×
×

منتقد سینما
پلیس فتامسئول نظارت برفضای مجازی است نه صداوسیما

  • کد نوشته: 20998
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۹
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین مصطفی جلالی‌فخر اظهار داشت نظارت بر محتوا همواره می بایست بعد از انتشار صورت گیرد، افزود: درایران با وجود ایجاد واحدی در رسته سازمانی نیروی انتظامی به نام پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات ) که مسئولیتش نظارت بر فضای مجازی است را داریم. که اگر شخصی یا فردی بخواهد در این بستر اقدام به تولید محتوای نامطلوبی کند، از طرف پلیس فتا بازخواست می‌شود. و این‌که قبل از تولید هر گونه محتوی نهادی مسئول نظارت شود، کمکی به رشد نمی کند که هیچ بیشتر به سمت به بسته‌تر شدن فضا کشیده می شود.
    پلیس فتامسئول نظارت برفضای مجازی است نه صداوسیما
  • تبلیغ هدفمند

    منتقد سینما در خصوص این مطلب گفت: صدا و سیما مسئولیتی در قبال نظارت بر محتوای فضای مجازی ندارد و این یکی از وظایف پلیس فتاست.

    پلیس فتامسئول نظارت برفضای مجازی است نه صداوسیما

    پلیس فتامسئول نظارت برفضای مجازی است نه صداوسیما
    پلیس فتامسئول نظارت برفضای مجازی است نه صداوسیما

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین  مصطفی جلالی‌فخر اظهار داشت نظارت بر محتوا همواره می بایست بعد از انتشار صورت گیرد، افزود: درایران با وجود ایجاد واحدی در رسته سازمانی نیروی انتظامی به نام پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات ) که مسئولیتش نظارت بر فضای مجازی است را داریم. که اگر شخصی یا فردی بخواهد در این بستر اقدام به تولید محتوای نامطلوبی کند، از طرف پلیس فتا بازخواست می‌شود. و این‌که قبل از تولید هر گونه محتوی نهادی مسئول نظارت شود، کمکی به رشد نمی کند که هیچ بیشتر به سمت به بسته‌تر شدن فضا کشیده می شود.

    وی در کنار انتقاد شدید مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر سپردن مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی به صدا و سیما اظهار داشت: تلاش برای افزایش محدودیت ها و ارجاع آن به بخش های حاکمیتی، فضا را سیاسی می کند و این اختیار و قدرت را  به صداوسیما می دهد که همه چیز را با نگاه محدود سیاسی ببیند. نتیجه این مصوبه، افزایش فشارها روی تولیدکنندگان محتواست.

    این منتقد سینما ضمن انتقاد از وضعیت محتوا در فضای مجازی توضیح داد: محتوای موجود در فضای مجازی یقینا آسیب های جدی دارد. چون هر کسی می تواند تولید محتوا کند. اما چاره کار این نیست که یک چنبره شدید روی تولیدکننده بگذاریم که مبادا کسی خطا کند.

    وی مصوبه اخیر را آسیب‌رسان خواند و ادامه داد: صداوسیما امروز شرایط مطلوبی ندارد و در ارتباط‌ با مخاطب و تاثیرگذاری بر افکار عمومی چندان موفق نبوده است. تعداد مخاطبان این رسانه نسبت به قبل کم شده و مردم کمتر تلویزیون نگاه می کنند. صداوسیما به جای نظارت بر فضای مجازی باید تلاش کند که اعتماد و نظر مردم را جلب کند.

    به گفته جلالی فخر صداوسیمایی که وظیفه اصلی خود در حوزه جذب مخاطب را به درستی انجام نداده؛ نمی‌تواند بر حوزه هایی مثل فضای مجازی که ارتباطی هم با وظایف این سازمان ندارد نظارت کند.

    این مصوبه یک کادوی سیاسی است

    نویسنده کتاب‌های نبض لیلا و تب چهل تکه تقدیر مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر سپردن مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی به صدا و سیما را «یک تعامل درون جناحی سیاسی بین صداوسیما و مجلس» عنوان کرد و اظهارداشت: مراکز دیگری هستند که می توانند تولید محتوا داشته باشند. آنها از حیث شرح وظایف نزدیک تر به تولید محتوا در فضای مجازی هستند و می‌شد بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی در اختیار آنها قرار گیرد.

    وی با اشاره به عملکرد پیام رسان‌های داخلی در چند سال اخیر بیان کرد: باید از گذشته عبرت بگیریم. پیشتر نیز بودجه های کلان به پیام رسان‌های داخلی داده شد اما چرا کاربران ایرانی به سمت استفاده از این پیام رسان ها نرفتند؟

    مصطفی جلالی فخر ادامه داد: پول پخش کردن بدون حساب و کتاب شبیه یک کادوی سیاسی است که برایش اسم تولید محتوا در فضای مجازی را انتخاب کرده‌اند. عناوینی مثل تولید محتوا کلی هستند و نهاد را پاسخگو نمی‌کنند. من مخالف تولید محتوا نیستم. ولی باید آسیب شناسی درست انجام و سال دیگر پرسیده شود که چه محتوایی تولید شده و آنچه تولید شده با مبلغ تخصیص یافته تناسب دارد یا خیر.

    محتوای جذاب الزاما با پول به دست نمی‌آید

    وی تاکید کرد: محتوای جذاب الزاما با پول به دست نمی‌آید و با اندیشه و فکر حاصل می‌شود. صداوسیما امروز هم پول و بودجه زیادی در اختیار دارد. اما سریال هایش مخاطب متناسب با هزینه‌ها ندارد.

    جلالی فخر با پرسش از عملکرد اتاق فکر صداوسیما، اظهار داشت: اول باید یک اتاق فکر درست داشته باشیم و برای آن فکر و برنامه پول خرج کنیم. در حالی که ما برعکس عمل می کنیم؛ اول پول می دهیم و بعد می گوییم بروید کاری بکنید. ضمن این‌که مبالغ کلان فضا را برای رانت و طمع مالی نیز باز می‌کند.

    این پژوهشگر و نویسنده پرسید: از صداوسیمایی که به خاطر مسایل سیاسی برخی نیروهای محبوب و موثر و پیشکسوت خودش را از دست داده؛ چگونه می توان انتظار داشت که در محتوا جذاب باشد؟

    هفته گذشته اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بر اساس مصوبه‌ای مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سپردند. بر اساس این مصوبه ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص داده شده که بر اساس جدول تعیین شده در اختیار سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و… قرار گیرد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *