×
×

نگرانی کشاورزان شیروان از کاهش بارندگی

  • کد نوشته: 24901
  • ۱۳۹۹-۱۲-۰۴
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین مهران حیاتی اظهار داشت: برای جلوگیری از هدررفت آب و همچنین کاهش تبخیر آن کارشناسان کشاورزی در این زمینه آماده مشاوره و راهنمایی کشاورزان هستند تا راهکارهای لازم را ارائه دهند.
    نگرانی کشاورزان شیروان از کاهش بارندگی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: کشاورزان می بایست به لحاظ کاهش بارندگی های صورت گرفته در سال زراعی جاری به هنگام آبیاری تبخیر آب سطح مزارع را مدیریت کنند.

    نگرانی کشاورزان شیروان از کاهش بارندگی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین مهران حیاتی اظهار داشت: برای جلوگیری از هدررفت آب و همچنین کاهش تبخیر آن کارشناسان کشاورزی در این زمینه آماده مشاوره و راهنمایی کشاورزان هستند تا راهکارهای لازم را ارائه دهند.

    وی در ادامه افزود: برای اینکه کشاورزان دچار کمبود اب نشوند پیشنهاد می شود که در جهت رفع نگرانی از خشکسالی محصولات کم آب بر، کشت کنند و سطح زیر کشت بهاره خود را پایین بیاورند تا دچار خسارت و زیان نشوند.

    وی افزود: در این زمینه کودهای سرک را به صورت محلول پاشی استفاده کرده و از روش آبیاری نوین و آبیاری در روزهای آفتابی در ساعت خنک به ویژه شب ها استفاده کنند.

    مدیر جهاد کشاورزی شیروان با اشاره به سرمازدگی های از قبل پیش بینی نشده بهاره گفت: برای جلوگیری از بروز خسارت های احتمالی فصلی که براساس سرمازدگی های بهاری رخ می دهد توصیه های کلی ایجاد تمهیدات لازم جهت جلوگیری از سرمازدگی، انجام شخم زمستانه در اراضی زراعی، عدم استفاده از کودهای اوره تا مساعد شدن شراط جوی، عملیات اصلاح و نوسازی باغات شامل حذف شاخه های  بیمار خشک و آفت زده و تنه بری و چاله کنی و کشت نهال است.

    براساس گزارشات ارائه شده توسط اداره کل هواشناسی استان از ابتدای مهر تا اول اسفند ماه سالجاری در مجموع میزان بارندگی های صورت گرفته ۴۶.۶ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۱.۱ میلیمتر و دوره آماری بلند مدت ۸۷.۳ میلیمتر ثبت گردیده است.

    طبق این گزارش بارندگی های که شیروان میزبان آن از ابتدی سال آبی تا اول اسفند نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۲ درصد و در مقایسه با دوره آماری بلند مدت، ۴۶.۸ درصد با کاهش روبرو بوده است.

    گفتنی است شیروان۱۵۷ هزار نفری در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را شاهد بوده است تا جایی که در مناطق مختلف به ویژه برخی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

    لازم به ذکر است که این شهرستان دارای ۱۰۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است که ۱۲ هزار بهره بردار از این بخش ارتزاق می کنند.

    قابل ذکر است که میزان میانگین بارش سالیانه خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *