×
×

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس اسفراین
خسارت تندبادبه دومین بنای عظیم خشت گلی ایران

  • کد نوشته: 28200
  • ۱۴۰۰-۰۱-۰۶
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین حسین رحمانی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: وزش تندباد سبب سقوط داربست ها و پوشش های حفاظتی فضاهای مرمت شده محوطه داخلی ارگ و خسارت به بخشی از دیوار بخش غربی ارگ بلقیس شده است.
    خسارت تندبادبه دومین بنای عظیم خشت گلی ایران
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت: تندباد نخستین ساعات بامداد روز گذشته -پنجشنبه- به بخشی از سازه‌ها و دیوارهای دومین بنای عظیم خشت و گلی ایران پس از ارگ بم در جنوب خراسان شمالی خسارت زد.

    خسارت تندبادبه دومین بنای عظیم خشت گلی ایران

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین حسین رحمانی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: وزش تندباد سبب سقوط داربست ها و پوشش های حفاظتی فضاهای مرمت شده محوطه داخلی ارگ و خسارت به بخشی از دیوار بخش غربی ارگ بلقیس شده است.

    وی افزود: بر اثر این تند باد ۸۰۰ متر مربع از فضای داخلی ارگ بلقیس  دچار آسیب شده است که بر اساس برآوردهای اولیه خسارت به این بخش بیش از یک میلیارد ریال است.

    اداره کل هواشناسی خراسان شمالی اعلام کرد که تندبادی با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت  بخش هایی از استان را در نوردید.

    شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می شود که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین قرار دارد.

    این مجموعه تاریخی به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد و هم اکنون در حال طی مراحل تشکیل پرونده برای ثبت جهانی است.

    شهر تاریخی بلقیس با گستره ای ۱۸۰ هکتاری به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.

    طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.

    معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار، پسر گرشاسب را بنیانگذار این شهر خوانده اند.

    مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.

    این بنای عظیم تاریخی و گردشگری پربیننده ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی  است.

    مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *