×
×

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان
هزینه۱۰۵میلیاردریالی برای‌ لایروبی رودخانه‌های‌کردستان

  • کد نوشته: 29936
  • ۱۴۰۰-۰۱-۲۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، عرفان مومن‌پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال بیشترین لایروبی‌های صورت گرفته در رودخانه‌های شهرستان‌های دیواندره، سنندج، کامیاران، مریوان، سروآباد و سقز انجام شد.
    هزینه۱۰۵میلیاردریالی برای‌ لایروبی رودخانه‌های‌کردستان
  • تبلیغ هدفمند

    معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سال گذشته ۴۴ کیلومتر از رودخانه‌های استان با ۱۰۵ میلیارد ریال هزینه، لایروبی و ساماندهی شد.

    هزینه۱۰۵میلیاردریالی برای‌ لایروبی رودخانه‌های‌کردستان
    هزینه۱۰۵میلیاردریالی برای‌ لایروبی رودخانه‌های‌کردستان
    هزینه۱۰۵میلیاردریالی برای‌ لایروبی رودخانه‌های‌کردستان

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، عرفان مومن‌پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال بیشترین لایروبی‌های صورت گرفته در رودخانه‌های شهرستان‌های دیواندره، سنندج، کامیاران، مریوان، سروآباد و سقز انجام شد.

    وی با بیان اینکه در تمام رودخانه‌هایی که لایروبی لازم بوده، این کار انجام شده است، اضافه کرد: لایروبی‌های انجام گرفته از محل اعتبارات عمرانی شرکت آب منطقه‌ای انجام شد.

    معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان بر لزوم مستمر بودن اجرای ساماندهی رودخانه‌های استان در طول سال با کمک اعتبارات استانی تاکید کرد و گفت: لایروبی رودخانه‌ها، راه را برای عبور آب در حجم زیاد هم فراهم کرده و مانع وقوع سیل و خسارت به اراضی اطراف می‌شود.

    مومن‌پور افزود: در برخی مواقع با وجود لایروبی کردن رودخانه‌ها، حجم آبی که در بستر رودخانه‌ها جریان دارد بیشتر بوده و به بیرون سرایت می‌کند، بنابراین احداث حوضچه‌های ذخیره‌ای در بالادست از تمهیدات اساسی است که باید در این خصوص اندیشیده شود.

    کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

    میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

    از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

    تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

    ۱۹ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *