×
×

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی
ایجاد۲خانه ترویج صنایع دستی درروستاهای خراسان شمالی

  • کد نوشته: 21652
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا قهرمانیان اظهار داشت: تجربه ایجاد خانه ترویج جاجرمی به‌عنوان مکانی برای آموزش تولید و توزیع و در واقع ترویج صنایع دستی موجب شد تا ایجاد ۲ خانه ترویج صنایع دستی در روستاهای قتلیش بجنورد و پیر شهید اسفراین نیز در برنامه های امسال و سال آینده این اداره کل قرار گیرد.
    ایجاد۲خانه ترویج صنایع دستی درروستاهای خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با بیان اینکه ۲ خانه ترویج صنایع دستی در روستاهای استان ایجاد می‌شود گفت: اکنون ۱۴ کارگاه صنایع‌دستی در خانه تاریخی جاجرمی بجنورد فعال است.

    ایجاد۲خانه ترویج صنایع دستی درروستاهای خراسان شمالی

    ایجاد۲خانه ترویج صنایع دستی درروستاهای خراسان شمالی
    ایجاد۲خانه ترویج صنایع دستی درروستاهای خراسان شمالی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا قهرمانیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تجربه ایجاد خانه ترویج جاجرمی به‌عنوان مکانی برای آموزش تولید و توزیع و در واقع ترویج صنایع دستی موجب شد تا ایجاد ۲ خانه ترویج صنایع دستی در روستاهای قتلیش بجنورد و پیر شهید اسفراین نیز در برنامه های امسال و سال آینده این اداره کل قرار گیرد.

    وی افزود: روستای قتلیش بجنورد با توجه به سابقه  گلیم و ابریشم بافی و روستای پیر شهید شیروان نیز با توجه به صنایع چرم آن برای ایجاد خانه ترویج صنایع دستی بررسی و راه اندازی این مراکز در آن ها نهایی شد.

    وی افزود: هدف از راه اندازی خانه های ترویج پیگیری مباحث آموزشی، تامین مواد اولیه و تولید و فروش آن هاست و این ۲ خانه ترویج نیز به همین دلایل تا سال آینده راه اندازی می شود.

    وی در مورد مرکز ترویج صنایع دستی جاجرمی نیز گفت: یک مکان تاریخی و جاذبه شهر و بازارچه صنایع‌دستی بجنورد شناخته شده است که تولیدات هنرمندان و صنعتگران شهر در قالب ۱۴ غرفه عرضه و به فروش می رسد.

    قهرمانیان خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ هنرمند و صنعتگر بجنوردی در خانه تاریخی جاجرمی فعالیت دارند و به تولید صنایع‌دستی مشغول هستند.

    وی اظهار داشت: معرق، دست بافته های داری، نقاشی زیرلعابی، عروسک بافی، پارچه بافی، البسه محلی، ملیله سازی، چاپ باتیک، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی  از جمله رشته های فعال در خانه صنایع‌دستی بجنورد است.

    وی گفت: هم‌اکنون خانه ترویج صنایع دستی حسینیه جاجرمی ها به‌عنوان یک مکان تاریخی و جاذبه شهر و بازارچه صنایع‌دستی شناخته شده و در ایام محرم و دیگر اعیاد و شهادت‌ها، مراسم عزاداری و جشن در آن برگزار می‌شود.

    وی از اختصاص ۲ میلیارد ریال اعتبار برای آموزش صنایع دستی نیز خبر داد و افزود: این اعتبار برای آموزش صنایع دستی در زندان ها، آموزش در روستاها و باز آموزش در روستاهایی که قبل از این نیز در آن ها آموزش های صنایع دستی ارائه شده است هزینه می شود.

    وی از احیای سه رشته صنایع دستی منسوخ شده در استان نیز خبر داد و گفت: سال گذشته رشته ابریشم بافی در رویین احیا شد و امسال نیز ۲ رشته منسوخ شده چولی بافی و ساخت عروسک های محلی نیز احیا می شود و همه کارهای مربوط به ان نیز انجام شده است و منتظر نهایی شدن آن ها هستیم.

    قهرمانیان در مورد وضعیت صنایع دستی با توجه به وضعیت اقتصادی منبعث از کرونا نیز اظهار داشت: خوشبختانه کارگاه تعطیل شده نداریم اما چون بازار فروش نیست بخشی از تولیدات طریق فضای مجازی به فروش می روند و بخشی نیز دپو شده اند و منتظر عادی شدن شرایط برای فروش آن ها هستیم.

    هم اکنون ۱۶ هزار هنرمند و صنعتگر در بخش صنایع دستی خراسان شمالی در قالب مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولید انفرادی و گروهی مشغول به فعالیت هستند.

    سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

    استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.  

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *