×
×

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی
تدوین طرح جامع گردشگری دومین بنای خشتی کشور

  • کد نوشته: 28967
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۴
  • ۰
  • به‌گزارش روز شنبه بازار کسب کار آنلاین روابط‌ عمومی این اداره‌کل، حبیب یزدان‌پناه اظهار داشت: در بازدید اخیر که نماینده دفتر نهاد ریاست جمهوری، معاون کارخانه فولاد اسفراین و فرماندار شهرستان اسفراین از ارگ بلقیس انجام دادند قرار شد، گام‌های مؤثرتری در جهت ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این بنای تاریخی برداشته شود.
    تدوین طرح جامع گردشگری دومین بنای خشتی کشور
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از تدوین و اجرای طرح جامع گردشگری ارگ تاریخی بلقیس اسفراین که دومین بنای خشتی کشور محسوب می شود در سال جاری خبر داد.

    تدوین طرح جامع گردشگری دومین بنای خشتی کشور

    به‌گزارش روز شنبه بازار کسب کار آنلاین روابط‌ عمومی این اداره‌کل، حبیب یزدان‌پناه اظهار داشت: در بازدید اخیر که نماینده دفتر نهاد ریاست جمهوری، معاون کارخانه فولاد اسفراین و فرماندار شهرستان اسفراین از ارگ بلقیس انجام دادند قرار شد، گام‌های مؤثرتری در جهت ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این بنای تاریخی برداشته شود.

    وی عنوان کرد: کارخانه فولاد اسفراین در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود در اجرای طرح جامع گردشگری ارگ بلقیس همیاری خواهد کرد تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک زمینه حضور بیشتر هم‌وطنان و گردشگران در اسفراین را فراهم کنیم.

    ارگ شهر بلقیس که مهم‌ترین  و شاخص‌ترین اثر این مجموعه است، می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های خشتی ایران پس از ارگ بم نام برد که بر اثر وزش تندباد پنجم فروردین ماه امسال دچار خسارت شد.

    این مجموعه تاریخی به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد و هم اکنون در حال طی مراحل تشکیل پرونده برای ثبت جهانی است.  

    شهر تاریخی بلقیس با گستره ای ۱۸۰ هکتاری، از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.  

    طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.  

    معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار، پسر گرشاسب را بنیانگذار این شهر خوانده اند.  

    مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.  

    اقبال گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی بدل کرده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *