×
×

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رییس ستاد آمایش آموزش عالی کشور
بهبود رتبه مراکزآموزش‌عالی کشور

  • کد نوشته: 26831
  • ۱۳۹۹-۱۲-۲۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، غلامحسین رحیمی روز پنجشنبه پس از بازدید از مرکز آموزش عالی کاشمر در نشستی با نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و ائمه جمعه شهرستانهای کاشمر، خلیل آباد و بردسکن با بیان اینکه توسعه آموزش عالی دولتی در خراسان رضوی تقریبا متعادل است افزود: آمایش و ساماندهی مراکز آموزش عالی در هشت طرح برنامه‌ریزی شده که ماموریت‌گرایی و ساماندهی و تنظیم مجدد رشته ها با در نظر گرفتن نیازهای منطقه ای و مزیت نسبی از این جمله هستند.
    بهبود رتبه مراکزآموزش‌عالی کشور
  • تبلیغ هدفمند

    معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رییس ستاد آمایش آموزش عالی کشور گفت: امسال رتبه و کیفیت مراکز آموزش عالی کشور بهبود یافته و با توجه به حضور فعال در مجامع و ارائه مقالات بین‌المللی رتبه کشور در این زمینه ارتقا یافته است.

    بهبود رتبه مراکزآموزش‌عالی کشور
    بهبود رتبه مراکزآموزش‌عالی کشور
    بهبود رتبه مراکزآموزش‌عالی کشور

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، غلامحسین رحیمی روز پنجشنبه پس از بازدید از مرکز آموزش عالی کاشمر در نشستی با نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و ائمه جمعه شهرستانهای کاشمر، خلیل آباد و بردسکن با بیان اینکه توسعه آموزش عالی دولتی در خراسان رضوی تقریبا متعادل است افزود: آمایش و ساماندهی مراکز آموزش عالی در هشت طرح برنامه‌ریزی شده که ماموریت‌گرایی و ساماندهی و تنظیم مجدد رشته ها با در نظر گرفتن نیازهای منطقه ای و مزیت نسبی از این جمله هستند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر زمان ایجاد و توسعه واحدهای تحقیقاتی و مهارت ‌محور است و باید در زمینه فعالیت مراکز رشد و نوآوری گام برداشت.

    معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید اعتبارات در حوزه علم به سوی ایجاد مراکز رشد متمرکز شود کما اینکه یک درصد از بودجه‌های دستگاههای اجرایی از طریق عقد قرارداد با دانشگاه‌ها باید به امور پژوهشی تخصیص یابد که این مبلغ امسال ۲۸۰ میلیارد تومان است.

    وی افزود: در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی جنوب خراسان رضوی نه نیاز و نه امکانات لازم را داریم که هر کدام بطور مستقل رشد کنند بلکه قصد براین است در چارچوب با ایجاد دانشگاهی جامع هم به کیفیت و هم به کمیت توجه شود و گرنه بحث ادغام و انحلال مطرح نیست.

    رحیمی ادامه داد: در این مراکز دانشگاهی اعضای هیات علمی باید ضمن ارائه آموزش خوب و انجام پژوهش های منجر به چاپ مقاله، زمینه مشارکت در توسعه فناوری و مشارکت در اثربخشی نهاد علمی در امور مناطق را فراهم کنند.

    موضوع انحلال مرکز آموزش عالی کاشمر منتفی است

    وی گفت: مرکز آموزش عالی کاشمر یک مرکز دولتی، روزانه حضوری وابسته به وزارت علوم است و موضوع انحلال آن منتفی است. گرچه طی چند ماه اخیر مسائلی در خصوص ساماندهی مراکز آموزش عالی مطرح شده اما قرار نیست تنها مرکز دانشگاهی دولتی کاشمر منحل یا ادغام شود.

    معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مرکز آموزش عالی کاشمر مشمول طرح ساماندهی است و با توجه به وضعیت مرکز و نیاز و مزیت های نسبی منطقه باید تصمیم جدا در خصوص آن گرفته شود.

    وی با بیان اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر باقی خواهد ماند و با قوت باید کار خود را ادامه دهد گفت: برای رشد و توسعه مرکز آموزش عالی کاشمر ابتدا باید سعی کنیم تنظیم مجدد در رشته ها داشته باشیم به طوریکه هم ارتقای کیفی در آموزش و تحقیقاتی که به این رشته ها مرتبط است صورت گیرد و هم رشته ها به گونه ای باشد که بتوانند به مزیت‌های نسبی و نیازهای منطقه پاسخ دهند.

    رحیمی افزود: اولویت این منطقه کشاورزی است و با توجه به اینکه قطب تولید کشمش در کشور محسوب می شود باید در این منطقه مرکز نوآوری کشمش و واحد پژوهشی کشمش داشته باشیم.

    وی ادامه داد: ترشیز علاوه بر اینکه معادن بسیار دارد منطقه گردشگری محسوب می شود و دارای صنایع دستی است که همه مزیت ها در رشته و فعالیت های علمی و پژوهشی باید در مرکز آموزش عالی کاشمر منعکس شود.

    نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم حفظ استقلال مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان هویت منطقه گفت: با نگاه به ظرفیت‌ها، وسعت و جمعیت منطقه ترشیز شامل شهرستانهای کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ نباید شاهد انحلال تنها مرکز دانشگاهی دولتی منطقه باشیم بلکه باید با تعریف ماموریت برای آن و تنظیم رشته‌های آن متناسب با نیازها نسبت به آمایش هوشمندانه مراکز آموزش عالی برنامه ریزی شود.

    حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین افزود: آمایش و ساماندهی نباید به ادغام مرکز دانشگاهی منجر شود زیرا چنین اتفاقی منجر به رخ دادن اتفاقات ناخوشایندی در حوزه علم و مسیر توسعه منطقه می‌شود.

    رییس مرکز آموزش عالی کاشمر نیز با بیان اینکه این مرکز از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده و در سالهای اخیر به رغم همه تنگناها به مسیر رو به رشد خود ادامه داده است گفت: توجه به مراکز آموزش عالی کاشمر راهِ حل رفع مسائل و مشکلات منطقه ترشیز است.

    هادی معماریان افزود: مجموعه تشکیلات آموزش عالی در منطقه ترشیز با ۳۰ هزار دانش‌آموخته دانشگاهی ظرف سه دهه فعالیت و در اختیار داشتن ۴۰ هکتار فضای فیزیکی، در طول این سالها تلاشهای بسیار برای توسعه آموزش عالی در این خطه انجام داده است و هم‌اینک پنج هزار دانشجو در مرکز آموزش عالی کاشمر، بردسکن،  دانشگاه آزاد، پیام نور، جهاد دانشگاهی و دانشکده پرستاری این خطه با فعالیت ۱۰۰ عضو هیات ‌علمی و ۳۰۰ استاد مدعو یا حق‌التدریس در حال تحصیل هستند.

    وی ادامه داد: آمارهای مربوط به دانش‌آموختگان مرکز آموزش عالی کاشمر نشان می‌دهد بطور میانگین ۵۰ درصد این افراد البته بیشتر در مقاطع کاردانی و کارشناسی، در بخشهای مختلف دولتی و خصوصی همین منطقه مشغول کار شده و هم‌اینک اشتغال دارند و برخی دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی نیز با تمایل به کسب تحصیلات تکمیلی وارد دوره کارشناسی‌ارشد می‌شوند که اکثر آنها افراد بومی خطه ترشیز بوده و برخی نیز کارمندان بخش دولتی یا خصوصی هستند.

    رییس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: این مرکز توانسته در سه سال اخیر با توسعه فعالیت‌های دانشگاهی، پژوهشی و ارتباط با صنعت و جامعه و راه‌اندازی مرکز نوآوری مأمنی هر چند کوچک برای جذب بیشتر دانشجویان، ایده‌های نوآورانه و نخبگان منطقه ترشیز باشد.

    وی با بیان اینکه ظرفیتها و نیازهای منطقه‌ای مرتبط با خدمات و کاربرد آموزش عالی نیازمند بازبینی و شناسایی‌ جدی و دقیق است افزود: در این زمینه رشته‌های دانشگاهی در حوزه‌هایی همچون کشاورزی، صنایع‌ غذایی، بسته‌بندی و فرآوری محصولات زراعی، مدیریت کسب و کارهای کوچک، تولید گیاهان دارویی و فرآوری آنها، فرش و صنایع دستی، مدیریت گردشگری، نساجی و معدن تعریف و بازتعریف می‌شوند.

    فعالیت مرکز آموزش عالی کاشمر سال ۱۳۹۰ با دو رشته و ۳۰ دانشجو آغاز شد. هم‌اینک بیش از هزار دانشجو در ۶ رشته در این مرکز تحصیل می‌کنند. علاوه بر این مرکز پنج مرکز آموزش عالی دیگر با سه هزار دانشجو در کاشمر فعالیت دارند. کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *