×
×

جهادکشاورزی خراسان شمالی درباره مبارزه به‌موقع باسن گندم هشدارداد

  • کد نوشته: 29013
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین مهندس محمدرضایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا میزان خسارات سن گندم را در کشتزارهای گندم با رویش خوب ۱۵ تا ۲۰ درصد دانست که این میزان در کشتزارهای ضعیف ۳۰ تا ۴۰ درصد است.
    جهادکشاورزی خراسان شمالی درباره مبارزه به‌موقع باسن گندم هشدارداد
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: رویش کشتزارهای گندم استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال عقب‌تر است و به همین علت باید مبارزه با آفت سن در اولویت کاری کشاورزان قرار گیرد.

    جهادکشاورزی خراسان شمالی درباره مبارزه به‌موقع باسن گندم هشدارداد

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین مهندس محمدرضایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا میزان خسارات سن گندم را در کشتزارهای گندم با رویش خوب  ۱۵ تا ۲۰ درصد دانست که این میزان در کشتزارهای ضعیف  ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

     وی افزود: هم اینک در منطقه ای از شهرستان اسفراین درصد سن زدگی بالا گزارش شده است که برخی کشتزارها به کلی از بین رفته است.

    سمپاشی هزار و ۲۰۰ هکتار گندمزار استان 

    وی با بیان اینکه امسال در هزار و ۲۰۰ هکتار از گندمزار های استان مبارزه شیمایی انجام شده است افزود: از این سطح ۵۰۰ هکتار مربوط به اسفراین است و مابقی نیز مربوط به شهرستان های بجنورد، شیروان، مانه و سملقان و جاجرم است و در شهرستان راز و جرگلان و گرمه نیز هم این زمان مبارزه فرا نرسیده است.

    وی از کشاورزان خواست تا به موقع با سن گندم مبارزه کنند و افزود: مبارزه در اواخر اردیبهشت ما و اوایل خرداد بسیار سخت خواهد شد چرا که سن به مرحله پوره رسیده است.

    مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: جمعیت سن گندم در اماکن زمستان‌گذران این آفت نسبت به سال زراعی گذشته ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

    رضایی اظهار داشت: سن گندم مهم ترین و خسارت زاترین آفت در حوزه کشاورزی است، هر ساله ۶۰ تا ۶۵ درصد از سطح اراضی زراعی استان زیر کشت غلات از جمله گندم و جو می‌رود که فعالیت این آفت گسترده ترین آفت در حوزه کشاورزی است.

    وی گفت: آفت سن مادر در کمیت مزارع اثر می گذارد اما سن پوره علاوه بر کمیت در کیفیت گندم و در نهایت آرد نیز موثر است که به اصلاح آرد را تلخ خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه سن مادری از ارتفاعات به سمت کشتزارهای استان ریزش کرده اند افزود: سن گندم در حدود ۹ ماه در ارتفاعات به سر می برد و معمولا در اواخر اسفند و فروردین ماه به سمت مزارع حرکت می کنند.

    وی افزود: کشاورزان باید با این آفت مبارزه کنند و زمان را به تاخیر نیاندازند، در صورت تبدیل به پوره خسارت زیادی به مزارع وارد خواهد شد.

    مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سن گندم در این استان دشمن طبیعی نیز دارد که شامل یک نوع مگس و زنبور است.

    ۱۸۶ هزار و ۱۰۲ هکتار محصول گندم و جو در سال زراعی جاری کشت شده است که ۱۱۵ هزار و ۴۰۲ هکتار آن دیم است که به علت کاهش بارندگی از نظر رشد نسبت به سال گذشته عقب تر است و حتی به گفته کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی اگر در ماه جاری دو باران موثر نداشته باشیم دیمزار ها ازبین خواهند رفت.

    مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:  کشاورزان سال گذشته  در سطح حدود ۲۰ هزار هکتار با سن مادر و پوره گندم به موقع مبارزه کردند.

    رضایی افزود: پیش بیینی می شود امسال نیز در سطح حدود ۲۵ هزار هکتار از کشتزار های این استان مبارزه شود.

    خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *