رییس اتاق اصناف شهرستان فردوس گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، جلوگیری از تجمع در بازار و ضرر واحدهای صنفی، کسبه به سمت فروش اینترنتی بروند.
×
×

رییس اتاق اصناف فردوس:
کسبه از فروش اینترنتی استفاده کنند

  • کد نوشته: 24674
  • ۱۳۹۹-۱۲-۰۲
  • ۰
  • رییس اتاق اصناف شهرستان فردوس گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، جلوگیری از تجمع در بازار و ضرر واحدهای صنفی، کسبه به سمت فروش اینترنتی بروند.
    کسبه از فروش اینترنتی استفاده کنند
  • تبلیغ هدفمند
    رییس اتاق اصناف فردوس: کسبه از فروش اینترنتی استفاده کنند
    کسبه از فروش اینترنتی استفاده کنند

    رییس اتاق اصناف شهرستان فردوس گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، جلوگیری از تجمع در بازار و ضرر واحدهای صنفی، کسبه به سمت فروش اینترنتی بروند.

    عباس روشن افزود: مغازه‌دارها در تمام مدت سال به امید اسفند ماه که بهترین زمان فروش اجناس است، فعالیت می‌کنند، اما از سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان بیشترین ضربه به واحدهای صنفی بخصوص پوشاک وارد شده است.

    وی گفت: واحدهای صنفی از دی سال گذشته برای اسفند و خرید عید مردم کالا خریداری کردند اما نتوانستند آن طور که باید به فروش برسانند چرا که در اسفند پارسال در تعطیلاتی که ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از شیوع کرونا تعیین کرد، اصناف شهرستان فردوس بالای ۹۰ درصد رعایت کردند و مغازه‌های خود را بستند.

    رییس اتاق اصناف فردوس اظهار داشت: بی‌ثباتی قیمت‌ها در کشور و کرونا ۲ علت اصلی و مهمی است که بازار فروش را در رکود نسبی قرار داده است.

    وی افزود: در حال حاضر نیز بازاریان جرات نمی‌کنند جنس جدید و به روال سالیان گذشته خرید کنند، چون از آینده بازار خبر ندارند.

    روشن گفت: صنوف پوشاک، کیف و کفش، قنادی‌ها، آرایشگران، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی بیشترین ضرر را از سال گذشته تاکنون متحمل شده و برخی تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند.

    وی اظهار داشت: حمایت از اصناف هم کافی نبوده و فقط به پرداخت وام از سامانه کارا، آن هم با شرایط سخت برای کسبه بسنده شده است.

    رییس اتاق اصناف شهرستان فردوس افزود: تسهیلاتی که دولت در نظر گرفت، نرخ سود بالا و شرایط ضامنین سختی داشت و تعداد کمی از کسبه موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

    وی گفت: ۲ صندوق قرض‌الحسنه شهرستان فردوس به جهت توانمندسازی و کمک به صنوف شهرستان هر کدام ۱۰۰ فقره وام ۳۰ میلیون ریالی به کسبه آسیب‌دیده از کرونا پرداخت کرده‌اند.

    وی افزود: بانک‌های شهرستان در این مدت همکاری لازم را نداشتند و در پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب دیده شرط مانده حساب را منظور می کردند در حالی که اگر کاسب مانده حسابی داشت نیازی به دریافت تسهیلات از بانک را نداشت.

    روشن با بیان اینکه بیشتر موجودی بانک‌های شهرستان از حساب‌های همین کسبه بوده است گفت: تنها بانک ملت در دی امسال ۱۰۰ فقره وام به برخی کسبه پرداخت کرد و به نوعی تنها بانک حمایت کننده در این ایام بود.

    وی بیان کرد: انتظار ما تخفیف بیمه‌ای کسبه، قبوض خدماتی و مالیات بوده اما درخصوص امحال وام‌ها در اسفند و ۲ ماه ابتدایی سال جاری، بانک‌ها بعد از مدت تعیین شده نه تنها قسط وام معوق بلکه هم جریمه و هم تاخیر وام را از صنوف ما دریافت کردند.

    رییس اتاق اصناف فردوس ادامه داد: تاکنون سه هزار و ۱۰۰ پروانه صنفی در این شهرستان صادر شده که از این تعداد ۲ هزار و ۴۷۹ واحد صنفی فعال است.

    وی درباره فعالیت واحدهای صنفی بدون پروانه گفت: ۲۰۰ واحد بدون پروانه در شهرستان فردوس در حال فعالیت هستند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و در تنگنا بودن کسبه، به آنها مهلت داده شده است.

    روشن با بیان اینکه بزرگترین اتحادیه شهرستان، اتحادیه خواروبار فروشان با ۴۵۰ واحد صنفی است افزود: اتحادیه فلزکاران و درودگران و اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل و دوچرخه و تراشکاران و سرویس کاران به ترتیب بزرگترین اتحادیه های شهرستان محسوب می‌شوند.

    وی بیان کرد: طی یک سال گذشته چند مرحله سبد غذایی با همکاری سپاه شهرستان، آستان قدس رضوی و خیرین و اتحادیه‌های شهرستان، بین کارگران واحدهای صنفی و اصناف متضرر از کرونا توزیع کردیم.

    رییس اتاق اصناف شهرستان فردوس درخصوص فعالیت کانال‌ها و گروه‌های فروش خانگی پوشاک گفت: متاسفانه تعداد این کانال‌ها و گروها بسیار زیاد شده است که باعث ضربه زدن به اقتصاد واحدهای صنفی می‌شود.

    وی گفت: واحدهای صنفی در این اوضاع بازار به سختی سرپا مانده‌اند، افزایش دوبرابری اجاره بهای مغازه، افزایش حق بیمه، قبوض خدماتی و مالیات بخشی از مشکلات این واحدهاست که رشد قارچ گونه این کانال‌های فروش خانگی که هیچ کدام از موارد گفته شده را پرداخت نمی‌کنند، می‌تواند ضربه بسیار جدی به اقتصاد کسبه و ثبات بازار شهرستان وارد کند.

    خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۳۳ هزار واحد صنفی در قالب ۱۳۵ اتحادیه با اشتغال حدود ۸۳ هزار نفر در این استان فعال هستند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *