×
×

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی
۵۰هزارمیلیارد ریال هزینه ساخت وساز درخراسان شمالی

  • کد نوشته: 25008
  • ۱۳۹۹-۱۲-۰۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا مهندس علی اکبر رمضانی روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسب روز مهندسی برگزار شد اظهار داشت: این رقم اعتبار، سرمایه ملی است که در حوزه ساخت و ساز وارد شده است و باید از آن صیانت شود.
    ۵۰هزارمیلیارد ریال هزینه ساخت وساز درخراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: ساخت و ساز در این استان نسبت به پارسال بیشتر شده و بخش خصوصی سرمایه خود را به ساخت مسکن سوق داده است به طوری که ارزش سرمایه گذاری در این بخش ۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

    ۵۰هزارمیلیارد ریال هزینه ساخت وساز درخراسان شمالی

    ۵۰هزارمیلیارد ریال هزینه ساخت وساز درخراسان شمالی
    ۵۰هزارمیلیارد ریال هزینه ساخت وساز درخراسان شمالی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا مهندس علی اکبر رمضانی روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسب روز مهندسی برگزار شد اظهار داشت: این رقم اعتبار، سرمایه ملی است که در حوزه ساخت و ساز وارد شده است و باید از آن صیانت شود. 

    وی ارتقای عمر مفید ساختمان و جلوگیری از ورود مصالح غیراستاندارد به پای پروژه های ساختمانی و مراقبت از ساختمان را از راه های صیانت از سرمایه ملی عنوان کرد و افزود: رعایت مقررات ملی ساختمان سبب ارتقای عمر مفید ساختمان می شود و در صورتی که بتوانیم ۲ سال به عمر مفید سازه ها اضافه کنیم دست کم ۱۰ هزار میلیارد ریال در این استان به اقتصاد کمک می شود. 

    وی تصریح کرد: رویکرد مهم مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان هم رعایت الزاماتی است که به افزایش طول عمر مفید ساختمان کمک کند تا از هدر رفتن سرمایه ها جلوگیری شود.

    ایمنی در ساختمان 

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی درباره نقش مهندسان در جلوگیری از حادثه در کارگاه های ساختمانی گفت: درست است که مهندس ناظر باید بر ایمنی محل کار نظارت داشته باشد اما این نظارت ها زمانی موثر است که نیروی کار آموزش لازم را دیده باشد. 

    وی تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که ساخت و ساز ما هنوز صنعتی نشده، اگر ساخت و سازها در جامعه صنعتی باشد، تمام امور از جمله ایمنی محل کار به خوبی قابل مدیریت است. 

    وی درباره رعایت مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان گفت: رویکرد این مبحث، توجه به نکات ایمنی در کارگاه های ساختمانی است. 

    مبحث ۱۹ رعایت نمی شود

    رمضانی در بخش دیگر سخنان خود از رعایت نشدن الزامات برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان ها گفت: مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان هم بر رعایت نکاتی تاکید دارد که بتوان از هدر رفت انرژی در ساختمان جلوگیری کرد اما این مبحث به خوبی در استان اجرا نمی شود.

    وی تصریح کرد: در این زمینه نیاز است تا مصالح مناسب و مورد نیاز در پروژه ها مورد استفاده قرار گیرد اما در استان تولیدکننده در این زمینه وجود ندارد.

    رمضانی گفت: برای اینکه تکنولوژی وارد صنعت ساختمان شود، باید زیرساخت ها مهیا شود و به یقین مسوولان باید این زیرساخت را برای سرمایه گذاری آماده کنند، البته مهندسان هم در زمان طراحی ها، باید مشاوره لازم را به سازندگان بدهند. 

    وی تصریح کرد: بازگشت سرمایه ای که صرف رعایت مبحث ۱۹ مقرارت ملی ساختمان می شود کمتر از سه سال است یعنی صرف پول در این زمینه هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. 

    برخی پروژه‌ها نظارت نظام مهندسی ساختمان را ندارد

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: پروژه‌های بزرگ در مرکز استان از جمله هماگ، طلای سفید، برخی بانک ها و بافت فرسوده تاکنون مورد نظارت مهندسان این سازمان قرار نگرفته است.  

    رمضانی  اظهار داشت: بر اساس قانون، مهندسان دارای صلاحیت باید بر اجرای پروژه های بخش خصوصی نظارت داشته باشند و وضعیت رعایت مقررات ملی ساختمان باید در این پروژه ها مشخص و شفاف باشد اما مسائل فنی در پروژه های مزبور، برای ما با ابهام روبه رو است.

    وی گفت: بر اساس قانون باید نظارت های مهندسان وجود داشته باشد اما تاکنون از آن تخطی شده است، خراسان شمالی استان لرزه خیز است و شرایط به گونه ای است که انجام آزمایش های فنی ضروری است.

    تعرفه خدمات مهندسان خراسان شمالی هنوز اصلاح نشده است 

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه تعرفه خدمات مهندسان هنوز اصلاح نشده است گفت: تعرفه خدمات مهندسان در این استان از سال پیش افزایش نداشته است که این امر سبب اعتراض و گلایه این قشر شده است.  

    رمضانی با بیان اینکه در این زمینه نشست هیات چهار نفره در استان منجر به نتیجه برای اصلاح تعرفه ها نشده است افزود: بر اساس قانون تعرفه و حق الزحمه خدمات مهندسان ۴.۱۷ تا ۵.۲۵ درصد از هزینه تمام شده ساخت ساختمان است اما اکنون این رقم در استان بسیار کم است.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: تعرفه خدمات مهندسان باید افزایش یابد و در این باره پیگیر هستیم تا درخواست این قشر پنج هزار نفری عضو سازمان، به نتیجه برسد.

    کمیسیون ماده ۱۰۰ منبع درآمد شهرداری شده؟ 

    رمضانی در بخش دیگر سخنان خود درباره تخلف در ساخت و سازها گفت:متاسفانه برخی از تخلفات همچون اضافه بنا، به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می شود و بیشتر گزارش های تخلفات که به این کمیسیون ارجاع داده می شود تنها منجر به جریمه می شود.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی افزود: به نظر می رسد تخلفات ساختمانی و رسیدگی به آن در کمیسیون ماده ۱۰۰ منبع درآمدی برای شهرداری شده است و این نگاه سبب شده تا رسیدگی به این گونه تخلفات که باید به کمیسیون ماده پنج ارجاع داده شود، به این کمیسیون سپرده شود.  

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *