×
×

گُل بود به سبزه نیز آراسته شد

  • کد نوشته: 27638
  • ۱۳۹۹-۱۲-۳۰
  • ۰
  • خرید گل و چیدن سفره هفت سین قبل از شروع سال یکی از آداب و رسوم ما ایرانیان است که باعث شده است شرایط کرونایی هم مانع حضور بعضی از خانواده ها در بازار گل نشود.
    گُل بود به سبزه نیز آراسته شد
  • تبلیغ هدفمند

    روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ تهرانی‌ها بدون دل نگرانی و استرس از کرونا با حضور گسترده در بازار گل شهید محلاتی واقع در بلوار زمزم با خرید سبزه، گل‌های سنبل و سینره و بساط سفره هفت سین به استقبال نوروز باستانی ۱۴۰۰ می‌روند.

    گُل بود به سبزه نیز آراسته شد

    خرید گل و چیدن سفره هفت سین قبل از شروع سال یکی از آداب و رسوم ما ایرانیان است که باعث شده است شرایط کرونایی هم مانع حضور بعضی از خانواده ها در بازار گل نشود.

    خیابان های منتهی به بازار گل مملو از خودروهای پارک شده است که خانواده ها به همراه اعضای خانه برای خرید گل عازم بازارگل شده اند.

    بساط گل در اطراف بازار شهید محلاتی توجه بسیاری از عابران را به خود جلب کرده است بازاری که در آن از سبزه گرفته تا سفره هفت سین، ماهی گلی، تخم مرغ به شکل گل در طرح و شکل های مختلف به چشم می خورد.

    سنجد، سبزه، سمنو، سیب، سماق، سیر، قرآن، سبزه، سکه و تنگ های ماهی در طرح های متنوع نیز به چشم می خورد، حتی سفره های هفت سین آماده نیز وجود دارد که در پشت هر کدام از این سین ها فلسفه و نمادی نهفته است.

    در میان هم‌همه عابران صدای فریاد دست فروشانی که فریاد می زنند سبزه “هفت سین فقط ۲۰ تومان حراج شده بدو تا تموم نشده” حواست را بر هم می زند، جمعیتی که به سرعت به سمت دست فروشان می روند.

    وجود سبزه گندم و حتی انواع سبزه نارنج، عدس و انواع سبزیجات برای سفره هفت سین در اینجا به وفور یافت می شود.

    از ورودی بازارگل به سختی وارد می شوم جمعیت به قدری زیاد است که به راحتی نمی توان میان مردم حرکت کرد. افرادی که در دست هایشان دسته های گل های رز، سینره، سنبل، گُل داوودی، مریم و رز است و آن ها را به پای سفره های هفت سینشان می برند تا عطری از بهار در خانه هایشان به مشام برسد.

    عطر گل ها از سالن بازار گل به مشام می رسد گل هایی که به گل عید معروف هستند؛ گل شب بو که عطرش به صورت تازه یا خشک شده به فروش می رسد.

     یکی دیگر از گل ها، گل سیکلامن، گیاهی با برگ های کروی و قلبی شکل به رنگ سبز تیره و گل های رنگی و جذاب است که از اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می‌دهد و از معدود گیاهانی است که در زمستان هم گل دارد. سینره نیز از دیگر گل های مشهور عید است که از اواخر زمستان تا اوایل بهار گلدهی خود را آغاز می‌کند و در رنگ های آبی، صورتی، بنفش و سفید وجود دارد. سنبل نیز گلی علفی و پیاز دار است و گلهای زنگوله ای شکل دارد که چشمان هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

    جمعیت به قدری مشتاقانه در انتخاب گل و رنگ های آن هستند که گویی نه انگار چندی پیش همه نگران مبتلا شدن به ویروس کرونا بودیم و همچنان نیز این داستان کرونایی ادامه دارد.

    بازار فروش گل های گلدانی نیز رونق دارد یکی گل انتخاب می کند آن یکی در گلدان می کارد و دیگری با گاری تا جلوی درب خروجی بازار گل می برد.

    یکی از عمر گل های سینره می پرسد و یکی دیگر به دنبال رنگ های مختلف آن است هر گوشه ای از این بازار گل از خریدار و فروشنده سرشان گرم خرید و فروش گل است انگار که کرونا خان خود را پهن کرده و قصد رفتن ندارد.

    جالب اینکه در بین بیشتر خریداران، افرادی هستند که بدون ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی وارد این بازار شلوغ شده اند بدون اینکه در دلشان دلهره ای از کرونا باشد.

    در یکی از راهروهای این بازار گل، فروشگاه خوراکی وجود دارد که بساط کرونایی اش پهن است و جمع زیادی از مردم در آنجا هستند. مغازه ای هر چند کوچک اما مکانی مطلوب برای شیوع کروناست.

    یکی از شهروندان تهرانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد همه گیری کرونا می گوید: یک سال است که خانه خارج نشده ایم بلاخره برای سفره هفت سین نیاز به وسایل داشتیم که باید برای تهیه آن به بازار گل می آمدیم.

    این زن ۳۸ ساله ادامه می دهد: عید بدون سفره هفت سین که عید نمی شود باید گل باشد و همه سور و سات آن آماده باشد ان شالله که اتفاقی برای کسی نمی آید.

    دیگری که مردی ۴۲ ساله است، می گوید: اصلا فکر نمی کردم انقدر بازار گل شلوغ باشد به هوای اینکه خلوت است به همراه همسرم آمدم تا گلدانی برای مادران به عنوان عیدی بخرم اما اکنون در این بازار گیر افتاده ام و نه راه پیش و پس دارم.

    او اضافه می کند: امسال به خاطر شیوع کرونا تصور می کردم که جمعیت کمتری به بازار بیایند اما انگار اینطور نیست.

    در یکی دیگر از سالن های بازار گل شهید محلاتی زنی که به همراه پسرش در حال خرید سبزه سفره هفت سین است، به خبرنگار ایرنا می گوید: برای سفره هفت سین نیاز به سبزه داشتم و نمی شد سبزه را زودتر تهیه کرد باید تر و تازه باشد تا در سفره زیبا نمایان کند به خاطر همین مجبور شدیم در این روز شلوغ به بازار بیاییم.

    او ادامه می دهد: ماسک و مواد ضدعفونی همراهمان برداشته ایم و مواظب هستیم.

    شیوع کرونا به خصوص شیوع کرونای انگلیسی هم نتوانست حضور جمعیت را در بازار گل و گیاه سفره هفت سین تهرانی ها را کم رنگ کند.

    ازدحام جمعیت در محیط های بسته سالن ها و مغازه های کوچک بازار گل این نگرانی را ایجاد می کند که نکند با گل ها و گلدان هایمان کرونا را مهمان سفره های هفت سینمان کنیم.

    نویسنده: فرزانه پیری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *