×
×

مدیر امور منابع آب شیروان
سدبارزو شیروان تشنه است

  • کد نوشته: 28660
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۱
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین اسحاق خسروپناه روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تاکنون حدود ۳۸ میلیون متر مکعب از ظرفیت ۹۲ میلیون متر مکعبی این سد که برای تامین آب شرب شهرستان شیروان و کشاورزی منطقه احداث شد، آبگیری شده است.
    سدبارزو شیروان تشنه است
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور منابع آب شیروان گفت: براساس بررسی حدود ۶۰ درصد از ظرفیت سد شیروان ( بارزو) در استان خراسان شمالی خالی است.

    سدبارزو شیروان تشنه است

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین اسحاق خسروپناه روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تاکنون حدود ۳۸ میلیون متر مکعب از ظرفیت ۹۲ میلیون متر مکعبی این سد که برای تامین آب شرب شهرستان شیروان و کشاورزی منطقه احداث شد، آبگیری شده است.

    وی اضافه کرد : میزان آبگیری این سد تا دهم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل هم حدود ۱۰ درصد کاهش نشان می دهد.
    وی حجم بگیر سد شیروان را در مدت مشابه سال قبل حدود ۴۱ میلیون متر مکعب اعلام شده است.
     مدیر امور منابع آب شهرستان شیروان برنامه  تنظیم آب سد برای مصارف سال جاری ، ۱۴ میلیون متر مکعب برای حوزه کشاورزی، پنج میلیون متر مکعب نیز برای شرب شهر شیروان و روستاهای اطراف و یک میلیون متر مکعب نیز برای مصارف صنعتی دانست.
    خسرو پناه با توجه به کاهش میزان آبگیری سد شیروان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کشاورزان و مردم خواست تا در مصرف آب صرفه جویی کنند تا دچار مشکل کم آبی در پیک مصرف تابستانی نشوند.
    این کارشناس امور آب شهرستان شیروان میزان ثبت باران را در نیمه نخست سال زراعی جاری ۱۴۰۰-۹۹ در این شهرستان حدود ۹۴ میلیون متر مکعب اعلام کرد که این بارش ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت حدود ۴۰ درصد بیان کرد.
    استان خراسان شمالی هشت سد با ظرفیت ۲۳۴ میلیون مترمکعب درحال بهره برداری دارد که سد شیرین دره در مانه و سملقان و شیروان یا بارزو در شهرستان شیروان بزرگترین سد این استان محسوب می شود که حجم این دو سد به ۲۰۰ میلیون متر مکعب می رسد.
    سد شیروان یا سد بارزو یک سازه ساختمانی در شیروان  در استان خراسان شمالی، در شمال شرقی کشور و ۶۰۰ کیلومتری شرق تهران پایتخت ایران واقع شده است  و در سال ۱۳۸۱به منظور ذخیره کردن آب ناشی از سیلاب های فصلی، جهت تامین قسمتی از آب آشامیدن و کشاورزی اراضی  بر روی رودخانه قلچق ساخته شد.
    شهرستان شیروان، به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی، از طریق این سد آب مورد نیاز خود را تامین می کند.
     براساس آمار اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی در سال گذشته  ۲۳۷ میلیتر باران  در ایستگاههای باران سنجی به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه آن سال ۹۸ میزان بارش ها ۱۶ درصد کمتر شد.
    این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد و ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در روستاها سکونت دارند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *