×
×

نگاهی عمیق به سیستم‌عامل جدیدویندوز۱۰X

  • کد نوشته: 21216
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۱
  • ۰
  • نسخه ویندوز 10 ایکس در سال 2019 منتشر شد و سرانجام در اواخر سال 2021 با طیف جدیدی از نوت بوک های 2 در 1 از شرکای مایکروسافت راه‌اندازی می‌شود. برخلاف ویندوز 10، ویندوز 10 ایکس ساده، براق، سریع‌تر و ایمن‌تر خواهد بود. برای کسانی که ناآشنا هستند، ویندوز 10 ایکس در ابتدا برای دستگاه‌های دوصفحه‌ای، مانند نمونه‌های Surface Neo، Lenovo ThinkPad X1 Fold و اینتل طراحی‌شده بود.
    نگاهی عمیق به سیستم‌عامل جدیدویندوز۱۰X
  • تبلیغ هدفمند

    ویندوز ۱۰x جدیدترین ویندوز موجود در بازار است. مایکروسافت در رویداد سرفیس از یک نسخه جدید ویندوز موسوم به ویندوز ۱۰X رونمایی کرد.

    نگاهی عمیق به سیستم‌عامل جدیدویندوز۱۰X

    این سیستم‌عامل همراه با گجت تاشو سرفیس نئو در سال ۲۰۲۱ در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، ولی روی هم رفته اطلاعات زیادی را در مورد آینده ویندوز در بین گجت‌های مبتنی بر شکل و شمایل مختلف در اختیار ما قرار می‌دهد.

    نگاهی عمیق به سیستم‌عامل جدیدویندوز۱۰X
    نگاهی عمیق به سیستم‌عامل جدیدویندوز۱۰X

    نسخه ویندوز ۱۰ ایکس در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و سرانجام در اواخر سال ۲۰۲۱ با طیف جدیدی از نوت بوک های ۲ در ۱ از شرکای مایکروسافت راه‌اندازی می‌شود. برخلاف ویندوز ۱۰، ویندوز ۱۰ ایکس ساده، براق، سریع‌تر و ایمن‌تر خواهد بود. برای کسانی که ناآشنا هستند، ویندوز ۱۰ ایکس در ابتدا برای دستگاه‌های دوصفحه‌ای، مانند نمونه‌های Surface Neo، Lenovo ThinkPad X1 Fold و اینتل طراحی‌شده بود. 

    در سال ۲۰۲۰، مایکروسافت گفت که برنامه‌هایش در خصوص این ویندوز تغییر کرده‌اند و سیستم‌عامل برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ روی دستگاه‌های تک صفحه‌نمایش داده می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که ویندوز ۱۰ ایکس اکنون در بهار ۲۰۲۱ راه‌اندازی می‌شود.

    منوی شروع
    برخلاف ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۸، ویندوز ۱۰ ایکس با کاشی‌های زنده سنتی ارائه نمی‌شود. در مدل فاش شده، ویندوز ۱۰ ایکس از ChromeOS مانند نمادهای ثابت برای برنامه‌های فروشگاه مایکروسافت و برنامه‌های وب پیشرو با استفاده از مایکروسافت اج استفاده می‌کند.
     

    Start-Menu(1).jpg

    به‌طور پیش‌فرض، منوی Start شامل میانبرهای برنامه‌ها و سرویس‌های معروف مانند Microsoft Teams، Microsoft Edge و Settings است. Start Menu فقط برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها را نشان می‌دهد و شما نمی‌توانید برنامه‌ها را برای ایجاد پوشه گروه‌بندی کنید. برای دسترسی به تنظیمات برنامه می‌توانید روی هر نمادی کلیک راست کنید و آن را در نوار وظیفه سنجاق کنید.

    Start.jpg

    علاوه بر منوی استارت، یک نوار وظیفه در تراز وسط مرکز نیز با سه اندازه مختلف – کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارد. اندازه کوچک مربوط به دسک تاپ‌هایی با پشتیبانی از موس است و به نظر می‌رسد اندازه متوسط یا بزرگ بسیار لمسی است.

    مرکز عملیات
    Action Center همچنین در Windows ۱۰X ظاهر جدیدی پیداکرده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ویندوز ۱۰ ایکس با یک مرکز عملکرد شناور همراه است که شامل سینی سیستم نوار وظیفه نیز می‌باشد.

    Action-Center(1).jpg

    برخلاف ویندوز ۱۰، Action Center در ویندوز ۱۰X بیشتر بر اقدامات سریع تأکید دارد، این بدان معناست که قسمت اعلان‌ها به‌طور مداوم قابل‌مشاهده نخواهد بود و Action Center تمام صفحه شمارا پوشش نمی‌دهد. Action Center جدید همچنین دارای کنترل‌های میزان صدا، گزینه‌های روشن و درصد باتری است.

    تنظیمات و به‌روزرسانی‌ها
    در ویندوز ۱۰ ایکس، مایکروسافت کنترل پنل را به‌طور کامل حذف کرده و همان برنامه تنظیمات ویندوز۱۰ ارائه‌شده است. با استفاده از برنامه تنظیمات، می‌توانید Action Center را سفارشی کنید، تصویر زمینه دسک تاپ را تغییر دهید، اثر شفافیت را برای نوار وظیفه فعال کنید و موارد دیگر.
     

    Settings(01).jpg

    تنظیمات Windows همچنین به شما امکان می‌دهد Windows Updates را که اکنون از اجزای سیستم‌عامل مانند درایورها و برنامه‌ها جداشده است، مدیریت کنید. ویندوز ۱۰ ایکس با ذخیره بسته به‌روزرسانی در یک پارتیشن دیگر قادر است در کمتر از ۹۰ ثانیه از به‌روزرسانی‌ها استفاده کند. پس از اتمام، داده‌های به‌روزرسانی به پارتیشن دیگری منتقل می‌شوند و در هنگام راه‌اندازی مجدد جایگزین می‌شوند.

    جستجوی ویندوز
    جستجوی ویندوز اکنون بخشی از منوی شروع است و در بالا ظاهر می‌شود.
     

    Search(333).jpg

    مانند جستجوی در ویندوز ۱۰، ویندوز ۱۰ ایکس نیز به شما امکان جستجوی فایل‌ها را در حافظه محلی و cloud نیز می‌دهد.

    منبعbleepingcomputer

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *