مسوول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مرگ و میر مردان این استان بر اثر سکته قلبی ۲.۶ و بر اثر سایر بیماری‌های قلبی عروقی ۱.۶ برابر زنان است.
×
×

مرگ و میر مردان بر اثر سکته قلبی ۲.۶ برابرزنان

  • کد نوشته: 25065
  • ۱۳۹۹-۱۲-۰۵
  • ۰
  • مسوول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مرگ و میر مردان این استان بر اثر سکته قلبی ۲.۶ و بر اثر سایر بیماری‌های قلبی عروقی ۱.۶ برابر زنان است.
    مرگ و میر مردان بر اثر سکته قلبی ۲.۶ برابرزنان
  • تبلیغ هدفمند
    مرگ و میر مردان اصفهان بر اثر سکته قلبی ۲.۶ برابر زنان است
    مرگ و میر مردان بر اثر سکته قلبی ۲.۶ برابرزنان

    مسوول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مرگ و میر مردان این استان بر اثر سکته قلبی ۲.۶ و بر اثر سایر بیماری‌های قلبی عروقی ۱.۶ برابر زنان است.

    فرزانه‌السادات فُرود افزود: بر اساس نتایج تحقیقاتی که سال ۹۸ درباره مرگ زودرس (زیر ۷۰ سال) در گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال مردان استان اصفهان انجام شد، مرگ و میر مردان اصفهان بر اثر انواع سرطان ۳.۲ برابر زنان و بر اثر سکته مغزی ۱.۷ برابر زنان است.

    وی اظهار داشت: این آمار نشان می دهد که مردان باید بیش از گذشته با مراجعه به مراکز بهداشتی به غربالگری سلامت خود توجه کنند تا با پیشگیری و تشخیص به موقع، احتمال مرگ و میر بر اثر عواملی مانند سرطان و سکته از بین برود.

    سکته یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب است که به‌دلیل از بین ‌رفتن جریان خون در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. سکته قلبی عارضهٔ فراگیری است که هر سال باعث جان باختن هزاران تَن می‌شود.

    فرود همچنین با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، مرگ و میر مردان اصفهان در حوادث ترافیکی ۳.۳ برابر زنان است، اضافه کرد: لازم است فرهنگ‌سازی و آموزش کافی برای مردان درباره نکات ایمنی در هنگام رانندگی و حوادث ترافیکی صورت گیرد که معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در صدد برگزاری برنامه هایی در این زمینه برای معرفی عوامل حادثه ساز سوانح و حوادث به مردان بمنظور ایجاد محیط امن و سالم است.

    وی شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان استان اصفهان را پروستات، پوست و روده بزرگ خواند و تصریح کرد: سرطان‌های منجر به مرگ در بین مردان اصفهان به ترتیب شامل ریه، معده و سیستم مغزی است.

    به گفته وی، اصفهان در میان سایر استان ها در زمینه سرطان پروستات در بین مردان دارای آمار بالایی است.

    مسوول سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به هفته ملی سلامت مردان ایران از یکم تا هفتم اسفند جاری، گفت: امسال با توجه به همه گیری کووید ۱۹، شعار این هفته “همه‌گیری کرونا، توجه بیشتر به سلامت مردان” انتخاب شده است.

    فرود با تاکید بر اینکه آمار نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنان، بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند، افزود: چند دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارد از جمله می توان از  مسائل بیولوژیکی، ژنتیکی، میزان بیشتر آنزیم ACE در مردان نسبت به زنان، وجود هورمون استروژن در زنان، مسوولیت اجتماعی مردان و میزان بیشتر حضور آنها در خارج خانه، وجود شغل‌های در معرض خطر در بین مردان مانند حمل و نقل عمومی، مسائل فرهنگی، باورهای غلط و استعمال دخانیات نام برد.

    وی بدون اشاره به آمار ابتلا و مرگ و میر مردان در همه گیری کووید ۱۹ در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در بین مردان نیز بیشتر از زنان است.

    این کارشناس به موضوع سلامت باروری مردان نیز اشاره و اضافه کرد: در زمان حاضر حدود ۲۰ درصد از زوجین در کشور مشکل ناباروری دارند که بین زنان و مردان مشترک است اما با توجه کردن به سلامت باروری مردان از سنین پایین می‌توان تا حد زیادی از بروز مشکلات برای آنها در سن بلوغ و ازدواج پیشگیری کرد.

    فرود با بیان اینکه مواردی مانند بیماری نهان بیضگی، بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا شغل‌هایی که به ایجاد گرما در ناحیه تناسلی مردان منجر می شود در سلامت باروری آنها تاثیرگذار است، اظهار داشت: لازم است اطلاع رسانی کافی به مردان از سنین پایین درباره سلامت جنسی آنها صورت گیرد و وجود کلینیک مرتبط با این موضوع در اصفهان ضروری است.

    وی همچنین به موضوع سالمندی اشاره کرد و گفت: جمعیت سالمند کشور و استان اصفهان رو به افزایش است و برای اینکه سالمندان زندگی سالمی داشته باشند باید دوره میانسالی سالمی را نیز پشت سر بگذارند.

    این کارشناس با بیان اینکه مردان بدلایل مختلفی مانند مسائل شغلی و تامین معیشت خانواده اگر دچار مشکلاتی شوند، سلامت روان آنها تهدید می شود، افزود: به‌همین دلیل نیاز است که در دوره میان سالی مردان به سلامت روان توجه کافی شود تا دوره سالمندی پویایی داشته باشند.

    وی با تاکید بر اینکه مردان نسبت به زنان کمتر به سلامت خود توجه می کنند و میزان مراجعه آنها به مراکز بهداشتی پایین تر است، خاطرنشان کرد: غربالگری سلامت مردان در واحدهای بهداشتی توسط بهورزان و کارشناسان بصورت رایگان انجام و به آنها گفته می شود که چقدر در معرض خطرهایی مانند بیماری های قلبی عروقی یا سرطان قرار دارند.

    فرود با اشاره به اینکه در مراکز جامع خدمات سلامت و خانه های بهداشت، کارشناسان تغذیه و سلامت روان نیز آماده ارایه مشاوره هستند، تاکید کرد: هرچه پدر و مادر در خانواده بیشتر به مراکز بهداشتی مراجعه کنند این فرهنگ و عادت در بین فرزندان آنها نیز برای مراجعه بیشتر ایجاد می شود.

    بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن ۹۵ از جمعیت استان اصفهان حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مرد (۵۱ درصد) و ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار زن (۴۹ درصد) هستند.

    از ۲۴ شهرستان استان اصفهان، مسوولیت خدمات بهداشتی و درمانی ۲۲ شهرستان با چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به عهده دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *