×
×

خسارت شدیدسرما به باغداران وکشاورزان

  • کد نوشته: 27093
  • ۱۳۹۹-۱۲-۲۴
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین عبدالحسین نامور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیشترین خسارت مربوط به باغ ها و کشتزارهای شهرستان مانه و سملقان در غرب استان است.
    خسارت شدیدسرما به باغداران وکشاورزان
  • تبلیغ هدفمند

    رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بارش برف و سرمای ۲ روز گذشته که در برخی مناطق تا ۱۷ درجه سانتیگراد زیر صفر رسید به باغ‌ها و کشتزارهای استان خسارت زده است.

    سردترین شب روستای کشورکوسه شیروان
    خسارت شدیدسرما به باغداران وکشاورزان

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین عبدالحسین نامور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیشترین خسارت مربوط به باغ ها و کشتزارهای شهرستان مانه و سملقان در غرب استان است.

    وی با بیان اینکه بیشترین خسارت  در این بازه زمانی به باغ ها وارد شده است، گفت: کارشناسان در حال برآورد میزان خسارت وارده به استان هستند.

    رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: بدون احتساب میزان خسارت ۲ روز گذشته، سرمای اسفندماه امسال هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال به کشتزارها و باغ‌های استان در سطح ۳۱ هزارو ۱۸۸ هکتار خسارت زد.

    نامور گفت: بخشی از درختان بادام استان که به دنبال گرمای اواخر بهمن ماه به شکوفه نشسته بودند، با ورود جبهه بارشی اسفند ماه گذشته و کاهش محسوس دمای هوا دچار سرمازدگی شدند که در سرمای اخیر بیشتر درختان هسته دار از جمله زردآلو، هلو، آلو، گلابی نیز خسارت وارد شده است.

    وی افزود: هر ساله در بهمن و اسفند ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زرد آلو می شود.

    رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: حوادث طبیعی در ۱۰ سال گذشته بیش از ۴۲ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال به کشاورزان استان خسارت زد که بیشترین میزان مربوط به سرمازدگی است.

     نامور از کشاورزان خواست تا محصولات خود را بیمه کنند و گفت: تنها اهرم برای کمک به میزان خسارت دیده ها از بخش کشاورزی صندوق بیمه است، کشاورزان خسارت دیده از ناحیه بیمه تنها جبران خسارت را دریافت می کنند.

    سالانه تنها حدود ۱۵درصد از اراضی استان زیرپوشش طرح بیمه محصولات کشاورزی قرار می گیرند.

    ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان در بخش‌های مختلف ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال است که بیشترین تولیدات در بخش زراعی است.

    سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.

    خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

    حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

    بر اساس اعلام اداره هواشناسی اسفراین طی ۲۴ ساعته گذشته در برخی نقاط شهرستان اسفراین بیش از ۴۸ میلی متر بارش باران و برف ثبت شده است.

    بر اساس پیش بینی هواشناسی بارش باران و برف را تا فردا ادامه دارد و دمای هوا طی امشب به زیر صفر در شهرستان اسفراین خواهد رسید.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *