رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: یک جفت گونه در خطر انقراض اردک سرسفید در تالاب بین‌المللی "کانی برازان" این شهرستان از خطر مرگ نجات یافتند.
×
×

نجات یک جفت گونه در خطر انقراض اردک سرسفید در مهاباد

  • کد نوشته: 30273
  • ۱۴۰۰-۰۱-۲۹
  • ۰
  • رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: یک جفت گونه در خطر انقراض اردک سرسفید در تالاب بین‌المللی "کانی برازان" این شهرستان از خطر مرگ نجات یافتند.
    نجات یک جفت گونه در خطر انقراض اردک سرسفید در مهاباد
  • تبلیغ هدفمند
     یک جفت گونه در خطر انقراض اردک سرسفید در مهاباد نجات یافتند
    نجات یک جفت گونه در خطر انقراض اردک سرسفید در مهاباد

    رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: یک جفت گونه در خطر انقراض اردک سرسفید در تالاب بین‌المللی “کانی برازان” این شهرستان از خطر مرگ نجات یافتند.

    فاروق سخنور اظهار داشت: این جفت اردک سرسفید (نر و ماده) مریض و نیمه جان در حاشیه این تالاب کانی برازان رها شده بودند که توسط یگان حفاظت محیط زیست این اداره و همکاران قرق بان مستقر در این تالاب نجات داده شدند.

    وی گفت: این جفت اردک بعد از مداوا و تیمار دوباره در این تالاب که زیستگاه این گونه در خطر انقراض است رهاسازی خواهند شد.

    رییس اداره محیط زیست مهاباد اضافه کرد: اردک سرسفید با نام علمی Oxyura  leucocephala گونه ای اردک شق دم کوچک و مهاجر است که از سوی اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست در فهرست گونه های در خطر انقراض قرار گرفته است.

    وی افزود: این پرنده که طبق توافق نامه حفاظت از پرندگان آبی مهاجر آفریقا و اوراسیا، جزو گونه های در خطر انقراض نیز به شمار می رود برای تولید مثل به تالاب‌های شمال غرب کشور از جمله آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی مهاجرت کرده و در آنجا تخم گذاری می‌کند؛ اردک سرسفید علاوه بر این ۲ استان در استان‌های گیلان، مازندران، کردستان، خوزستان، فارس و اصفهان نیز مشاهده شده است.

    نجات یک جفت گونه در خطر انقراض اردک سرسفید در مهاباد

    سخنور ادامه داد: وضعیت بسیار مناسب تالاب های این شهرستان باعث شده است تا انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در مسیر مهاجرت خود به مناطق شمالی برای استراحت و تغذیه وارد آن شوند.

    وی گفت: این پرندگان در مسیر بازگشت خود از مناطق جنوبی به مناطق شمالی و سیبری وارد تالاب بین المللی کانی برازان، گروس، یوسف کند (حسن خان) و قوپی باباعلی شدند که مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه ‌پرداخته و سپس مهاجرت خود را به مناطق جنوبی ادامه خواهند داد.

    سخنور افزود: هم‌اکنون بیش از ۳۷ هزار بال انواع پرندگان مهاجر و بومی با مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان و تغذیه در تالاب های این شهرستان در حال زیست هستند که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

    اردک سرسفید حدودا ۴۶ سانتی متر طول داشته و دمی دراز و شق دارد که از نظر ظاهری ۲ جنس با یکدیگر تفاوت دارند و پرنده نر بالغ دارای بدنی قرمز و خاکستری، کله ای بزرگ و سفید، گردن و تارکی سیاه و نوکی آبی رنگ است در مقابل، اردک سرسفید ماده بالغ دارای بدنی قهوه ای خاکستری، صورتی سفید و منقاری تیره رنگ بوده و بر روی گونه اش نیز خطی نوار مانند کشیده شده است.

    در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین‌المللی “کانی‌برازان”، تالاب‌های دایمی “حسن‌خان” و “قوپی‌باباعلی” و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله “گروس”، “داشخانه” و “قره‌قشلاق” نیز وجود دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *