یکصد اصله نهال همزمان با هفته درختکاری و منابع طبیعی به نام یکصد زن نامدار قرن همچون خدیجه ثقفی، مرضیه حدیدچی، طاهره صفارزاده، توران میرهادی، سیمین دانشور و ایران درودی در بوستان پردیس بانوان منطقه ۱۵ تهران کاشته شد.
×
×

کاشت۱۰۰ نهال به نام ۱۰۰ زن نامدار قرن در تهران

  • کد نوشته: 26773
  • ۱۳۹۹-۱۲-۲۱
  • ۰
  • یکصد اصله نهال همزمان با هفته درختکاری و منابع طبیعی به نام یکصد زن نامدار قرن همچون خدیجه ثقفی، مرضیه حدیدچی، طاهره صفارزاده، توران میرهادی، سیمین دانشور و ایران درودی در بوستان پردیس بانوان منطقه ۱۵ تهران کاشته شد.

    کاشت۱۰۰ نهال به نام ۱۰۰ زن نامدار قرن در تهران
  • تبلیغ هدفمند

    یکصد اصله نهال همزمان با هفته درختکاری و منابع طبیعی به نام یکصد زن نامدار قرن همچون خدیجه ثقفی، مرضیه حدیدچی، طاهره صفارزاده، توران میرهادی، سیمین دانشور و ایران درودی در بوستان پردیس بانوان منطقه ۱۵ تهران کاشته شد.

    ایرنا، این آیین به صورت نمادین به همت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران و همکاری سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با هدف زنده نگهداشتن نام و یاد زنان افتخارآفرین کشور و تجلیل از اثرگذاری این زنان و آغاز پویش زنان قرن امروز -چهارشنبه- با حضور زهرا بهروزآذر مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران و جمعی از زنان فعال اجتماعی و سیاسی در ذیل ویژه‌برنامه‌های تهران ۱۴۰۰ شهرداری تهران برگزار شد.

    مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در این آیین اظهارداشت: تعداد زنان نامدار بیش از این یکصد عنوان است و ما تنها آغازگر این راه هستیم.

    وی گفت: در فرهنگ ایرانی اسلامی درخت نماد حیات و زندگی و باروری است و با کاشت نهال‌ به نام زنان نامدار قصد داریم این پیام را اعلام کنیم که زنان نامدار هم در حیات خودشان اثرگذار بودند و هم می‌توانند پس از حیاتشان برای دیگران اثربخش و الگویی شایسته باشند.

    بهروزآذر افزود: از تمامی شهروندان می‌خواهیم تا با معرفی زنان خیر و نیکوکار، زنان الهام‌بخش و هر بانویی که در آبادانی، پیشرفت و دفاع از کشور نقش اثرگذاری داشته است، ما را در ادامه این مسیر یاری کنند و با کاشت درختی با نام این زنان، نام و یاد آنان را زنده نگه دارند.

    در این آیین نهال‌هایی به نام یکصد زن نامدار قرن در حوزه‌های فرهنگی، هنری، علمی، ورزشی، اجتماعی و سیاسی همچون توران میرهادی مادر ادبیات کودک و نوجوان در ایران، نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک ایران، بدرالزمان قریب زبانشناس ایرانی برنده جایزه چهره ماندگار، سیمین دانشور نویسنده و نخستین زن داستان‌نویس در زبان فارسی، پروین اعتصامی شاعر و نخستین کتابدار زن ایران، طاهره صفارزاده مترجم قرآن به فارسی و انگلیسی(ملقب به خادم‌القرآن) و شاعر، سیده نصرت‌بیگم امین(بانو امین) مجتهد و عارف شیعی، طوبی کرمانی استاد برجسته فلسفه اسلامی و نخستین رایزن فرهنگی زن، مهدیه الهی‌قمشه‌ای شاعر، مولوی‌شناس و پژوهشگر ادبیات و ژاله آموزگار پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبان‌های باستانی کاشته شد.

    کاشت۱۰۰ نهال به نام ۱۰۰ زن نامدار قرن در تهران
    نهال‌هایی به نام هنرمندانی همچون ایران درودی نقاش و مستندساز، نزهت امیری موسیقی‌دان و نخستین بانوی رهبر ارکستر ملی، مهربانو توفیق موسیقی‌دان و نخستین زن عضو هیات علمی رشته موسیقی ایرانی و زنان نامدار در حوزه علم همچون آلنوش طریان مادر ستاره‌شناسی ایران، مه‌لقا ملاح مادر محیط‌زیست، مریم میرزاخانی ریاضیدان و برنده مدال فیلدز، اقدس غربی اولین زن داروساز، آذر اندامی کاشف واکسن وبا، فهیمه احمدی دستجردی مهندس پرواز و خلبان و موسس انجمن بانوان هوانورد ایران و عفت تجارتچی نخستین زن خلبان ایرانی کاشته شد.

    نهال‌هایی نیز به نام زنان نامدار در حوزه ورزش همچون زهرا نعمتی نخستین زن دارنده مدال طلا در مسابقات پارالمپیک، سارا خادم‌الشریعه شطرنج باز، لاله صدیق قهرمان اتومبیلرانی و الهه احمدی قهرمان تیراندازی کاشته شد.

    همچنین در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی نهال‌هایی به نام زنان نامدار این حوزه‌ها همچون بدرالملوک امام مادر خیریه‌های ایران، زهرا گیتی‌نژاد خیر مدرسه‌ساز، مریم عمیدسمنانی نخستین روزنامه‌نگار زن، فاطمه نواب‌صفوی عکاس و خبرنگار جنگ، مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ، فاطمه ناهیدی نخستین زن آزاده ایرانی، زرین‌تاج کیهانی پزشک در جبهه‌های دفاع مقدس، خدیجه ثقفی همسر امام خمینی(ره)، مرضیه حدیدچی دباغ نماینده سه دوره در مجلس شورای اسلامی و از موسسان سپاه پاسداران، اعظم طالقانی نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، منیره گرجی‌فرد تنها زن عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، فریده ماشینی فعال اجتماعی و سیاسی، فاطمه عباسی ورده مادر چهار شهید(برادران شهید جوادنیا)، حسنیه جزء‌دانش مادر سه شهید آقاجانلو و سیده زهرا حسینی راوی کتاب «دا» و دارنده نشان جهادگر عرصه فرهنگ و هنر کاشته شد.

    ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه با عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده و نخستین روز این هفته روز درختکاری است. هفته منابع طبیعی امسال با شعار «همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی» در سراسر کشور و استان تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا با محدودیت اجرا می‌شود.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *