×
×

مدیر جهاد کشاورزی خلخال
ایجاد۳۰هکتار باغ‌گردو در خلخال

  • کد نوشته: 27959
  • ۱۴۰۰-۰۱-۰۴
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، محمد شاد خاطر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این باغ‌ها در مناطق مستعد این شهرستان با تامین و توزیع بیش از پنج هزار اصله نهال گردوی چندلر و فرنور تهیه شده از نهالستان‌های مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی ایجاد خواهد شد.
    ایجاد۳۰هکتار باغ‌گردو در خلخال
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: ۳۰ هکتار باغ جدید گردو با استفاده از ارقام تجاری و نهال‌های مقاوم در برابر سرما و با باردهی بیشتر در این شهرستان احداث می‌شود.

    ایجاد۳۰هکتار باغ‌گردو در خلخال

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، محمد شاد خاطر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این باغ‌ها در مناطق مستعد این شهرستان با تامین و توزیع بیش از پنج هزار اصله نهال گردوی چندلر و فرنور تهیه شده از نهالستان‌های مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی ایجاد خواهد شد.

    او افزود: بدلیل دیر برگ‌دهی و گل‌دهی نهال‌ها خطر از بین رفتن بار درختان گردو بر اثر سرمای دیررس بهاره برطرف می‌شود.

    وی از اجرای برنامه پنج ساله برای اصلاح باغات گردوی قدمی این شهرستان با استفاده از روش‌های سرشاخه‌کاری گردو و جایگزینی ارقام تجاری و جدید چندلر و فرنور خبرداد و گفت: به ازای خرید هر اصله نهال گردو از سوی گردوکاران منطقه ۳۵۰ هزار ریال یارانه پرداخت خواهد شد.

    مدیر جهاد کشاورزی خلخال به احداث باغ مادری گردو در خلخال برای تامین پیوندک سرشاخه‌کاری و اصلاح باغات میوه گردو در سال جاری اشاره کرد و افزود: باغ مادری گردو  با استفاده از نهال‌های کشت بافتی گردو در سطح یک هکتار در بخش خورش‌رستم احداث می‌شود.

    وی همچنین از تولید سه هزار و ۵۰۰ تن گردو در سال گذشته در این شهرستان خبرداد و گفت: در سال‌های اخیر گردوکاران از روش‌های جدید باغداری برای کاهش هزینه‌های تولید ، کاهش سرمازدگی باغ‌های گردو و نیز استفاده از ارقام و ژنوتیپ‌های محلی از ارقام تجاری معرفی شده از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شامل رقم چندلر و رقم فرنور برای جایگزینی ارقام محلی آسیب‌پذیر در برابر سرمای دیررس بهاره استفاده می‌کنند.

    وی تامین و توزیع نهال اصلاح شده تجاری دیرگل و دیر برگ‌ده برای کاهش مخاطرات سرمازدگی بهاره و سرشاخه‌کاری گردو بر روی درختان قدیمی با بکارگیری ارقام تجاری را از مهم‌ترین فعالیت‌هایی ذکر کرد که توسط این مدیریت برای افزایش گردو در سال ۹۹ انجام شده است.

    وی میانگین تولید سالانه گردو در این شهرستان را سه هزار و ۶۴۰ تن ذکر کرد و افزود: می‌توان با استفاده از ارقام تجاری جدید و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه و اصلاح باغات گردو سالانه ۱۰۰ هکتار به مساحت باغ‌های گردوی این شهرستان اضافه کرد.

    شادخاطر ادامه داد: تشکیل کلاس‌های آموزشی و دعوت از اساتید مجرب داخلی و خارجی در جهت بهبود طرح‌های گردوکاری و تشکیل کارگاه‌های آموزشی در روستاها و آشنا کردن کشاورزی با تکنولوژی‌های جدید و علوم جدید کشاورزی نیز از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش سطح باغات گردو است.

    او گفت: کاهش مخاطرات کشاورزی ، افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرمای دیررس بهاره ، افزایش کمی و کیفی محصول ، سرشاخه‌کاری گردو و اصلاح باغات با تامین و توزیع نهال اصلاح شده به تعداد ۱۰ هزار اصله نهال اصلاح شده در سال جاری در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی خلخال قرار گرفته است.

    شهرستان خلخال با برخورداری از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو به عنوان بزرگترین قطب تولید گردوی استان اردبیل محسوب می‌شود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *