×
×

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان
برگزاری‎‌همایش‌مشترک‌اقتصادی خراسان‌رضوی ‌و ترکمنستان

  • کد نوشته: 28747
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در چهارچوب گسترش و توسعه همکاریهای استانی، در سال ۹۳ سه یادداشت تفاهم بین استان های خراسان رضوی و ماری در حضور روسای جمهوری ایران و ترکمنستان، در عشق آباد به امضا رسید.
    برگزاری‎‌همایش‌مشترک‌اقتصادی خراسان‌رضوی ‌و ترکمنستان
  • تبلیغ هدفمند

    نخستین همایش مشترک اقتصادی خراسان رضوی و استان ماری ترکمنستان با مشارکت جمعی از فعالان اقتصادی این دو استان همجوار مرزی روز چهارشنبه با حضور برخی مسوولان محلی و نمایندگان برخی وزارتخانه های ایران و ترکمنستان در قالب وبینار برگزار شد.

    برگزاری‎‌همایش‌مشترک‌اقتصادی خراسان‌رضوی ‌و ترکمنستان
    برگزاری‎‌همایش‌مشترک‌اقتصادی خراسان‌رضوی ‌و ترکمنستان
    برگزاری‎‌همایش‌مشترک‌اقتصادی خراسان‌رضوی ‌و ترکمنستان

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در چهارچوب گسترش و توسعه همکاریهای استانی، در سال ۹۳ سه یادداشت تفاهم بین استان های خراسان رضوی و ماری در حضور روسای جمهوری ایران و ترکمنستان، در عشق آباد به امضا رسید.


    غلامعباس ارباب خالص افزود: این تفاهمنامه‌ها بین استانداران وقت خراسان رضوی و ماری ترکمنستان، خراسان شمالی و آخال و استان گلستان و بالکان ترکمنستان امضا شد که با هدف گسترش ارتباطات استانی و در چارچوب همکاریهای دوجانبه بین دو کشور تعریف شده است.
    وی ادامه داد: با پیگیری‌ها انجام شده طی هفت ماه گذشته، سه ملاقات در قالب ویدئو کنفرانس بین استانداران خراسان رضوی و مرو، خراسان شمالی و آخال و استان گلستان و بالکان ترکمنستان انجام شد و بعد از آن نیز چندین دور نشست‌های کارشناسی تخصصی میان بخش های اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی و پزشکی و درمانی در سطوح مختلف برای عملیاتی کردن تفاهمنامه‌ها برگزار گردید.  

    سفیر ایران در ترکمنستان گفت: وبیناری که امروز شاهد برگزاری آن بودیم در راستای گسترش همکاریهای اقتصادی با حضور تجار و فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی از ایران و استان ماری از ترکمستان بود.
    وی افزود: امید است نشست بعدی بین استان گلستان و بالکان در حوزه‌های یاد شده برگزار شود. 
    ارباب خالص ادامه داد: این همکاری‌ها، روابط بین استانهای همجوار ایران و ترکمنستان را به منظور بهره‌مندی بیش از پیش از ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی، تحقیقاتی، علمی و ترانزیتی ۲ کشور عملیاتی خواهد نمود.
    وی گفت: استانهای خراسان رضوی و مرو، از سالیان قبل دارای مناسبات اقتصادی و بازرگانی مناسب بوده اند و تاکنون چندین دور نمایشگاه اقتصادی از سوی خراسان رضوی در مرو برگزار شده است.

    در این همایش وبیناری ۲۸ نفر از تجار و فعالان صنایع اقتصادی استان ماری ترکمنستان به همراه برخی مسوولان دولتی این کشور از جمله سرکنسول ترکمنستان در مشهد و جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و  مسوولان استانداری و  اتاق بازرگانی خراسان رضوی، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق و سرکنسول ایران در مرو ترکمنستان حضور داشتند.

    جمهوری ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در بخش مرکزی قاره آسیا و شمال ایران قرار دارد. عشق‌آباد پایتخت جمهوری ترکمنستان در فاصله کمتر از ۳۰ کیلومتری شمال مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

    ترکمنستان با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد و از راه دریا نیز با روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و قزاقستان همسایه است.
    ۵۳۲ کیلومتر از مرز هزار و ۴۱۴ کیلومتری ایران و ترکمنستان که از شرق دریای خزر تا شمال شرقی ایران در حوزه استانهای خراسان رضوی و گلستان امتداد دارد، مربوط به خراسان رضوی در نوار شمالی شرقی این استان است. شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد استان خراسان رضوی در جوار کشور جمهوری ترکمنستان قرار دارند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *