×
×

کارشناس حوزه آب چهارمحال و بختیاری
کاهش‌منابع‌آب رودخانه‌های حوضه‌کارون

  • کد نوشته: 28164
  • ۱۴۰۰-۰۱-۰۶
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، سید هاشم فاطمی روز پنجشنبه در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی در شهرکرد، افزود: پیش‌بینی‌ها برای ۲ دهه آینده حکایت از کاهش بارندگی دارد و این موضوع وضعیت منابع آب رودخانه‌های استان به ویژه در حوضه آبریز کارون را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
    کاهش‌منابع‌آب رودخانه‌های حوضه‌کارون
  • تبلیغ هدفمند

    کارشناس حوزه آب چهارمحال و بختیاری گفت: پیش بینی می‌شود با کاهش بارندگی‌ها ظرف ۲۰ سال آینده، منابع آب رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد  کاهش یابد.

    کاهش‌منابع‌آب رودخانه‌های حوضه‌کارون
    کاهش‌منابع‌آب رودخانه‌های حوضه‌کارون
    کاهش‌منابع‌آب رودخانه‌های حوضه‌کارون

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، سید هاشم فاطمی روز پنجشنبه در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی در شهرکرد، افزود: پیش‌بینی‌ها برای ۲ دهه آینده حکایت از کاهش بارندگی دارد و این موضوع وضعیت منابع آب رودخانه‌های استان به ویژه در حوضه آبریز کارون را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

    وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود منابع آب رودخانه‌های ارمند، بازفت و بهشت‌آباد کاهش چشمگیری داشته باشد به طوری که در رودخانه بهشت‌آباد ظرف ۲۰ سال آینده ۹۳ درصد منابع آب کاهش می‌یابد.

    فاطمی با ابراز نگرانی نسبت به روند بارش‌ها و تغییر اقلیم در این استان، تصریح کرد: کاهش بارندگی، تغییر بارش‌ها از برف به باران و تغییر اقلیم سبب شده تا روند بارش‌های چهارمحال و بختیاری در پاییز و زمستان کاهشی و در بهار افزایشی باشد و از آنجا که بارش‌های بهاره با تبخیر زیادی روبرو است بخش زیادی از این منابع آب از دسترس استان خارج می‌شود.

    این کارشناس مسائل آب با اشاره به وجود ۱۰ دشت اصلی در استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: از این تعداد چهار دشت ممنوعه بحرانی و ۶ دشت ممنوعه است و در تمامی این دشت‌ها با کاهش کمی و کیفی ذخایر آب، فرونشستگی و افت ذخایر روبرو هستیم.

    فاطمی وابستگی به منابع آب زیرزمینی در این استان را ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که کسری مخزن‌ها بسیار زیاد است به طوری که در دشت شهرکرد ۲۷۲ میلیون مترمکعب و در دشت جوانمردی ۱۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب گزارش شده است.

    وی خاطر نشان کرد: همچنین در دشت شهرکرد عمق سطح ایستابی ۱۰۴ سانتی‌متر افت دارد و این میزان در دشت شلمزار ۱۱۷ سانتی‌متر، در دشت کیار ۵۳ سانتی‌متر و در دشت جونقان- فارسان ۲ متر و نیم(۲.۵) است.

    کارشناس حوزه آب چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه منابع آب این استان از نظر کمی و کیفی در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد، افزود: از سال ۹۶ ارتفاعات زردکوه عاری از برف و یخ است و در ماه‌های خشک سال دبی رودخانه‌ها و چشمه‌ها با کاهش شدیدی مواجه می‌شود.

    فاطمی خاطر نشان کرد: این وضعیت سبب شده تا با تامین آب مورد نیاز برای راه‌اندازی هرگونه طرح تولیدی، کشاورزی و دامپروری با مشکل مواجه شویم و نتوانیم آب موردنیاز این طرح را تامین کنیم.

    به گزارش ایرنا، بنا بر آخرین گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، چهارمحال و بختیاری سومین استان کم‌بارش کشور اعلام شده است.

    چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

    خشکسالی‌های اخیر از سال ۸۶ در این استان آغاز شد و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *