×
×

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
آمادگی لازم برای مقابله با ویروس کرونا در خراسان شمالی ایجاد شد

  • کد نوشته: 2455
  • ۱۳۹۸-۱۱-۱۶
  • ۰
  • معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: هر چند تاکنون هیچ موردی از ابتلای افراد به ویروس کرونا در این استان دیده نشده، اما آمادگی لازم برای مقابله با آن ایجاد شده است.
    آمادگی لازم برای مقابله با ویروس کرونا در خراسان شمالی ایجاد شد
  • تبلیغ هدفمند
    آمادگی لازم برای مقابله با ویروس کرونا در خراسان شمالی ایجاد شد
    آمادگی لازم برای مقابله با ویروس کرونا در خراسان شمالی ایجاد شد

    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: هر چند تاکنون هیچ موردی از ابتلای افراد به ویروس کرونا در این استان دیده نشده، اما آمادگی لازم برای مقابله با آن ایجاد شده است.

    دکتر قاسم بیانی با بیان اینکه مردم نگرانی از بابت ویروس کرونا نداشته باشند و به اخبار دروغین از فضاهای مختلف توجه نکنند.

    اظهار داشت: باید اطلاعات مربوط به ویروس این بیماری را از اخبار تایید شده وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی دریافت و پیگیری کرد.

    وی با اشاره به کسب آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس در صورت مشاهده احتمالی، افزود: هم اکنون تمامی کارکنان بیمارستان ها بویژه بخش اورژانس توجیه شدند تا در صورت شناسایی موارد مشکوک اقدامات لازم را به سرعت انجام دهند.

    بیانی با بیان اینکه بیماران مشکوک در صورت شناسایی در بخش های عادی بستری نمی شوند،.

    خاطرنشان کرد: هم اینک در سطح استان به اندازه یک بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی برای مقابله با این ویروس آمادگی ایجاد شده است.

    وی افزود: این تعداد تخت در بیمارستان های شهرستان های مختلف استان به صورت تخت های ویژه و نیز عفونی معمولی آماده شده اند

    که  تداخلی با تخت های دیگر ندارد اما،  تلاش داریم در صورت مشاهده موارد احتمالی تمامی بیماران را در سطح مرکز استان ساماندهی کنیم.

    وی گفت: تخت های ویژه برای بیمارانی که در مراحل سخت تنفسی قرار دارند و باید به دستگاه تنفسی وصل شوند تا سیر حاد بیماری آنها برطرف شود در نظر گرفته شده است.

    اقای بیانی از آماده باش کارکنان بیمارستانی خبر داد و گفت: هم اکنون به تمامی کسانی که در بخش مدیریتی بیمارستان ها بوده و یا با بیماران سروکار ندارند نیز فراخوان داده شده تا کار مدیریتی خود را در این روزها به حداقل برسانند و در بخش فعال شوند.

    وی افزود: همچنین به تمامی پرسنل بخش های ویژه آماده باش کامل داده شده تا همیشه تلفن همراه خود را روشن نگه داشته و در صورت فراخوان به بیمارستان ها مراجعه کنند.

    بیانی یادآور شد: در کنار این اقدامات نیروهای کنترل عفونت در هر بیمارستان نیز برای اطلاع رسانی موارد احتمالی به پرسنل بیمارستان در آماده باش کامل هستند.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه احتمال مرگ ناشی از این ویروس کمتر از سه درصد است.

    اظهار داشت: در بیماری سارس که در استان داشتیم احتمال مرگ و میر حدود ۳۰ درصد بود ولی مشکلی به وجود نیامد و امیدواریم بتوانیم این ویروس را نیز به خوبی مدیریت کنیم.

    سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با اشاره به تشویش افکار عمومی در فضاهای مختلف با اخبار دروغین، اظهار داشت: این روزها در فضای مجازی شاهد مباحث و اخبار ضد و نقیض در خصوص ویروس کرونا هستیم که باعث تشویش و نگرانی مردم شده است.

    دکتر احمد هاشمی با بیان این که این ویروس ۲۰ درصد از عوامل سرماخوردگی های ساده را شامل می شود، اظهار داشت: ۹۷ درصد مبتلایان به این ویروس بهبود یافته و مشکل خاصی نداشتند.

    وی افزود: این ویروس مانند سرماخوردگی علایمی نظیر آبریزش از چشم و بینی، سرفه، تب خفیف، درد عضلانی و … ایجاد کرده

    و به تدریج فروکش می کند، اما ممکن است در موارد محدودی به بافت ریه حمله و علایم شبیه آنفلوانزای فوق حاد ایجاد کند.

    وی ایجاد مشکل تنفسی و کاهش سطح هوشیاری و غیره را از علایم وجود این ویروس در موارد شدیدتر برشمرد

    وی گفت: میزان خطر مرگ و میر ویروس کرونا یک سوم آنفلوانزا است ولی وسعت درگیری و سرایت این بیماری نسبت به آنفلوانزا بیشتر است.

    هاشمی با بیان این که مرگ و میر ناشی از این بیماری تاکنون در افراد بالای ۶۰ سال گزارش شده است.

    خاطرنشان کرد: در ابتلا به این بیماری محدودیت سنی وجود ندارد، حتی کودکان هم به آن مبتلا می شوند، اما میزان مرگ و میر و شدت بیماری در افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری های زمینه ای بیشتر است.

    وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ازدحام جمعیت در مراکز درمانی و انتقال بیشتر آن بهتر است مانند یک سرماخوردگی با این بیماری برخورد کرد تا باعث خستگی پرسنل بیمارستانی و ایجاد مشکلات دیگر نشود.

    سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه تا کنون هیچ موردی از ویروس کرونا در کشور ثابت نشده است.

    گفت: با شستشوی مکرر دست ها، استفاده از ضد عفونی کننده های حاوی ترکیبات الکل و ماسک، پرهیز از دست دادن و روبوسی می توان در مسیر پیشگیری از این ویروس گام برداشت.

    وی با اشاره به اینکه لزومی به استفاده از ماسک در شرایط فعلی نیست و فقط افرادی که مبتلا به سرماخوردگی هستند، می توانند از ماسک استفاده کنند.

    اظهار داشت: بار روانی ویروس کرونا بیش از تاثیرات و عوارض خود بیماری مردم را نگران کرده است.

     هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به آن که در حالت عادی مردم در ۷۰ درصد موارد سرماخوردگی،  به پزشک مراجعه نمی کنند .

    لازم است با شنیدن اخبار کذب و ایجاد کوچک ترین علایم سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه نکنند

    فقط با مشاهده علائمی نظیر کاهش فشارخون، مشکلات تنفسی، بدحالی و ضعف، کاهش هوشیاری و اکسیژن خون مراجعه به مراکز درمانی ضروری است.

     هاشمی در رابطه با چگونگی مدیریت بحران وزارت بهداشت نیز یادآور شد: در حال حاضر پروازهای ایران و چین محدود و در ورودی فرودگاه ها و محل رفت و آمد کشتی ها پایگاه هایی به این منظور دایر شده است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *