهرداری بجنورد مطالبه رقمی بسیار بیش از این دارد.  

    سیدعبدالمجید نژادصفوی اظهار داشت: بسیاری از شهرداری ها در استان های مختلف تخفیف بیش از ۵۰ درصدی را برای صدور پروانه های ساختمانی در طرح اقدام ملی تولید مسکن لحاظ کرده اند اما در مکاتبه ای که شهرداری بجنورد انجام داده، بابت ساخت واحدهای مسکونی در شهرک فرهنگیان ۱۰۰ میلیارد ریال درخواست کرده است.  

    وی گفت: در شهرهای مختلف رقم درخواست شده از شهرداری ها بابت صدور پروانه ساختمانی برای هر واحد ۲۵ تا ۳۰۰ میلیون ریال است اما در بجنورد این رقم به ۱۰۰ میلیون ریال می رسد.

    در شهرهای مختلف رقم درخواست شده از شهرداری ها بابت صدور پروانه ساختمانی برای هر واحد ۲۵ تا ۳۰۰ میلیون ریال است اما در بجنورد این رقم به ۱۰۰ میلیون ریال می رسد

    وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اعلام کرده است که می تواند بخشی از ۱۰۰ میلیارد ریال درخواست شده بابت پروانه ساختمانی را پرداخت کند، اما شهرداری بجنورد مبلغ را یکجا می خواهد.  

    وی با اشاره به اینکه شهرداری بجنورد پیش از این هم به بهانه نداشتن پروانه، جلو اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن را گرفته بود گفت: شهرداری بجنورد اکنون به نوعی دیگر مانع اجرای کار شده است.

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: این در حالی است که در تمامی کشور از این طرح ملی حمایت می شود تا اجرای آن شتاب گیرد.

    وی درباره اقدامات انجام شده برای دریافت پروانه گفت: برای دریافت پروانه اقدام شده، مستندات و مدارک آن موجود است، اما شهرداری از اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای صدور آن خودداری کرده این درحالی است که اعمال این تخفیف دستور حکومتی است.  

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: طرح اقدام ملی تولید مسکن در شهر اسفراین از مرکز استان جلوتر است، خوشبختانه با همراهی شهرداری اسفراین، مبلغی به صورت علی الحساب بابت پروانه واریز شد و کارها در حال انجام است.  

    طرح اقدام ملی مسکن در مرکز استان خراسان شمالی در شهرک فرهنگیان بجنورد کلنگ زنی شده است.  

    مناقشه مسوولان و چشم انتظاری مستاجران  

    مناقشه میان راه و شهرسازی و شهرداری بجنورد در حالی است که بسیاری از مستاجران و خانواده های بدون مسکن، در انتظار خانه دار شدن هستند، بر اساس اعلام مسوولان در اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، در شهر بجنورد، مرکز این استان، ۶۴ هزار واحد مسکونی وجود دارد که ساکنان ۲۴ هزار واحد، مستاجر هستند.  

    شهر بجنورد، ۶۷ هزار خانوار جمعیت دارد که بر این اساس، باید سه هزار منزل مسکونی برای پاسخ به کمبود مسکن ساخته شود اما نیاز به مسکن با احتساب تامین مسکن مستحکم و مقاوم، بیش از این رقم است.   

    البته نیاز به ساخت مسکن در این شهر بیش از این رقم است زیرا برخی از خانوارها در منازل فرسوده و غیرمستحکم زندگی می کنند.  تنها ۴۲ درصد از منازل مسکونی در شهر بجنورد مقاوم است و مابقی نیاز به مقاوم سازی و یا بازسازی دارد.  

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *