مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تخمگذار و بوقلمون این استان علیه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مایه‌کوبی شدند.
×
×

مایه‌کوبی بیش از۶ میلیون قطعه طیور در اصفهان

  • کد نوشته: 24349
  • ۱۳۹۹-۱۱-۲۹
  • ۰
  • مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تخمگذار و بوقلمون این استان علیه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مایه‌کوبی شدند.
    مایه‌کوبی بیش از۶ میلیون قطعه طیور در اصفهان
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تخمگذار و بوقلمون این استان علیه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مایه‌کوبی شدند.

    شهرام موحدی افزود: از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۲۵ میلیوندوز (مقدار خوراک دارو) واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان استفاده شده است و در سالجاری این عدد حدود ۶.۵ میلیون دوز رسیده است.

    وی ادامه داد: مایه کوبی مجموع گله‌های مرغ تخمگذار و بوقلمون استان علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شد، هر چند سد غیر قابل نفوذی برای ویروس آنفلوآنزای فوق حاد نیست و تا حدودی می‌تواند جلوی این ویروس را بگیرد.

    مایه‌کوبی بیش از۶ میلیون قطعه طیور در اصفهان
    مایه‌کوبی بیش از۶ میلیون قطعه طیور در اصفهان

    مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهارداشت: مایه کوبی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان بطور صد در صد انجام شد و نشان می‌دهد که گرانی و کمبود واکسن بهانه‌ای بیش نیست.

    وی اضافه کرد: هر دوز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای یک مرغ تخمگذار یک هزار و ۶۴۰ تومان هزینه دارد و مرغ تخمگذار نزدیک به یکصد هفته تولید دارد و هزینه واکسن در قیمت تمام شده تولیدات از طرف سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دیده شده است.

    موحدی با اشاره به اینکه از نظر تامین واکسن طیور مشکلی در استان وجود ندارد بیان کرد: تولید کنندگان دام و طیور در اصفهان  هوشمند و متبحر هستند و بادید باز به این قضیه کمک کردند اما ممکن است برخی استان‌ها به  بهانه گرانی و کمبود ،مایه کوبی کمتری انجام داده باشند.

    وی با تاکید بر حفظ این دستاورد مهم بهداشتی در راستای صیانت از سلامت عمومی مردم و حفظ و حراست از صنعت طیور افزود: از ۲ سال گذشته تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده و تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع آن اندیشیده شده است.

    مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ تا کنون هیچ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشد اما نبود کانون، به معنای نبودن ویروس در طبیعت نیست بلکه ویروس در طبیعت، فضا و بین پرندگان آزاد پرواز همچون گنجشک، کبوتر و کلاغ وجود دارد و منتظر کوچکترین اقدام اشتباه ماست.

    وی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی بسیار مسری و کشنده در جمعیت طیور از جمله مرغ گوشتی، مرغ تخمگذار، بوقلمون شترمرغ و سایر پرندگان است.

    موحدی ادامه داد: این ویروس از ژن هشت قسمتی و بسیار سبک برخوردار است، بسیار مسری‌تر و قابل جهش‌تر از ویروس کروناست که امروز جهان با آن درگیر است و می‌تواند مسافت‌های طولانی را توسط باد و گرد و خاک انتقال پیدا کند.

    وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور اقدامات موثری در رابطه با کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام داده است گفت: پرندگان بطور معمول در نیمه دوم سال از شمال سیبری به طرف خط استوا  از جمله ایران مهاجرت می‌کنند و میزان انتشار این ویروس در محیط با حرکت پرندگان و استقرار در کنار آبگیرها و رودخانه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

    به گفته وی شدت خطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل مهاجرت پرندگان بسیار بیشتر خواهد شد.

    موحدی تصریح کرد: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط پرورش دهندگان طیور موجب ورود ویروس به مرغداری‌ها و بروز فاجعه خواهد شد.

    وی اضافه کرد: تمام مرغداری‌های تخمگذار استان در سه سال گذشته توسط یک تیم مرکب از افراد متخصص مورد بازدید قرار گرفتند و مسائل و مشکلات آنها احصا و به واحدهای مرغداری ابلاغ شد.  

    مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: امروز سطح ایمنی در واحدهای مرغداری این استان با اقدامات پیشگیرانه و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی افزایش پیدا کرد امیدواریم هیچ اشتباه راهبردی توسط پرورش دهندگان انجام نشود و بتوانیم سال ۹۹ را همانند سال‌های ۹۷ و ۹۸ به خوبی سپری کنیم.  

    وی افزود: سطح بهداشتی واحدهای مرغداری تخمگذار نسبت به گذشته به‌صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده و آموزش‌های چهره به چهره به کارگران مرغداری ها در زمینه نحوه بهداشت ورودی‌ها، خروجی‌ها و ورود و خروج خودروهای حمل و حوضچه‌های ضد عفونی، سالن انبار، حمل دان از انبار ارائه شد و جلساتی متعددی نیز با مسوولان واحدها و اتحادیه‌ها برگزار شد.

    موحدی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ورود ویروس به مرغداری‌ها باید تمام خودروها حمل نهاده و تخم مرغ بطور کامل ضد عفونی شوند و راننده نباید از خودرو خارج شود و تمام منافذ ورود پرندگان آزادپرواز به واحدهای پرورش و انبارها گرفته شود.

    وی اظهار داشت: استان اصفهان رتبه اول تعداد واحدهای پرورش طیور کشور را دارد و نه تنها تاثیر گذار در زمینه تامین تخم مرغ، گوشت مرغ و گوشت بوقلمون است بلکه در تولید این نهاده‌ها در عرصه ملی نیز تاثیرگذار است و این استان حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن در زمینه صادرات فرآورده های دام و طیور دارد.

    بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان(H۵N۸)، ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.
    نخستین بار گزارش رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی در باره همه‌گیری ویروس H۵N۸ در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H۵N۸ است.
    از زمان ارائه نخستین گزارش‌های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد بطوری که در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد.
    انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.
    منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی به مناطق گرم یا معتدل مهاجرت می‌کنند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *