×
×

معاون فرهنگی سازمان بسیج سازندگی کشور
بهره‌گیری‌از قطب‌های‌صنایع‌تبدیلی بستری برای‌اشتغال

  • کد نوشته: 26327
  • ۱۳۹۹-۱۲-۱۷
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، فرشاد عالی روز یکشنبه در جلسه قطب سیب مراغه افزود: بهره گیری از ظرفیت قطب های صنایع تبدیلی در قالب ایجاد کارگاه های کوچک تولیدی، بستر مناسبی برای رونق تولید، اشتغال و صادرات محصولات غیرنفتی در کشور فراهم می کند.
    بهره‌گیری‌از قطب‌های‌صنایع‌تبدیلی بستری برای‌اشتغال
  • تبلیغ هدفمند

    معاون فرهنگی سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: تاکنون ۸۴۵ قطب صنایع تبدیلی در کشور شناسایی شده که ظرفیت بزرگی برای تولید و اقتصاد محسوب می‌شود.

    بهره‌گیری‌از قطب‌های‌صنایع‌تبدیلی بستری برای‌اشتغال
    بهره‌گیری‌از قطب‌های‌صنایع‌تبدیلی بستری برای‌اشتغال
    بهره‌گیری‌از قطب‌های‌صنایع‌تبدیلی بستری برای‌اشتغال

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، فرشاد عالی روز یکشنبه در جلسه قطب سیب مراغه افزود: بهره گیری از ظرفیت قطب های صنایع تبدیلی در قالب ایجاد کارگاه های کوچک تولیدی، بستر مناسبی برای رونق تولید، اشتغال و صادرات محصولات غیرنفتی در کشور فراهم می کند.

    وی ادامه داد: از مجموع ۳۰ هزار کارگاه تولید شیلات کشور ۱۵ هزار کارگاه با حمایت بسیج سازندگی ایجاد شده که زمینه افزایش چشمگیر تولید این محصولات را فراهم کرده است.

    وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن سیب در کشور تولید می شود، اضافه کرد: حدود ۳۰ درصد از ضایعات این محصول قابلیت فرآوری در کارگاه های صنایع تبدیلی را دارد و این امر فرصتی برای سودآوری، اشتغال و صادرات غیرنفتی است.

    وی گفت: محصولات تولید شده در صنایع تبدیلی از محصول سیب می تواند سه تا ۱۰ برابر ارزش داخلی، در بازارهای خارجی سودآوری و بهره وری داشته باشد.

    وی افزود: شهرستان مراغه به عنوان یکی از قطب های تولید سیب کشور از ظرفیت بالایی برای توسعه صنایع تبدیلی برخوردار بوده و از این رو می توان با حمایت های دستگاه های متولی و بانک ها، شاهد ایجاد یک هزار کارگاه کوچک در زمینه فرآوری این محصول در آینده نزدیک در این شهرستان بود.

    وی ادامه داد: ایجاد ارتباطات ملی و فراملی شهرستان مراغه می تواند زمینه ساز ساز رونق صادرات محصولات تولید شده به ویژه سیب به عنوان برند معتبر کشاورزی شود.

    وی اضافه کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی و حتی ورزشی در مقیاس ملی و بین المللی به میزبانی شهرستان مراغه نیز می تواند در این راستا انجام شود.

    وی افزود: بسیج نیز به عنوان نهادی کارآمد حامی تولید و اشتغال بوده و از ایجاد صنایع تبدیلی و کارگاهی مقیاس کوچک در سراسر کشور حمایت کرده و آماده ارائه مشاوره های لازم است.

    ۱۰ درصد از محصولات تولیدی باغی مراغه قابلیت فرآوری دارند

    معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه نیز در این نشست با اشاره به تولید سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن سیب در این شهرستان گفت: هر سال ۱۰ درصد از محصولات تولیدی باغی و سیب این شهرستان قابلیت فرآوری در صنایع تبدیلی را دارد.

    سیدعلی موسوی افزود: با فرآوری سالیانه این میزان محصولات کشاورزی، می توان درآمد ۱۰ برابری از فروش سیب در مراغه کسب کرد.

    وی ادامه داد:  سالیانه حدود سه میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش محصول سیب در این شهرستان است که با راه اندازی صنایع تبدیلی برای فقط ۱۰ درصد از آن می توانیم صادرات و درآمد ۳۰ میلیارد تومانی را از این تولیدات شاهد باشیم.

    وی اضافه کرد: شهرستان مراغه با تولید ۴۰۰ هزار تن محصول باغی، ۲۰۰ هزار تن محصول زراعی و داشتن رتبه های برتر استانی و منطقه در تولید محصولات مختلف کشاورزی، مستعد سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی است.

    وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر فروش سیب این شهرستان به عنوان برندی کشوری و جهانی به صورت خام فروشی بوده و راه اندازی صنایع تبدیلی در بخش فرآوری سیب می تواند زمینه ساز رونق تولید و جلوگیری از خروج خام این محصول کشاورزی شود.

    سالیانه ۳۰ هزار تن سیب بادریز و زیردرختی در حال هدر رفت است

    مدیر جهاد کشاورزی مراغه هم در این نشست گفت: سالیانه حدود ۳۰ هزار تن سیب بادریز و زیردرختی  تولیدی این شهرستان در حال هدر رفت است.

    اسماعیل کریمی اصل افزود: ایجاد شهرک صنایع تبدیلی و غذائی در مراغه، فرصتی برای سرمایه گذاری جهت احداث حدود ۲۰۰ کارگاه صنایع تبدیلی در این شهرستان است.

    وی ادامه داد: با وجود ۴۶ سردخانه فعال با بیش از ۱۲۰ هزار تن ظرفیت نگهداری سیب و دهها واحد دیگر در حال احداث، نیاز به واحدهای تبدیلی و سورتینگ سیب بیش از پیش احساس می شود.

    وی با اشاره به تولید ۳۰۰ هزار تنی سیب در سال جاری در مراغه اضافه کرد: افزایش ۲۵ درصدی تولید سیب این شهرستان در مقایسه با سال گذشته، به دلیل استفاده باغداران از دانش کشاورزی در سال های اخیر روی داده است.

    وی افزود: توسعه صنایع تبدیلی با توجه به تولید این میزان سیب در مراغه، می تواند زمینه ساز رونق اقتصادی و اشتغال پایدار مولد را در این شهرستان به دنبال داشته باشد.

    شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت و با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی از قطب های کشاورزی شمالغرب کشور است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *