×
×

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
نگهداری۱۰هزارتن پیاز درانبارهای خراسان شمالی

  • کد نوشته: 26428
  • ۱۳۹۹-۱۲-۱۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین عبدالله یوسفی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سهم کشاورزان از انبار کردن پیاز کم است، اظهار داشت: در فصل برداشت این محصول تا حدودی قیمت ها مناسب بود و واسطه ها و دلالان به امید افزایش قیمت، آن را خریدرای کردند.
    نگهداری۱۰هزارتن پیاز درانبارهای خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون، ۱۰ هزار تن پیاز در انبارهای استان نگهداری می‌شود که دلالان بیشتر این محصول را زمان برداشت، خریداری و انبار کرده‌اند.

    نگهداری۱۰هزارتن پیاز درانبارهای خراسان شمالی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین عبدالله یوسفی روز دوشنبه  در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سهم کشاورزان از انبار کردن پیاز کم است، اظهار داشت: در فصل برداشت این محصول تا حدودی قیمت ها مناسب بود و واسطه ها و دلالان به امید افزایش قیمت، آن را خریدرای کردند.

    وی افزود: پیاز محصولی فسادپذیر است واسطه ها نباید در خرید به مقدار زیاد ریسک می کردند با وجود این، برای فروش محصول رایزنی های لازم با خریداران در استان های دیگر انجام شده است.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۱۶۷ هزار تن پیاز از سطح سه هزار و ۴۳۰ هکتار از کشتزارهای استان برداشت شد؛ میانگین برداشت محصول استان در واحد سطح  از کشوری بالاتر است.

    وی اظهار داشت: میانگین عملکرد تولید پیاز در کشور ۴۲ تن در هکتار است که این رقم در خراسان شمالی ۵۲ تن در هکتار است.

    وی افزود: عمده کشت پیاز در کشتزارهای این استان از بهمن به صورت بذری صورت می گیرد و در برخی از کشتزارهای استان نیز به صورت نشاء ریشه‌لخت کشت می شود.

    وی گفت: عملکرد پیاز زودکشت در مقایسه با کشت نشائی بالاتر است و زودتر نیز به بازار فروش می رسد.

    وی ارقام پیاز قابل کشت در این استان را شامل زرد یا طلایی، سفید یا استرلینگ و رقم قرمز یا آذرشهری عنوان کرد و افزود: ۸۷ درصد پیاز کشت شده در استان متعلق به رقم زرد است و این رقم به علت وزن مناسب،  خاصیت ماندگاری دارد.

    وی در خصوص مشخصات فنی و ظاهری پیاز زرد گفت: این رقم رشد خوبی دارد، دارای پوست چندلایه، اندازه متوسط و طعمی ملایم است که خاصیت انبارمانی زیادی دارد.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: رقم سفید یا استرلینگ که سطح زیرکشت آن حدود ۱۰ درصد کشتزارهای استان را شامل می شود، عمدتا در مازندران و گلستان به فروش می رسد و رقم قرمز یا آذرشهری نیز که عملکرد آن در مقایسه با دو رقم دیگر کمتر است، مزه تندتری دارد و در سال‌های گذشته قسمت عمده آن به کشورهای عربی از جمله عمان صادر شده است.

    یوسفی گفت: رقم قرمز یا آذرشهری بیشتر در شهرستان جاجرم، گرمه و مانه و سملقان کشت می شود و سطح زیر کشت آن حدود سه درصد کل مزارع پیاز استان را شامل می شود.

    وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت پیاز در استان مربوط به شهرستان مانه و سملقان با سطحی حدود ۲ هزار هکتار است.

    وی اظهار داشت: علاوه بر سهم سرانه استان، حدود ۱۲۵ هزار تن پیاز مازاد در منطقه تولید می شود که به دلیل قابلیت انبارمانی مناسب در دیگر استان‌ها به فروش می رسد و مقداری نیز در کارخانه های کالباس سازی فرآوری می شود.

    وی بر صادرات این محصول تاکید کرد و گفت: پیازکاران استان از سال آینده براساس ذائقه مردم کشور هند محصول تولید کنند زیراکه پیازهای این خطه هم اکنون به علت زرد و شیرین بودن مورد پسند هندی‌ها نیست.

    خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفری، ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار زراعت و ۴۴ هکتار باغ است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *