هنگامه خاندوزی خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین، کشاوزی در گلستان سرگردان ترین صنعت است، که نه برنامه ریزی درست و منسجمی دارد و نه آینده ای که بتوان به آن دلخوش کرد
×
×

کشاورزی در گلستان سرگردان ترین صنعت است

  • کد نوشته: 25959
  • ۱۳۹۹-۱۲-۱۴
  • ۰
  • هنگامه خاندوزی خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین، کشاوزی در گلستان سرگردان ترین صنعت است، که نه برنامه ریزی درست و منسجمی دارد و نه آینده ای که بتوان به آن دلخوش کرد
    کشاورزی در گلستان سرگردان ترین صنعت است
  • تبلیغ هدفمند
    کشاورزی در گلستان سرگردان ترین صنعت است

     هنگامه خاندوزی خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین، کشاوزی در گلستان سرگردان ترین صنعت است، که نه برنامه ریزی درست و منسجمی دارد و نه آینده ای که بتوان به آن دلخوش کرد

    کاشت شالی به دلیل کم بود آب در استان ممنوع شده است این در حالی است که کشت جایگزین را به مردم معرفی نکرده اند، گندم استان مرغوب ترین گندم کشور است اما در خرید تضمینی به قیمت گندم نامرغوب دیگر استان ها خریداری می شود.

    این سرزمین روزگاری به طلای سفید معروف بود اما از آن همه شهرت تنها نامی مانده است که آن هم به زودی در ذهن ها محو  خواهد شد.

    مردم استان گلستان  از لحاظ اقتصادی مردمی فقیر هستند در حالی که در این استان پتانسیل های بزرگ کشاورزی، دامپروری، شیلات و … نهفته است اما در کنار هزاران زحمت و تلاش چیزی که آینده این مردم شده است فقر و بیکاری است.

    همیشه شنیده ایم، که فقر استان گلستان در زیر برگ های سبز آن نهفته شده است برای همین گلستان نه اعتبارات استان های محروم برخوردار می شود و نه از اعتبارات استان های صنعتی.

    متاسفانه عملکرد ضعیف مسوولان، مدیران و نمایندگان مجلس در ادوار گذشته سبب شده تا این استان نتواند به حق واقعی خود دست یاید و یا شایدم هم صدای مردم این استان به گونه ای که باید به  گوش مسوولان کشوری رسانده نشده است هر چه هست به ناتوانی و ضعف مدیران برمی گردد.

    اما حالا برای اینکه آینده مردم این استان رو به تباهی نرود بهتر است تا اقدامی در خور انجام شود، در این روزهای زمستانی شاهد تغییرات آب و هوای و تغییر اقلیمی هستیم، با این وضعیت کاشت شالی زمین های استان را به خشک کامی می رساند، در  عین حال هم مردم استان کشت جایگزینی ندارند که بتوانند اقتصاد زندگی خود را تامین کنند.

    سال هاست که صحبت احیاء پنبه در استان زمزمه می شود و تاکنون آنگونه که باید کاری از پیش نبرده است.

      فعالیت ۳۵۰ کارشناس پهنه در گلستان

    مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی گلستان از فعالیت ۳۵۰ کارشناس پهنه در استان خبر داد و گفت: اگر به دنبال انجام کشاورزی به روش‎های اصولی و علمی هستیم باید زیرساخت‎ها را نیز فراهم کنیم.

    به گزارش بازار کسب و کار آنلاین و به نقل از خبرگزاری فارس، محمد سبزه  گفت: حدود ۱۸۰ هزار بهره‎بردار در بخش کشاورزی گلستان وجود دارد که اغلب از سطح تحصیلات کافی برخوردار نیستند از سویی شرایط سنی کشاورزان افزایش یافته و دیگر تعداد کمی از جوان‎ها به کشاورزی تمایل دارند، معمولأ کشاورزان نمونه استان از تحصیلات و امکانات بیشتری برخوردار هستند و از سویی این کشاورزان با مروجین پهنه نیز ارتباطات بیشتری دارند بنابراین اگر بخواهیم کشاورزان در کارشان ارتقا داشته باشند باید تحصیلات و امکانات را افزایش داده و از طرفی از نیروی کار جوان بیشتر استفاده کنیم.

    وی افزود:  طی سال‎های اخیر اتفاقات خوبی در بحث کشاورزی مکانیزه رخ داده و اکثر کشاورزان هم از این روش‎ها استقبال خوبی داشتند به عنوان مثال تغییر روش از سیتم آبیاری غرقابی به آبیاری تحت فشار که حدود ۳۰ درصد در کاهش مصرف آب مؤثر است را در استان داشتیم اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد و کشاورزان هم استقبال خوبی داشتند.

    مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: در بحث کشت شالی به روش خشکه‌کاری نیز اتفاقات خوبی در استان رقم خورد با توجه به کمبود آب در استان و کشور و صرفه اقتصادی کشت شالی برای کشاورزان، خشکه کاری می‎تواند تا حدود زیادی مشکلات را رفع کند سال گذشته نیز ۳ هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت خشکه‌کاری رفت.

    * گلستان، جزو استان‎های برتر در اجرای روش‎های نوین آبیاری

    وی با اشاره به اینکه در بحث آبیاری جزو استان‎های برتر کشور هستیم، خاطرنشان کرد:   در این خصوص اعتبارات خوبی وارد استان شده است،  اما یکسری مشکلات از جمله مشاع بودن چاه‌های آب، بحث ارث و تقسیم شدن زمین به قطعات کوچک‌تر مسائلی است که برای کشاورز مشکل ایجاد کرده است.

    سبزه در ادامه به  توسعه کشت پنبه در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر۳۵۰ پهنه تولید در استان ایجاد کردیم و ۳۵۰ کارشناس در این‌پهنه‎ها توزیع شده است در واقع در هر سه روستا یک کارشناس پهنه و جود دارد و از نظر زمین ۳ هزار هکتار دیم یا یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین آبی به یک کارشناس یا مروج نیاز دارد.

    وی تاکید کرد: از زمانی که طرح نظام نوین ترویج شروع شد ۴۵ مرکز جهاد که در استان پراکنده هستند امکانات در حد قابل قبولی عرضه می‎شود در حال حاضر کشاورزان به جایی رسیده‎اند که از امکانات خود برای حضور کارشناس در مزرعه استفاده می‎کنند چرا که کشاورزان به این نتیجه رسیده‎اند اگر مروجین در مزرعه حضور داشته باشند موجب کاهش هزینه‎ها خواهند شد به عنوان مثال یک بار سم‌پاشی کمتر به صلاحدید کارشناس هزینه قابل توجهی را از دوش کشاورز بر خواهد داشت.

    در صحبت های مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی گلستان نشانه های از امید به آینده کشاورزی استان گلستان دیده می شود اما زمانی که پای صحبت کشاورز می نشیند از آن همه صحبت اصولی فقط خستگی یکسال تلاش بردوشش مانده با دست های پینه زده و خالی که باز هم همانند سال های گذشته باید شرمندگی را برای خانواده خود به همراه بیاورد.

    تازمانی که مهندسان کشاورزی از پشت میز خود به دنبال ترویج کشاورزی اصولی هستند متاسفانه کشاورزی استان راه به جایی نخواهد برد، امید داریم به روزی که همه کشاورزان استان خودشان مهندس و صنعتگر شوند تا بتوانیم شاهد این باشیم چرخه رونق این صنعت در استان به گردش در بیاید. 

    نویسنده: هنگامه خاندوزی
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *