×
×

همزمان با عید سعید مبعث
رونمایی‌از۶اثر نفیس قرآنی درقم

  • کد نوشته: 26811
  • ۱۳۹۹-۱۲-۲۲
  • ۰
  • «سید علی اصغر موسویان» هنرمند البرزی تاکنون ۲۸ سال از عمر خود را صرف کتابت قرآن کریم به روش های مختلف هنری کرده است.
    رونمایی‌از۶اثر نفیس قرآنی درقم
  • تبلیغ هدفمند

    همزمان با عید سعید مبعث، ۶ اثر نفیس قرآنی هنرمند البرزی روز پنجشنبه در بیت آیت الله علوی بروجرودی در قم رونمایی شد.

    رونمایی‌از۶اثر نفیس قرآنی درقم
    رونمایی‌از۶اثر نفیس قرآنی درقم
    رونمایی‌از۶اثر نفیس قرآنی درقم

    «سید علی اصغر موسویان» هنرمند البرزی تاکنون ۲۸ سال از عمر خود را صرف کتابت قرآن کریم به روش های مختلف هنری کرده است.

    این هنرمند تا پیش از رونمایی از این ۶ اثر نفیس، ۳۱ بار قرآن را با خطوط و ابزار مختلف کتابت کرده و این قرآن ها را به اعتاب مقدسه، مقام معظم رهبری، حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه و حرم شاه عبدالعظیم حسنی اهدا کرده است.

    موسویان در حاشیه آیین رونمایی از قرآن های کتابت شده اخیر خود، گفت: کار کتابت قرآن یک از هنرهای اسلامی است که از اول اسلام مرسوم شد و نخستین کاتب قرآن حضرت علی (ع) بودند که به دستور پیامبر اسلام (ص) این کار را انجام دادند.

    این هنرمند از مسوولان گلایه کرد که هیچ گاه از سوی هیچ مسوولی به خصوص مسوولان فرهنگی کشور حمایتی نشده که نشان از مهجور بودن قرآن در کشور ما دارد.

    وی افزود: من مهجوریت قرآن را به معنای واقعی لمس کردم و این در حالی است که تصورات بر این است که من منفعت مادی از این کار دارم ولی تمام کارهای من در این مدت با هزینه شخصی بوده زیرا خود را بدهکار اهل بیت (ع) می دانم و این ها امانتی پیش ما است.

    هنرمند خوشنویس قرآنی گفت: این کار نیازمند حمایت معنوی است و از مسوولان می خواهم حداقل حمایت معنوی حتی با حضور خود برای رونمایی از این آثار داشته باشند.

    وی در ادامه به بیان مشخصات قرآن های کتابت شده اشاره کرد و گفت: از این آثار سه قرآن کتاب شده با قلم است که جنس کاغذ برکه گلاسه و ابعاد ۳۰ در ۴۵ سانتی متر بوده و خط اثر ترکیبی از ۲ خط نسخ و ریحان است.

    وی وزن اثر را نزدیک ۲۰ کیلوگرم دانست و مدت زمان کتابت را ۲ هزار ساعت عنوان کرد و تعداد برگ های این قرآن ها ۶۵۰ صفحه است ضمن اینکه در کتابت اثر از رنگ مشکی استفاده شده است.

    موسویان یکی دیگر از آثار را قرآن فلزی مرقع نام برد و افزود: چنس اوراق فلز برنز بوده و خط اثر نسخ می باشد و وسط ورق ها نام مبارک اهل بیت (ع) حک شده است. 

    وی وزن اثر را نزدیک ۲۰ کیلوگرم عنوان کرد و اظهار داشت: اوراق به وسیله لولا به هم وصل شده و مدت زمان کتابت این اثر نیز ۲ هزار ساعت می باشد و تعداد ورق ها نیز ۳۸ صفحه است ضمن اینکه این اثر به وسیله یک سوزن فولادی حک شده است.

    این هنرمند البرزی به بیان مشخصات ۲ قرآن کتابت شده دیگر پرداخت و گفت:‌این قرآن ها نیز بوسیله خودکار کتابت شده و جنس کاغذ برزیلی می باشد و ابعاد اثر نیز ۲۰ در ۳۰ سانتی متر بوده و خط اثر نیز شکسته نستعلیق می یاشد.

    وی وزن اثر را نزدیک سه کیلوگرم عنوان کرد و افزود: برای کتابت این آثار نیز ۱۵۰۰ ساعت زمان صرف شده و تعداد برگ های این کتب نیز ۳۶۶ صفحه می باشد و به وسیله خودکار مشکی و آبی کتابت شده است.

    یکی از کارهای شاخص این هنرمند خوشنویس کتابت قرآن بر روی تصویر کشتی نوح است که به عنوان «کشتی مطلا» رسانه ای شد.

    موسویان در خصوص این قرآن، اظهار داشت: این کشتی قرآنی به حرم امام حسین (ع) اهدا شد که شاهد هجمه زیادی از سوی رسانه ها بودیم در حالیکه جنس این کشتی از برنج بوده و بر روی آن برای عمر بیشتر، آب طلا کار شده بود.

    وی اضافه کرد: وزن این کشتی ۷۰ کیلوگرم است که گفتند ۷۰ کیلوگرم طلا برای ساخت این کشتی و قرآن به کار برده شده است.

    قرار است این هنرمند البرزی این قرآن های کتابت شده را به اعتاب مقدسه در شهرهای کربلا، کاظمین و سامرا اهدا کند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *