×
×

یادآوری آیین‌های دلنشین
نوروزباآیین‌های‌کهن مردم استان سمنان

  • کد نوشته: 27702
  • ۱۴۰۰-۰۱-۰۱
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، استان سمنان با هشت شهرستان و ۵۴۹ روستا و آبادی آیین‌های جذابی برای استقبال از عید نوروز و جشن سال نو دارند که وجود آدمی را به وجد می‌آورد.
    نوروزباآیین‌های‌کهن مردم استان سمنان
  • تبلیغ هدفمند

    عید نوروز یکی از کهن ترین آیین‌های مردم ایران زمین و فرصتی برای پاسداشت فرهنگ و یادآوری آیین‌های دلنشینی در دیار استان سمنان است که گرمی و صفا را به خانواده‌ها عیدی می‌دهد.

    نوروزباآیین‌های‌کهن مردم استان سمنان
    نوروزباآیین‌های‌کهن مردم استان سمنان
    نوروزباآیین‌های‌کهن مردم استان سمنان

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، استان سمنان با هشت شهرستان و  ۵۴۹ روستا و آبادی آیین‌های جذابی برای استقبال از عید نوروز و جشن سال نو دارند که وجود آدمی را به وجد می‌آورد.

    در واقع جشن آغاز سال جدید شمسی فرصتی برای ترک اندیشه‌های تیره و پلید و نشاندن نهال دوستی است و ایرانیان طبق سنت های کهن ایران زمین، هر ساله این روز را با آشتی‌ها و روبوسی‌ها آغاز می‌کردند؛ اما امسال سالی متفاوتی است و مردم استان سمنان با آیین‌هایی آماده استقبال از بهار می‌شوند.

     یکی از آیین‌هایی که در استقبال از نوروز در میان مردم نقاط مختلف کشور مشابه است می‌توان به خانه‌تکانی اشاره کرد، مردم استان سمنان عید نوروز یا آغاز بهار را روز سرور و شادی، روز دید و بازدید، روز نوکردن ها، روز نو کردن زندگی، روز کنار گذاشتن کدورت ها، روز آشتی کردن و استقبال از دگرگونی طبیعت می دانند.  زدودن گرد و غبار از خانه را ارکانی از استقبال از بهار و سرزندگی می‌دانند.

    در میان هیجان، شادی و خستگی خانه‌تکانی، مردم استان سمنان با شوق و ذوق از آمدن بهار حدودا هشت روز مانده به عید نوروز، دانه‌هایی مانند جو، ماش، عدس، ارزن، لوبیا، نخود و گندم را در ظرفی سبز می‌کنند و با سبزه‌ای که کاشته‌اند یکی از سین‌های سفره هفت سین را آماده می‌کنند.

    نوروزخوانی از دیگر آیین‌های استقبال از بهار است. در برخی مناطق استان سمنان در گذشته دو نفر شاعر یا نوروزخوان، در محل به راه می افتادند و به در خانه همه اهالی محل می رفتند و با خواندن اشعاری به گویش محلی، خبر رسیدن بهار را به تک تک اهالی می دادند و از ایشان مژدگانی یا شاباش دریافت می کردند.
    پوشیدن لباس مخصوص حاجی فیروز و بر سر گذاشتن کلاه مخصوصی وهمراهی  یکی دیگر با حاجی فیروز برای تنبک زدن و خواندن و رقصیدن از دیگر آئین‌های شاد استان سمنان بود که حاجی فیروز با خواندن اشعاری مانند بشکن، عید نوروزه، بشکن، سالی یک روزه، بشکن، همین امروزه، بشکن، دل مردم را شاد می‌کرد.
    برگزاری آئین چهارشنبه سوری  در غروب شب چهارشنبه آخرین هفته سال با روشن کردن آتش و پریدن از آن از دیگر آئین‌های استقبال از بهار در استان سمنان است.

    در برخی مناطق استان سمنان مردم تخم مرغ را نماد باروری و باردار شدن می دانند و سفره هفت‌سین را با رنگ کردن تخم مرغ و گذاشتن آن سر سفره زینت می‌دهند.

    مردم مناطق شمالی استان سمنان سمت شهرستان مهدیشهر یک روز قبل از عید نوروز را روز عرفه می نامیدند و اعتقاد داشتند که روز پایان سال و شب سال جدید، مردگان چشم به راه هستند و باید به دیدار آنها رفت و برای آنها غذا ببرند و در گذشته مردم نان می پختند و حلوا درست می کردند و غروب آن روز نان و خرما و حلوا را در سینی می گذاشتند و زنها روی سر می گرفتند و به قبرستان می بردند تا بین فقرا و نیازمندان تقسیم کنند. شب هم پلو می پختند و به خانه همدیگر می بردند.

    مناطق مختلف استان سمنان با آمدن عید نوروز حال و هوای دیگر می‌گیرد و از همان لحظه تحویل سال برگزاری آئین‌ سال نو آغاز می‌شود.

    اولین آئین این است که صاحب خانه برای فردی که مدنظرش است استخاره می‌گیرد و اگر استخاره خوب آمد این آدم خوش‌قدم قلمداد می‌شود و به عنوان اولین نفر با در دست داشتن سبزی، آینه و قرآن وارد خانه می‌شود تا سال جدید پر از خوبی، خوشی، شادابی و فراوانی باشد.
    دید و بازدید از یکدیگر و عیدی گرفتن مهمترین آئین و جذاب‌ترین روزهای نوروز به شمار می‌رود که هنوز هم این روزها برای مردم امروز جذاب و دلنشین است.

    به گزارش ایرنا، جشن نوروز نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به رستاخیز و حیات منتهی می شود.
    عید نوروز مصادف با زمانی است که زمین یک دور کامل را به دور خورشید گردش کرده و در ادامه چرخه جدیدی را شروع خواهد کرد.
    در این زمان خورشید دقیقا در شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند و بر اساس همین پدیده و به علت اینکه خورشید در مسیری میان مسیرش در انقلاب تابستانی (بیشترین ارتفاع) و مسیرش در انقلاب زمستانی (کمترین ارتفاع) را طی می‌کند، مدت شب و روز با هم برابر است و به همین علت اعتدال بهاری نامیده می‌شود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *