×
×

سواحل خلیج گرگان مملوازلاشه هزاران قطعه ماهی

  • کد نوشته: 28738
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین بر اساس مشاهدات ایرنا از سواحل بندرترکمن حکایت از تلف شدن ماهیان کفال و تعداد اندکی کپور در خلیج گرگان دارد که توسط امواج به سواحل این شهرستان منتقل شده است.
    سواحل خلیج گرگان مملوازلاشه هزاران قطعه ماهی
  • تبلیغ هدفمند

    امواج و کولاب روزهای آغازین هفته جاری سبب هدایت ماهیان مرده به سواحل خلیج گرگان در بندرترکمن شده و لاشه چند هزار گونه مختلف از آبزیان کوچک و بزرگ، سطح سواحل شرقی این پهنه آبی را پوشانده است.

    سواحل خلیج گرگان مملوازلاشه هزاران قطعه ماهی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین بر اساس مشاهدات ایرنا از سواحل بندرترکمن حکایت از تلف شدن ماهیان کفال و تعداد اندکی کپور در خلیج گرگان دارد که توسط امواج به سواحل این شهرستان منتقل شده است.

    در پایش پیاده ایرنا از سواحل خلیج گرگان حدود سه هزار قطعه ماهی کفال تلف شده در سواحل دیده شد.

    هر چند مشاهده لاشه ماهی در سواحل به مقدار کم، امری معمول است اما صیادان بومی این میزان از تلفات ماهی را غیر متعارف می دانند .


    با توجه به اهمیت این مساله و تلفات این ماهیان و همچنین احتمال انتقال آن به سایر گونه ها به ویژه گونه های ارزشمند و کمیابی چون ماهیان خاویاری و ماهی آزاد، علاوه بر لزوم حساسیت، توجه و پیگیری بیشتر کارشناسان و مسئولان شیلات را می طلبد

    مدیرکل دامپزشکی گلستان پیش‌تر با اشاره به استمرار تلفات پرندگان مهاجر آبزی در خلیج گرگان به سبب ابتلا به بوتولیسم نسبت به احتمال سرایت مرگ و میر این پرندگان به آبزیان هشدار داده بود.

    غلامرضا محرابی گفته بود: بر اساس آزمایشات مرکز بیماری شناسی سازمان دامپزشکی، علت تلفات پرندگان در پهنه آبی خلیج گرگان بوتولیسم است که دامنه اثرگذاری این باکتری فقط به پرندگان محدود نمی‌شود.

    طبق اعلام دامپزشکی بر اثر بیماری بوتولیسم که از بهمن ماه تا اواخر اسفند ۹۹ و ۹۸ در تالاب بین المللی میانکاله رخ داد، بیش از ۸۰ هزار پرنده مهاجر در ۲ استان گلستان و مازندران تلف شدند.

    بوتولیسم نوعی بیماری برای پرندگان و آبزیان است که بر اثر دو باکتری “کلوستریدیوم ” و ” بوتولینیوم” ایجاد می شود و به آن مسمومیت طبیعی هم گفته می شود.

    این باکتری ها به طور وسیع در خاک وجود داشته و برای فعالیت و تولید سم به گرما ، منبع پروتئین و محیط بی‌هوازی نیاز دارند.

    تالاب بین المللی میانکاله با افزون بر ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی در غرب گلستان و شرق استان مازندران واقع است و سالانه بیش از ۱۰۰ گونه پرنده با جمعیت ۱.۵ میلیون بال در این تالاب به سر می برند.

    خلیج گرگان بخشی از  پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده که مدیریت پهنه آبی آن بر عهده محیط زیست مازندران است.

    ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

    خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

    خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *