×
×

آغازطرح آبرسانی به عشایرمانه‌وسلمقان

  • کد نوشته: 23560
  • ۱۳۹۹-۱۱-۲۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی در گفت و گو با ایرنا، نبود آب شرب بهداشتی را یکی از مشکلات اصلی عشایر این خطه برشمرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح که ۱۹ میلیارد ریال برای آن اعتبار منظور شده، ۷۵ خانوار ساکن در چهار محله عشایری شهرستان مانه و سملقان از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.
    آغازطرح آبرسانی به عشایرمانه‌وسلمقان
  • تبلیغ هدفمند

    همزمان با دهه مبارک فجر عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی به عشایر منطقه «جیرانسو» در شهرستان مانه و سلمقان خراسان شمالی روز سه‌شنبه با کلنگ‌زنی این طرح آغاز شد.

    آغازطرح آبرسانی به عشایرمانه‌وسلمقان

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی در گفت و گو با ایرنا، نبود آب شرب بهداشتی را یکی از مشکلات اصلی عشایر این خطه برشمرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح که ۱۹ میلیارد ریال برای آن اعتبار منظور شده،  ۷۵ خانوار ساکن در چهار محله عشایری شهرستان مانه و سملقان از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

    محمدرضا قلی پور، طول اجرای این طرح را ۲۱ کیلومتر عنوان کرد و افزود: محله های تکل کوه، جیرانسو، هوشان و محله چوپانی ها زیر پوشش این طرح آبرسانی قرار می گیرند.

    وی اظهار داشت: شهرستان مانه و سملقان یکی از مهم ترین مناطق برای ییلاق و قشلاق عشایر استان و محل عبور آنان به چراگاه های استان گلستان است که اکنون کار آبرسانی به عشایر این منطقه با چهار دستگاه تانکر انجام می شود.
    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: اکنون ۴۴ درصد از خانوارهای عشایری استان از آب سالم و بهداشتی پایدار بهره‌مندند و مابقی خانوارهای عشایری با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

    قلی پور، آبرسانی به سامانه های عرفی عشایری را اولویت این اداره دانست و افزود: حتی در برخی از شهرستان ها از جمله شیروان درصد خانوارهای بهره مند از آب سالم و پایدار به ۶۰ درصد می رسد.

    وی بیشترین مشکل تامین آب خانوارهای عشایری استان را مربوط به عشایر مستقر در مناطق قشلاقی مراوه تپه استان گلستان دانست و گفت: البته در سال های اخیر تاحدودی امکانات و زیرساخت های لازم برای آبرسانی به عشایر این منطقه فراهم شده است.

    وی افزود: برخی مواقع خانوارهای عشایری به ناگزیر از رودخانه ها آب برداشت می کنند زیرا منابع آبی شامل چاه و چشمه در این سامانه ها کم است.

    قلی پور اظهار داشت: در چهار سال اخیر برای آبرسانی به خانوارهای عشایری این استان ۱۵۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: در مجموع حدود ۲ هزار خانوار عشایری استان از آب پایدار، سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

    قلی پور افزود: این در حالی است که در تابستان گذشته به علت نبود آب پایدار با ۱۳ تانکر به بیشتر خانوارهای عشایری به صورت سیار آبرسانی می‌شد که هم اکنون این میزان کاهش یافته و تلاش ما بر آن است تا تمام عشایر استان از آب بهداشتی سالم و پایدار بهره مند شوند.

    عشایر خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند و ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

    عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

    عشایر  این خطه که زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است، شامل طوایف باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو می شوند.  

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *