×
×

علی‌اکبر بصیرنیا- فعال فرهنگی و اجتماعی
گرگان، شهر آینده

  • کد نوشته: 29407
  • ۱۴۰۰-۰۱-۱۹
  • ۰
  • با توسعه‌ی روزانه شهري شدن زندگي بشر مفاهيم مربوط به توسعه‌ی پايدار به اين حيطه وارد شد و توسعه‌ی پايدار شهر محصول نگاه‌هاي جديد به عدالت اجتماعي، فضايي و محيطي نسبت به شهر است. شهرها در دهه 2020 جمعيتي بالاتر از 75 درصد کل جهان را در خود جاي خواهند داد که تقريبا 2 درصد از فضاي شهري را در اختيار دارند.
    گرگان، شهر آینده
  • تبلیغ هدفمند

    در جهان کنونی، توسعه‌ی همه‌جانبه و پایدار شهرها در کشورهای در حال توسعه به یک نیاز مبرم تبدیل شده است. مدیریت این‌گونه شهرها در تکاپو هستند تا شهر خود را در مسیر توسعه‌ی همه‌جانبه قرار گیرند. با توجه به این‌که بیش‌ترین رشد جمعیت شهری آینده جهان در کشورهای در حال توسعه خواهد بود، دغدغه بیشتری برای دستیابی به توسعه‌ی پایدار شهری در این کشورها وجود دارد. بی‌گمان معضلات موجود شهرها سبب گرایش مدیران به برخورداری از شهرهای پیشرفته شده است. شهرهای بزرگ با رشد بالای جمعیت و گسترش بی‌شمار کالبدی روبرو هسنتد. این روند موجب سرگشتگی شهروندان و حتی برخی مدیران شده است.

    گرگان، شهر آینده

    با توسعه‌ی روزانه شهری شدن زندگی بشر مفاهیم مربوط به توسعه‌ی پایدار به این حیطه وارد شد و توسعه‌ی پایدار شهر محصول نگاه‌های جدید به عدالت اجتماعی، فضایی و محیطی نسبت به شهر است. شهرها در دهه ۲۰۲۰ جمعیتی بالاتر از ۷۵ درصد کل جهان را در خود جای خواهند داد که تقریبا ۲ درصد از فضای شهری را در اختیار دارند.

    بدین جهت، یکی از مباحث مهم پیرامون مسائل شهرهای مختلف از جمله شهر گرگان، مفهوم توسعه پایدار شهری است که باید مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم‌گیری‌های عقلایی، با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی باشد. تصمیماتی که در شهرداری و شورای شهر گرفته می‌شود چه در زمینه‌ی انتخاب‌ها و چه مصوبات، قطعاً در آینده‌ی گرگان مؤثر بوده و حداقل تا یک دهه، زندگی و آینده‌ی شهر را تحت تأثیر قرار می دهد.
    بنا به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان، شهر گرگان شهر آینده است. چرا که طی یک دهه اخیر روند و فرایند توسعه همه جانبه گرگان به طور جدی آغاز شده و طی دو سه اخیر شتاب بیشتری گرفته است اما چون روند در گذشته بسیار کند بوده مجموع تلاش‌هایی که در زمان مدیریت فعالی شهرداری گرگان انجام شده به چشم نمی‌آید. گرگان در حال به دست آوردن و مهیا نمودن شاخص‌های توسعه‌ی همه‌جانبه و پایدار است. در چند سال اخیر در شهر گرگان پروژه‌هایی مانند آبشار صخره ای، آبنمای ماتریسی، سایت بالن سواری انجام شده و پروژه‌های بزرگ دیگر مانند شهر بازی و بازار سنتی هفت موزه، پیاده راه‌ی خیابان امام خمینی، خیابان غذاب گذر پاسرو و…که به اذعان برخی از کارشناسان، بازخورد‌های مناسبی نیز در بین شهروندان گرگانی داشته است.
    ان‌شاءالله با روی کار آمدن شورای ششم این روند شتاب چشمگیرتری به خود خواهد گرفت و جنبه‌های دیگری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهر گرگان که مهمترین آن، حصنعت گردشگری پویا و فعال خواهد شد. از این جهت، گرگان شهر آینده است که بر بستر گردشگری رشد و تعالی پیدا کرده است. فقط کافی است مردم در انتخابات پیش رو، با چشمانی بیدار به کاندیداهای اصلح رای دهند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *