×
×

ثبت شرکت باسهامی خاص بهتراست یامحدود

  • کد نوشته: 27530
  • ۱۳۹۹-۱۲-۲۹
  • ۰
  • از آنجا که عمده ثبت شرکت و دیگر شهرهای کشور از نوع ثبت شرکت با مسئولیت محدود و یا ثبت شرکت سهامی خاص هستد در این مقاله به تفاوت این دو نوع شرکت از نگاه کارشناسان موسسه حقوقی می‌پردازیم تا متقاضیان ثبت کشور بتوانند به درستی نوع شرکت خود را انتخاب نمایند.
    ثبت شرکت باسهامی خاص بهتراست یامحدود
  • تبلیغ هدفمند

    ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار اقتصادی با توجه به شرایط پیچیده و رشد و گسترش شهرنشینی امروزه مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس تفاوت‌های بین ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت با مسئولیت محدود مشخص می‌شود.

    ثبت شرکت باسهامی خاص بهتراست یامحدود

    از آنجا که عمده ثبت شرکت  و دیگر شهرهای کشور از نوع ثبت شرکت با مسئولیت محدود و یا ثبت شرکت سهامی خاص هستد در این مقاله به تفاوت این دو نوع شرکت از نگاه کارشناسان موسسه حقوقی می‌پردازیم تا متقاضیان ثبت کشور بتوانند به درستی نوع شرکت خود را انتخاب نمایند.

    در ابتدا ضمن معرفی کوتاه شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص به ذکر اهم شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو نوع شرکت خواهیم پرداخت.

    تعریف شرکت سهامی خاص

    شرکت سهامی خاص شرکتی است از نوع شرکت های سهامی که سرمایه آن منقسم به سهام است و مسئولیت هر یک از سهامداران به میزان به مبلغ اسمی سهام آن ها محدود است. به عبارت ساده تر شرکا به میزان درصد سهام نسبت به دیون شرکت متعهد و متضمن هستند و برای تامین سرمایه اولیه این نوع شرکت نمی‌توان با عرضه سهام در بورس و پذیره نویسی اقدام به تامین سرمایه نمود و اوراق قرضه نیز در این راستا قابل انتشار نبوده و بایستی تمامی سرمایه این نوع شرکت توسط سهامداران شرکت تامین شود. همچنین سهامداران این نوع شرکت در زمان تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص بایستی حداقل %۳۵ سرمایه اولیه شرکت را در نزد یکی از بانک های کشور و در حساب متعلق به شرکت در شرف تاسیس واریز نموده و رسید آن را به اداره ثبت شرکت ها ارائه نمایند و الباقی %۶۵ سرمایه اولیه را حداکثر ظرف مدت ۵ سال به حساب شرکت واریز کنند.

     تعریف شرکت بامسئولیت محدود

     شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که با ۲ نفر عضو قابل تشکیل است و تمامی نقل و انتقال اعضا می بایست در دفاتر اسناد رسمی صورت پذیرد. این شرکت مطابق قانون ماده ۹۴ قانون تجارت شرکتی است که بین ۲ یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل می گردد و افراد به میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشند. این نوع شرکت با حداقل ۲ عضو قابل ثبت است.

    شباهت شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص

    ۱- حداقل سرمایه اولیه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است.

    ۲- میزان حق رای در مجامع شرکت سهامی خاص به تعداد سهام هر یک از سهامداران در شرکت و همچنین در شرکت با مسئولیت محدود نیز به میزان سرمایه سهم الشرکه هر یک از شرکا خواهد بود .

    ۳- در هیچکدام از ۲ شرکت الزامی برای افزایش سرمایه وجود ندارد و افزایش سرمایه به صورت اختیاری است.

    تفاوت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص

    ۱- در کلیه اوراق و اسناد شرکت پس از نام شرکت با مسئولیت محدود می بایست عبارت ” با مسئولیت محدود ” پس از ثبت شرکت مسئولیت محدود درج شود و در شرکت سهامی خاص می بایست عبارت ” سهامی خاص ” پس از ثبت شرکت سهامی خاص ذکر گردد.

    ۲- حداقل تعداد اعضا برای ثبت شرکت سهامی خاص ۳ نفر به همراه معرفی دو بازرس بوده در حالیکه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل اعضا ۲ نفر بوده و نیازی به معرفی بازرس ندارد . البته ناگفته نماند در شرکت مسئولیت محدود نیز میتوان هیات نظار را تشکیل داد.

    ۳- در زمان ثبت شرکت سهامی خاص می بایست سهامداران حداقل %۳۵ سرمایه اولیه شرکت را در نزد بانک در حساب متعلق به شرکت در شرف تاسیس قرار داده و گواهی آن را به اداره ثبت شرکت ارائه نمایند در حالی که در زمان ثبت شرکت مسئولیت محدود تمامی سرمایه در اختیار مدیر عامل شرکت قرار گرفته و با اقرار ایشان مبنی بر دریافت سرمایه نیازی به ارائه رسید بانکی به اداره ثبت شرکت ها نیست.

    ۴- انتخاب روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های شرکت در شرکت مسئولیت محدود ضروری نبوده درحالی که در شرکت سهامی خاص این موضوع جز الزامات می باشد.

    ۵- در شرکت سهامی خاص مجمع توسط هیئت رئیسه شرکت و ۲ نفر به عنوان ناظر ، ۱ نفر به عنوان رئیس و ۱ منشی برگزار می گردد. در حالی که در شرکت های بامسئولیت محدود تشکیل جلسات عمومی شرایط دشوارتری دارد و مجامع تنها در حالتی که شرکا بیش از ۱۲ نفر باشند تشکیل می گردند.

    ۶- مدیران شرکت با مسئولیت محدود را می توان از میان شرکا یا افرادی غیر از شرکای شرکت تعیین نمود در حالی که در شرکت سهامی خاص مدیران می بایست حتما از میان سهامداران برگزیده شوند و تعدادی از سهام آنان مطابق اساسنامه به عنوان وثیقه تسلیم صندوق شرکت گردد.

    ۷- تقسیم سود در شرکت های سهامی خاص الزااما به میزان سهام هر یک از سهامداران می باشد. در حالی که در شرکت های بامسئولیت محدود تقسیم سود می تواند در اساسنامه قابل تغییر باشد.

    ۸- در شرکت های سهامی خاص آورده غیر نقدی اعضا توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزش یابی می گردد و در مواقع لازم به نظر کارشناسان رسمی دادگستری تقسیم می گردند در حالی که در شرکت بامسئولیت محدود ای کار توسط شرکا صورت می پذیرد.

    ۹- مدیران شرکت با مسئولیت محدود می توانند در بازه زمانی نامحدود به تشخیص شرکای شرکت مدیریت نمایند. در حالی که این بازه برای شرکت سهامی خاص حد اکثر ۲ سال برای مدیران تعیین شده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *